Week 13, 1 april 2005
MILIEUEFFECTRAPPORT BEDRIJVENPARK A1
De gemeente Deventer heeft voor het bedrijvenpark A1 een nieuw
milieu-effectrapport (MER) gemaakt. Reacties van onder meer de
commissie MilieuEffectRapportage, instanties en bewoners op een eerder
opgesteld Milieueffectrapport (MER) en het voorontwerpbestemmingsplan
tijdens de inspraakperiode (zomer 2003) waren daartoe de aanleiding.
Eerst heeft de gemeente een aangepast stedenbouwkundig plan gemaakt,
dat het college van burgemeester en wethouders in de zomer van 2004
heeft vastgesteld. Vervolgens zijn alle voor het voorgaande MER en
voor het voorontwerpbestemmingsplan gemaakte (milieu)rapporten
geactualiseerd. Aan de hand van het aangepaste stedenbouwkundige plan
is er een nieuw MER opgesteld. In het nieuwe MER is het aangepaste
stedenbouwkundige plan het voorkeurs-alternatief. Dit plan vormt
tevens de basis voor het ontwerpbestemmingsplan. Naar verwachting
volgt nog vóór de zomervakantie de inspraak voor zowel het nieuwe
MER als het ontwerpbestemmingsplan.
Bij het aanpassen van het stedenbouwkundig plan is de systematiek van
de âlagenbenaderingâ gebruikt. Daarbij wordt eerst gekeken naar de
aspecten bodem, water, landschap, natuur en cultuurhistorie.
Vervolgens worden het afwikkelen van het verkeer en het uitgeefbare
terrein onder de loep genomen. Op deze wijze ontstaat als vanzelf een
duurzaam plan. Door de gehanteerde systematiek voor de
planontwikkeling blijven de negatieve effecten voor het milieu
beperkt. Op sommige punten (met name ten aanzien van natuur) is er
zelfs sprake van positieve effecten.
Betere verkeersafwikkeling
In het aangepaste stedenbouwkundig plan is de inrichting van de
bufferzone, de ecologische verbindingszones en de waterhuishouding
ingevuld. Het bedrijventerrein wordt aan de oostkant ontsloten door
een spoortunnel. Aan de westzijde komt een weliswaar volledige, maar
beperkt vormgegeven T-aansluiting op de Deventerweg. Hierdoor ligt het
zwaartepunt van de verkeersafwikkeling op de oostelijke ontsluiting,
aansluitend op de Siemelinksweg.
De gemeente heeft, samen met bewoners van de Deventerweg, de provincie
Gelderland en de voormalige gemeente Gorssel, een plan opgesteld om
een deel van de Deventerweg naar het oosten te verplaatsen. De nieuwe
weg krijgt geluidsarm asfalt. Ook wordt een wal aangelegd tussen de
hoofdrijbaan en de ventweg. Hierdoor ontstaat voor de bewoners langs
dit deel van de N 348 een acceptabele situatie.
MMA
De gemeente is bij het maken van een MER verplicht ook een Meest
Milieuvriendelijk Alternatief (MMA) te beschrijven. Dit MMA is
ontwikkeld door aan het Voorkeursalternatief een aantal maatregelen
toe te voegen die de negatieve effecten beperken. B en W stellen voor
één MMA maatregel over te nemen: de aanleg van een faunadoorsteek
tussen de Dortherbeek en de Olthofkavel. Daarnaast stellen B en W voor
twee maatregelen nader op hun consequenties te onderzoeken, het
aanbrengen van een faunapassage onder het spoor en het in het
bestemmingsplan opnemen van een hoger minimum bebouwingspercentage
voor de grotere kavels. In het ontwerpbestemmingsplan geeft de
gemeente aan hoe deze maatregel(en) (eventueel) in het plan worden
verwerkt. Ook is aangeven welke maatregelen uit het MMA niet worden
overgenomen en waarom.
Behandeling door de raad en inspraak
De raadscommissie Ruimtelijke Fysieke Ontwikkeling bespreekt de nieuwe
MER op 4 april. Vervolgens is het aan de raad (naar verwachting in
zijn vergadering op 25 april) het aanvaardbaarheidsoordeel uit te
spreken over het MER 2005. Daarmee maakt hij duidelijk dat in zijn
ogen de MER 2005 een voldoende beeld geeft van de milieueffecten van
het plan. De raad doet daarmee nog geen uitspraak over het plan zelf.
Dat gebeurt bij het vaststellen van het bestemmingsplan. Het college
streeft er naar het ontwerpbestemmingsplan begin mei vast te stellen,
waarna medio mei de inspraakprocedure voor zowel MER als
ontwerpbestemmingsplan plaats heeft.
Publicatiedatum: 1-4-2005
© 2004 Gemeente Deventer Laatste wijziging vrijdag 1 april 2005
Gemeente Deventer