Swift vaandeldrager van Suzuki
(1-4-2005)
Met grote trots presenteert Suzuki de nieuwe Swift. Het is een totaal
nieuw model, de eerste van een generatie Suzukiâs waarbij het accent
ligt op de dynamiek met een Europees karakter. De Swift is de trotse
vaandeldrager van de nieuwe designkoers van Suzuki.
Zijn ontwerp is prikkelend, uitdagend, dynamisch en bovenal écht
Suzuki. In het voorjaar komt de nieuwe Swift op de markt.
De Swift is in zijn ruim twintigjarige carrière uitgegroeid tot een
boegbeeld voor jonge mensen die een probleemloze en betaalbare auto
zoeken met voldoende ruimte voor een klein gezin. Met een vormgeving
die nooit verveelt en die zonder meer dynamiek en sportieve flair
uitstraalt. De nieuwe compacte Suzuki vertegenwoordigt de trots van
het merk. De Swift belichaamt de perfecte balans tussen een
aansprekend design, dynamische rijeigenschappen en praktische
bruikbaarheid. De nieuwe Swift geeft aan in welke richting Suzuki de
komende jaren zijn modellen ontwikkelt: autoâs die zowel emotioneel
als rationeel zeer aansprekend zijn. De nieuwe Swift is daar hét
voorbeeld van.
Europees DNA
Het uiterlijk van de Swift heeft ontegenzeggelijk heel veel Europese
trekjes. De dynamiek spat van de modern gelijnde carrosserie af. De
forse luchtinlaat en de heldere koplampen vormen een front dat
herkenbaar is uit duizenden. De luchtinlaat oogt niet alleen stoer,
maar draagt ook positief bij aan het weggedrag doordat hij zorgt voor
extra neerwaartse druk op de voorwielen. In de strak vormgegeven
grille speelt het trotse Suzuki-logo een hoofdrol. De koplampen worden
via een lijn die helemaal over de flanken doorloopt, met de
achterlichten verbonden. De gebolde wielkasten versterken het
gespierde voorkomen van de Swift.
De achterzijde vormt een strak geheel door de vloeiende vorm van de
achterlichten, die doorlopen tot in het achterspatbord. De robuuste,
strak vormgegeven achter-bumper benadrukt het krachtige postuur van de
Swift. De Swift meet 3.695 mm in de lengte, 1.690 mm in de breedte en
hij is 1.500 mm hoog. De spoorbreedtes van de nieuwe Suzuki zijn de
grootste uit zijn klasse: voor is de spoorbreedte 1.470 mm en achter
1.480 mm. Dit resulteert in een heel stabiel onderstel dat de
bestuurder een plezierig gevoel van controle geeft. Bovendien plukken
de inzittenden van de Swift de vruchten van de forse spoorbreedte,
want de interieurruimte is riant. De afmetingen van de drie- en
vijfdeurs zijn exact gelijk. Dit geeft nog maar eens aan hoe sterk het
ontwerp van de Swift is, want in beide carrosserievarianten staat het
ontwerp als een huis.
Praktische hoogvlieger
Iedere bestuurder vindt de ideale zitpositie achter het stuur van de
Swift. De bestuurdersstoel is 32 millimeter in hoogte te verstellen,
terwijl de stoel over 24 centimeter te verschuiven is.
De bestuurder kijkt uit op een modern vormgegeven dashboard. Centraal
in het instrumentarium bevindt zich de snelheidsmeter. In het centrum
van het dashboard is een multifunctioneel informatiepaneel geplaatst.
In het interieur van de vijfdeurs is plaats voor vijf volwassenen. De
kofferruimte kan met de achterbankleuning rechtop 213 liter bagage
verwerken. Met de achterbank neergeklapt is er maar liefst 562 liter
bagageruimte beschikbaar. Er ontstaat dan een vlakke vloer. Met
uitzondering van de instapversie is de achterbank in twee ongelijke
delen (40/60) neer te klappen.
Nog ân handigheidje, voor als de gebruiker zijn handen vol heeft: de
achterklep is (met uitzondering van de instapversie) met één druk op
de knop elektrisch te openen. De bestuurder van een Swift met een luxe
uitrustingsniveau kan sowieso de sleutel in zijn zak laten en toch de
portieren ver- of ontgrendelen; de auto is dan ook te starten met een
startknop.
Door het hele inzittendencompartiment zijn praktische
opbergmogelijkheden gecreëerd. Natuurlijk in de middenconsole en het
dashboardkastje. Maar er zijn ook opbergvakken in de voorportieren,
die groot genoeg zijn om kaarten of tijdschriften van A4-formaat te
herbergen. Ten slotte zijn voor- en achterin bekerhouders te vinden en
er zit een opbergtas in de rugleuning van de passagiersstoel.
Zuinig en sportief
Maar een dynamisch uiterlijk en een ruim interieur alleen zijn niet
goed genoeg voor Suzuki. Die moeten ondersteund worden door krachtige
motoren. De Swift wordt leverbaar met een keus uit drie krachtbronnen:
twee benzinemotoren en een common-rail dieselmotor. De motoren voor de
Swift staan garant voor pittige prestaties en een bescheiden
brandstofconsumptie.
De 1.3-liter-benzinemotor produceert 68 kW/92 pk bij 5.800 toeren per
minuut en het maximale koppel bedraagt 116 Nm bij 4.200 toeren per
minuut. De topmotorisering is de 1.5-litermotor die 75 kW/102 pk bij
5.900 toeren per minuut levert en een koppel heeft van 133 Nm bij
4.100 toeren per minuut. De variabele kleptiming draagt bij aan de
zuinige én sportieve kanten van het karakter van deze motor.
De 1.3-liter-dieselmotor ten slotte levert 51 kW/69 pk bij 4.000
toeren per minuut met een maximumkoppel van 170 Nm bij 2.000 toeren.
Deze cijfers geven al aan dat de dieselmotor zeer soepel en krachtig
presteert.
De Swift krijgt een handgeschakelde vijfversnellingsbak, terwijl er
twee automatische transmissies leverbaar worden.
Levendig weggedrag
De Swift wordt gebouwd op een geheel nieuw platform. De ingenieurs
hebben zichzelf bij het ontwerpen van de Swift als doel gesteld de
auto een zeker, veilig en stabiel weggedrag te geven. En ook de
enthousiaste bestuurder moet veel voldoening krijgen uit het rijden
met de Swift. Om dit te bereiken heeft de Swift een modern onderstel.
De voorwielophanging met schroefveren is van een geheel nieuw ontwerp.
De onderste draagarmen, het stuurhuis en de achterste motorsteunen
zijn op een subframe gemonteerd wat een bijdrage levert aan het
rijcomfort. Achter heeft de Swift een torsie-as met schroefveren.
Het weggedrag van de Swift is het beste te omschrijven als een ideale
mix van comfort, stabiliteit en dynamiek. Het communicatieve onderstel
en de directe besturing vullen elkaar perfect aan â de bestuurder
ervaart steeds absolute controle over de Swift. Dit komt door het
nieuwe stuurhuis van de bekrachtigde tandheugel-besturing.
De generale repetitie voor het onderstel is in het heetst van de
strijd gehouden. Suzuki heeft namelijk alle kennis en ervaring die is
opgedaan in de internationale rallysport gebruikt om de wegligging van
de Swift naar een topniveau te tillen. De prestaties van Suzuki in het
Junior World Rally Championship (JWRC) zijn indrukwekkend. In het
seizoen 2004 werd het team met grote overmacht kampioen. Dit jaar
heeft Suzuki weer uitstekende papieren, want Suzukiâs rallywapen voor
dit jaar is de Swift Super 1600, die halverwege het seizoen de Ignis
Super 1600 aflost.
Beschermend karakter
Suzuki heeft veiligheid altijd hoog op de agenda staan en de nieuwe
Swift vormt daarop geen uitzondering. Hij heeft een uitgebreid
arsenaal aan veiligheids-voorzieningen om een ongeluk te voorkomen en
om er voor te zorgen dat de inzittenden een ongeluk zo goed mogelijk
doorstaan.
De uiterst stijve carrosserie heeft stalen profielen in de portieren
om de inzittenden te behoeden voor ernstig letsel bij een aanrijding
van opzij. De Swift is voorzien van een stuurkolom die inschuift bij
een botsing en pedalen die in het geval van een frontale botsing
worden losgekoppeld. De Swift heeft echter nog meer te bieden. Hij
heeft gordelspanners met spankrachtbegrenzers, de raam- en deurstijlen
zijn afgewerkt met energieabsorberend materiaal en er zijn standaard
twee airbags. Op de meeste uitvoeringen levert Suzuki ook zij- en
gordijnairbags standaard.
Om te voorkomen dat de Swift zijn passieve veiligheidssystemen zou
moeten demonstreren is er een breed scala aan actieve
veiligheidssystemen. Zo heeft de Swift ABS met elektronische
remkrachtverdeling (EBD) en remassistent (BAS), zodat de Swift ook bij
maximaal remmen bestuurbaar blijft.
Suzuki heeft hooggespannen verwachtingen van de Swift. In het eerste
jaar verwacht Suzuki in Europa 100.000 orders voor de nieuwe Swift.
Dat is precies het aantal dat de fabriek bij Maygar Suzuki in het
Hongaarse Esztergom per jaar kan produceren. Behalve in Europa wordt
de Swift ook geproduceerd in fabrieken in onder meer Japan. Op de
thuismarkt is het model als sinds november 2004 op de markt en nu al
is het een regelrechte verkoopsensatie. Dankzij het baanbrekende,
dynamische ontwerp is de Swift een auto die elke automobilist(e)
aanspreekt.
De Swift wordt leverbaar in moderne kleuren. Wat die kleuren met
elkaar gemeen hebben, is het gegeven dat ze stuk voor stuk het
aansprekende uiterlijk van de Swift accentueren en versterken. Aan het
einde van het eerste kwartaal van 2005 staat de Swift bij de
Nederlandse Suzuki-dealers.
AutoRai