Gemeente Hellendoorn
Persoonsgegevens gemeentelijke basisadministratie voor derden
Gegevens zijn in principe geheim
De gegevensverstrekking voor publiekrechtelijke doeleinden kan niet
worden voorkoÂmen, omdat deze verplicht is voorgeschreven. In enkele
gevallen kunnen echter ook anderen vragen om gegevens van inwoners aan
hen te verstrekken. Daarvoor kan wel om geheimhouding worden gevraagd.
Het gaat dan om verstrekkingen aan:
verplichte derden (zoals een curator of een advocaat die een
dagvaarding aan uw adres wilt uitbrengen)
de stichting interkerkelijke ledenadministratie (draagt zorg voor de
ledenadministratie van bijna alle kerkgenootschappen in Nederland)
aan zogenoemde vrije derden (niet commerciële instellingen, zoals
sport- en muziekverenigingen).
Men moet schriftelijk bij de gemeente vragen om aan deze instellingen
geen gegevens uit de basisadministratie te verstrekken. Men kan
hiervoor speciale formulieren krijgen bij het loket Burgerzaken en
belastingen. Nadat het verzoek is verwerkt ontvangt krijgt men daarvan
een bevestiging.
Wil men weten aan wie in het afgelopen jaar gegevens zijn verstrekt
uit de
basisadministratie, dan kan men schriftelijk een overzicht opvragen
bij het loket Burgerzaken en belastingen. Binnen enkele weken krijgt
men dat overzicht kosteloos thuisgestuurd.
Het is van groot belang dat de gegevens in de basisadministratie juist
en actueel zijn. Twijfelt men daaraan, dan kan men contact opnemen met
het loket burgerzaken en belastingen, telefoon 0548 630216. Hier is
ook voor een folder over dit onderwerp te krijgen