Gemeente Hellendoorn


Persoonsgegevens gemeentelijke basisadministratie voor derden

Gegevens zijn in principe geheim
De gegevensverstrekking voor publiekrechtelijke doeleinden kan niet worden voorkoÂmen, omdat deze verplicht is voorgeschreven. In enkele gevallen kunnen echter ook anderen vragen om gegevens van inwoners aan hen te verstrekken. Daarvoor kan wel om geheimhouding worden gevraagd. Het gaat dan om verstrekkingen aan:
verplichte derden (zoals een curator of een advocaat die een dagvaarding aan uw adres wilt uitbrengen)
de stichting interkerkelijke ledenadministratie (draagt zorg voor de ledenadministratie van bijna alle kerkgenootschappen in Nederland) aan zogenoemde vrije derden (niet commerciële instellingen, zoals sport- en muziekverenigingen).

Men moet schriftelijk bij de gemeente vragen om aan deze instellingen geen gegevens uit de basisadministratie te verstrekken. Men kan hiervoor speciale formulieren krijgen bij het loket Burgerzaken en belastingen. Nadat het verzoek is verwerkt ontvangt krijgt men daarvan een bevestiging.

Wil men weten aan wie in het afgelopen jaar gegevens zijn verstrekt uit de
basisadministratie, dan kan men schriftelijk een overzicht opvragen bij het loket Burgerzaken en belastingen. Binnen enkele weken krijgt men dat overzicht kosteloos thuisgestuurd.

Het is van groot belang dat de gegevens in de basisadministratie juist en actueel zijn. Twijfelt men daaraan, dan kan men contact opnemen met het loket burgerzaken en belastingen, telefoon 0548 630216. Hier is ook voor een folder over dit onderwerp te krijgen