Zoeken: ____________
CENTRAAL PLANBUREAU
Onderwerp: persbericht
Nummer: 10
Datum: 1 april 2005
Inlichtingen bij: Frans Suijker (tel: 070-3383390) of Jacqueline
Timmerhuis (tel. 070 - 33 83 477)
SER-voorstel leidt tot volumereductie WW
Het SER-voorstel tot hervorming van de WW levert een structurele
vermindering van het beroep op de WW op van initieel, d.w.z. nog
zonder rekening te houden met gedragseffecten, 43 000 uitkeringsjaren.
Als ook gedragseffecten in beschouwing worden genomen, dan zal het
aantal uitkeringsjaren ongeveer 1 000 minder afnemen, ofwel met 42
000. De vermindering met 1 000 uitkeringen is het saldo van twee
tegengestelde gedragseffecten. Een beperking van de duur van de WW is
een prikkel voor werklozen om sneller weer aan het werk te gaan. Een
hogere WW-uitkering in de eerste maanden prikkelt juist minder tot het
zoeken naar een nieuwe baan.
Wordt naast de hervorming van de WW ook de introductie van nieuwe
regelingen voor oudere werklozen in de berekeningen betrokken, dan
daalt het totale uitkeringsvolume nog 5 000 uitkeringsjaren minder,
namelijk met 37 000. Deze nieuwe regelingen zullen namelijk tot gevolg
hebben dat sommige groepen oudere werklozen voortaan recht krijgen op
een uitkering, waar zij dat voorheen niet hadden. De door de SER
voorgestelde hervorming van het uitkeringssysteem levert naar
schatting structureel circa 180 mln euro minder besparingen op dan de
kabinetsplannen.
Dit schrijft het Centraal Planbureau (CPB) in de vandaag openbaar
gemaakte CPB Notitie Analyse SER-voorstel hervorming WW. Op verzoek
van de voorzitter van de commissie Sociale Zekerheid van de SER heeft
het CPB een kwantitatieve analyse gemaakt van een pakket voorstellen
tot hervorming van de Werkloosheidswet (WW) en daarmee samenhangende
regelingen.
Naar aanleiding van het Sociaal Akkoord van 5 november jl. heeft het
kabinet toegezegd om een aantal wetsvoorstellen met betrekking tot de
WW aan te houden om de SER gelegenheid te geven een advies uit te
brengen dat (volgens CPB-ramingen) vorm geeft aan eenzelfde
volumereductie (in uitkeringsjaren) als de kabinetsvoorstellen. Een
volumereductie met 43 000 uitkeringsjaren is nodig om te compenseren
voor het laten vervallen van de kabinetsvoorstellen inzake afschaffing
van de kortdurende uitkering, aanscherping van de referte-eisen WW
(d.w.z. de vereiste periode dat iemand moet hebben gewerkt om in
aanmerking te komen voor een werkloosheidsuitkering) en anticumulatie
van ontslagvergoedingen in de WW (d.w.z. de verrekening van een
ontslagvergoeding met de WW-uitkering). Het nu door het CPB
geanalyseerde SER-voorstel betreft het eindvoorstel van de
onafhankelijke leden uit de commissie Sociale Zekerheid van de SER
zoals op 22 maart jl. geformuleerd. In de vandaag door de SER te
publiceren zogenoemde achterbanversie van het ontwerpadvies
Toekomstbestendigheid Werkloosheidswet staat dit voorstel nader
uitgewerkt, evenals de verschillen met de kabinetsplannen. In het
ontwerpadvies is niet meer het aanvankelijke voorstel opgenomen om
werklozen die jonger zijn dan 50 jaar en die minimaal 6 maanden een
WW-uitkering hebben gehad, vervolgens gedurende 6 maanden in
aanmerking te laten komen voor een bijstandsuitkering zonder
vermogenstoets. Door deze wijziging in het voorstel bedraagt de daling
van het totale uitkeringsvolume 38 000 in plaats van de in de
CPB-notitie geraamde 37 000 uitkeringsjaren.
De door de SER voorgestelde hervormingen betreffen in eerste instantie
veranderingen in aanspraken, onder meer door het aanscherpen van de
referte-eis WW, de beperking van de WW-uitkeringsduur en de invoering
van de nieuwe Inkomensvoorziening voor Oudere Werklozen (IOW).
Dergelijke wijzigingen in aanspraken vormen de initiële effecten,
d.w.z. zonder rekening te houden met gedragseffecten. Het SER-voorstel
leidt tot een initiële volumereductie in de WW met 43 000
uitkeringsjaren. In vergelijking met de kabinetsvoorstellen betreft
dit meer ouderen vanwege de verkorting van de duur van de WW. Vanwege
de afschaffing van de kortdurende uitkeringen worden in de
kabinetsvoorstellen vooral jongeren getroffen.
Veranderingen in de uitkeringshoogte en -duur leiden ook tot
gedragseffecten. Verkorting van de periode waarin werklozen aanspraak
kunnen maken op een WW-uitkering leidt tot een inkomensverslechtering
omdat getroffen WW-ers hun uitkering kwijtraken, dan wel een uitkering
op minimumniveau krijgen via de bijstand, de IOAW (Inkomensvoorziening
oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers) of de
nieuwe IOW. Deze (dreigende) inkomensachteruitgang vormt een prikkel
voor werknemers om werkloosheid te voorkomen en voor
uitkeringsgerechtigden om snel uit de WW naar een baan te stromen. De
hogere WW-uitkering in de eerste maanden heeft daarentegen het
tegenovergestelde effect. Per saldo stijgt naar schatting het
WW-volume door deze gedragseffecten met circa 1000 uitkeringsjaren,
zodat de totale structurele volumereductie in de WW 42 000 bedraagt.
De SER heeft maatregelen op het gebied van preventie en reïntegratie
en de invoering van een zogenoemde poortwachterstoets nog onvoldoende
concreet ingevuld om de effecten daarvan te kunnen kwantificeren.
De nieuwe inkomensvoorzieningen voor oudere werklozen na afloop van de
WW-uitkering leveren een additioneel initieel effect. In vergelijking
met het huidige beleid vindt in de IOW tussen 50-55 jaar geen toets op
het financieel vermogen meer plaatsvindt en boven 60 jaar ook geen
partnertoets. Een deel van de werklozen die hun aanspraak op een
WW-uitkering verliest en voorheen geen recht had op bijstand of IOAW,
kan in het SER-voorstel een beroep doen op de IOW. Het gaat om circa
5000 uitkeringsjaren, zodat het totale uitkeringsvolume niet daalt met
42 000, maar met 37 000 uitkeringsjaren (conform het oorspronkelijke
SER-voorstel d.d. 22 maart 2005).
Deze nieuwe regelingen voor oudere werklozen en - vooral - de hogere
WW-uitkeringen in de eerste maanden zorgen er voor dat het
SER-voorstel naar schatting structureel circa 180 mln euro minder
besparingen oplevert dan de kabinetsplannen. De beantwoording van de
vraag of het voorstel aan de volumetaakstelling voldoet, is
afhankelijk van de interpretatie van de afspraak in het Sociaal
Akkoord 2004.
De CPB Notitie is (gratis) beschikbaar als PDF-bestand.
Centraal Planbureau