Gemeente Utrecht


Brief voor cie B&V over verduidelijking klokkenluidersregeling Utrecht

|Aan de leden van de commissie voor  |         |                               |
|Bestuur en Veiligheid Aan de leden  |         |                               |
|van de commissie voor Bestuur en    |         |                               |
|Veiligheid                          |         |                               |
|                                    |         |                               |
|                                    |         |                               |
|                                    |         |                               |
|                                    |         |                               |
|                                    |         |                               |
|Behandeld |mr. A. Dekker             |Datum:  |                               |
|door:     |                          |        |31 maart 2005                  |
|Doorkiesnu|286 1291  \# "## ##"      |Ons     |05.005771                      |
|mmer:     |                          |kenmerk:|                               |
|E-mail:   |A.Dekker@Utrecht.nl       |Onderwer|Draaiboek misstand en          |
|          |                          |p:      |verduidelijking                |
|          |                          |        |klokkenluidersregeling         |
|Bijlage(n)|geen geen                 |        |                               |
|:         |                          |        |                               |
|Uw        |                          |Verzonde|                               |
|kenmerk:  |                          |n:      |                               |
|Uw brief  |                          |Bij antwoord datum, ons kenmerk en      |
|van:      |                          |onderwerp vermelden                     |

Geachte commissieleden,

Op 29 maart 2005 heeft ons college een aantal besluiten genomen op het gebied van integriteit. Met deze brief willen wij u informeren over deze besluitvorming.

Zo is het draaiboek voor diensthoofden bij een vermoeden van een misstand vastgesteld. In dit draaiboek zijn alle aandachtpunten en de formele regels op een rijtje gezet die aan de orde komen als er sprake is van een (vermeende) misstand binnen de gemeente. Het betreft dus geen nieuwe regelgeving maar is bedoeld als handvat voor de diensthoofden.

Ook is er een regeling voor meldingen die afkomstig zijn van externen vastgesteld. Een dergelijke regeling bestond nog niet. In deze regeling ligt vast wat er met een externe melding gebeurt en ook wordt bijvoorbeeld de afhandelingtermijn uit de Klokkenluidersregeling overeenkomstig van toepassing verklaard.

Daarnaast zijn de Klokkenluidersregeling en de beheersregeling "Registratiepunt Integriteit" verduidelijkt en aangevuld. Zo wordt in de Klokkenluidersregeling expliciet opgenomen dat deze alleen rechtstreeks geldt voor de ambtelijke organisatie en dat voor meldingen ten aanzien van college- en raadsleden de betreffende gedragscodes van toepassing zijn.
Tot slot is geregeld dat het interne Registratiepunt Integriteit ook meldingen gaat registreren die afkomstig zijn van burgers of die door het diensthoofd op eigen initiatief zijn onderzocht. Dus niet alleen die via een klokkenluider aan het licht zijn gekomen. Het gaat hier uitdrukkelijk wel om meldingen die via het diensthoofd bij het Registratiepunt worden gemeld. Zowel een personeelslid als een burger kan niet rechtstreeks bij het Registratiepunt Integriteit terecht.

Wij vertrouwen erop u hiermee naar behoren te hebben geïnformeerd.


Burgemeester en wethouders van Utrecht,
de secretaris, de burgemeester,

drs. M.J.C. Heeremans mr. A.H. Brouwer-Korf

|                                    |         |Postadres: Postbus 16200, 3500 |
|                                    |         |CE  Utrecht                    |
|                                    |         |Bezoekadres: Korte             |
|                                    |         |Minrebroederstraat 2, Utrecht  |
|                                    |         |Telefoon: 030 - 286 10 00      |
|                                    |         |Fax: 030 - 286 12 24           |
|                                    |         |Internet: www.utrecht.nl       |

---- --