AutoRai

Swift vaandeldrager van Suzuki

(1-4-2005)
Met grote trots presenteert Suzuki de nieuwe Swift. Het is een totaal nieuw model, de eerste van een generatie Suzukiâs waarbij het accent ligt op de dynamiek met een Europees karakter. De Swift is de trotse vaandeldrager van de nieuwe designkoers van Suzuki. Zijn ontwerp is prikkelend, uitdagend, dynamisch en bovenal écht Suzuki. In het voorjaar komt de nieuwe Swift op de markt.

De Swift is in zijn ruim twintigjarige carrière uitgegroeid tot een boegbeeld voor jonge mensen die een probleemloze en betaalbare auto zoeken met voldoende ruimte voor een klein gezin. Met een vormgeving die nooit verveelt en die zonder meer dynamiek en sportieve flair uitstraalt. De nieuwe compacte Suzuki vertegenwoordigt de trots van het merk. De Swift belichaamt de perfecte balans tussen een aansprekend design, dynamische rijeigenschappen en praktische bruikbaarheid. De nieuwe Swift geeft aan in welke richting Suzuki de komende jaren zijn modellen ontwikkelt: autoâs die zowel emotioneel als rationeel zeer aansprekend zijn. De nieuwe Swift is daar hét voorbeeld van.

Europees DNA
Het uiterlijk van de Swift heeft ontegenzeggelijk heel veel Europese trekjes. De dynamiek spat van de modern gelijnde carrosserie af. De forse luchtinlaat en de heldere koplampen vormen een front dat herkenbaar is uit duizenden. De luchtinlaat oogt niet alleen stoer, maar draagt ook positief bij aan het weggedrag doordat hij zorgt voor extra neerwaartse druk op de voorwielen. In de strak vormgegeven grille speelt het trotse Suzuki-logo een hoofdrol. De koplampen worden via een lijn die helemaal over de flanken doorloopt, met de achterlichten verbonden. De gebolde wielkasten versterken het gespierde voorkomen van de Swift.
De achterzijde vormt een strak geheel door de vloeiende vorm van de achterlichten, die doorlopen tot in het achterspatbord. De robuuste, strak vormgegeven achter-bumper benadrukt het krachtige postuur van de Swift. De Swift meet 3.695 mm in de lengte, 1.690 mm in de breedte en hij is 1.500 mm hoog. De spoorbreedtes van de nieuwe Suzuki zijn de grootste uit zijn klasse: voor is de spoorbreedte 1.470 mm en achter
1.480 mm. Dit resulteert in een heel stabiel onderstel dat de bestuurder een plezierig gevoel van controle geeft. Bovendien plukken de inzittenden van de Swift de vruchten van de forse spoorbreedte, want de interieurruimte is riant. De afmetingen van de drie- en vijfdeurs zijn exact gelijk. Dit geeft nog maar eens aan hoe sterk het ontwerp van de Swift is, want in beide carrosserievarianten staat het ontwerp als een huis.

Praktische hoogvlieger
Iedere bestuurder vindt de ideale zitpositie achter het stuur van de Swift. De bestuurdersstoel is 32 millimeter in hoogte te verstellen, terwijl de stoel over 24 centimeter te verschuiven is. De bestuurder kijkt uit op een modern vormgegeven dashboard. Centraal in het instrumentarium bevindt zich de snelheidsmeter. In het centrum van het dashboard is een multifunctioneel informatiepaneel geplaatst. In het interieur van de vijfdeurs is plaats voor vijf volwassenen. De kofferruimte kan met de achterbankleuning rechtop 213 liter bagage verwerken. Met de achterbank neergeklapt is er maar liefst 562 liter bagageruimte beschikbaar. Er ontstaat dan een vlakke vloer. Met uitzondering van de instapversie is de achterbank in twee ongelijke delen (40/60) neer te klappen.
Nog ân handigheidje, voor als de gebruiker zijn handen vol heeft: de achterklep is (met uitzondering van de instapversie) met één druk op de knop elektrisch te openen. De bestuurder van een Swift met een luxe uitrustingsniveau kan sowieso de sleutel in zijn zak laten en toch de portieren ver- of ontgrendelen; de auto is dan ook te starten met een startknop.
Door het hele inzittendencompartiment zijn praktische opbergmogelijkheden gecreëerd. Natuurlijk in de middenconsole en het dashboardkastje. Maar er zijn ook opbergvakken in de voorportieren, die groot genoeg zijn om kaarten of tijdschriften van A4-formaat te herbergen. Ten slotte zijn voor- en achterin bekerhouders te vinden en er zit een opbergtas in de rugleuning van de passagiersstoel.

Zuinig en sportief
Maar een dynamisch uiterlijk en een ruim interieur alleen zijn niet goed genoeg voor Suzuki. Die moeten ondersteund worden door krachtige motoren. De Swift wordt leverbaar met een keus uit drie krachtbronnen: twee benzinemotoren en een common-rail dieselmotor. De motoren voor de Swift staan garant voor pittige prestaties en een bescheiden brandstofconsumptie.
De 1.3-liter-benzinemotor produceert 68 kW/92 pk bij 5.800 toeren per minuut en het maximale koppel bedraagt 116 Nm bij 4.200 toeren per minuut. De topmotorisering is de 1.5-litermotor die 75 kW/102 pk bij 5.900 toeren per minuut levert en een koppel heeft van 133 Nm bij 4.100 toeren per minuut. De variabele kleptiming draagt bij aan de zuinige én sportieve kanten van het karakter van deze motor. De 1.3-liter-dieselmotor ten slotte levert 51 kW/69 pk bij 4.000 toeren per minuut met een maximumkoppel van 170 Nm bij 2.000 toeren. Deze cijfers geven al aan dat de dieselmotor zeer soepel en krachtig presteert.
De Swift krijgt een handgeschakelde vijfversnellingsbak, terwijl er twee automatische transmissies leverbaar worden.

Levendig weggedrag
De Swift wordt gebouwd op een geheel nieuw platform. De ingenieurs hebben zichzelf bij het ontwerpen van de Swift als doel gesteld de auto een zeker, veilig en stabiel weggedrag te geven. En ook de enthousiaste bestuurder moet veel voldoening krijgen uit het rijden met de Swift. Om dit te bereiken heeft de Swift een modern onderstel. De voorwielophanging met schroefveren is van een geheel nieuw ontwerp. De onderste draagarmen, het stuurhuis en de achterste motorsteunen zijn op een subframe gemonteerd wat een bijdrage levert aan het rijcomfort. Achter heeft de Swift een torsie-as met schroefveren.

Het weggedrag van de Swift is het beste te omschrijven als een ideale mix van comfort, stabiliteit en dynamiek. Het communicatieve onderstel en de directe besturing vullen elkaar perfect aan â de bestuurder ervaart steeds absolute controle over de Swift. Dit komt door het nieuwe stuurhuis van de bekrachtigde tandheugel-besturing. De generale repetitie voor het onderstel is in het heetst van de strijd gehouden. Suzuki heeft namelijk alle kennis en ervaring die is opgedaan in de internationale rallysport gebruikt om de wegligging van de Swift naar een topniveau te tillen. De prestaties van Suzuki in het Junior World Rally Championship (JWRC) zijn indrukwekkend. In het seizoen 2004 werd het team met grote overmacht kampioen. Dit jaar heeft Suzuki weer uitstekende papieren, want Suzukiâs rallywapen voor dit jaar is de Swift Super 1600, die halverwege het seizoen de Ignis Super 1600 aflost.

Beschermend karakter
Suzuki heeft veiligheid altijd hoog op de agenda staan en de nieuwe Swift vormt daarop geen uitzondering. Hij heeft een uitgebreid arsenaal aan veiligheids-voorzieningen om een ongeluk te voorkomen en om er voor te zorgen dat de inzittenden een ongeluk zo goed mogelijk doorstaan.
De uiterst stijve carrosserie heeft stalen profielen in de portieren om de inzittenden te behoeden voor ernstig letsel bij een aanrijding van opzij. De Swift is voorzien van een stuurkolom die inschuift bij een botsing en pedalen die in het geval van een frontale botsing worden losgekoppeld. De Swift heeft echter nog meer te bieden. Hij heeft gordelspanners met spankrachtbegrenzers, de raam- en deurstijlen zijn afgewerkt met energieabsorberend materiaal en er zijn standaard twee airbags. Op de meeste uitvoeringen levert Suzuki ook zij- en gordijnairbags standaard.
Om te voorkomen dat de Swift zijn passieve veiligheidssystemen zou moeten demonstreren is er een breed scala aan actieve veiligheidssystemen. Zo heeft de Swift ABS met elektronische remkrachtverdeling (EBD) en remassistent (BAS), zodat de Swift ook bij maximaal remmen bestuurbaar blijft.
Suzuki heeft hooggespannen verwachtingen van de Swift. In het eerste jaar verwacht Suzuki in Europa 100.000 orders voor de nieuwe Swift. Dat is precies het aantal dat de fabriek bij Maygar Suzuki in het Hongaarse Esztergom per jaar kan produceren. Behalve in Europa wordt de Swift ook geproduceerd in fabrieken in onder meer Japan. Op de thuismarkt is het model als sinds november 2004 op de markt en nu al is het een regelrechte verkoopsensatie. Dankzij het baanbrekende, dynamische ontwerp is de Swift een auto die elke automobilist(e) aanspreekt.

De Swift wordt leverbaar in moderne kleuren. Wat die kleuren met elkaar gemeen hebben, is het gegeven dat ze stuk voor stuk het aansprekende uiterlijk van de Swift accentueren en versterken. Aan het einde van het eerste kwartaal van 2005 staat de Swift bij de Nederlandse Suzuki-dealers.