PERSBERICHT - 2005-04-01
Lowcost-airline komt consumentenorganisaties tegemoet
Ticketprijzen bij easyJet binnenkort 'all-inclusive'
Vanaf het begin van de zomer van 2005 zal easyJet als eerste
luchtvaartmaatschappij haar prijzen ook on line all inclusive
communiceren. Dit betekent dat er geen toeslagen en belastingen meer
bovenop de gecommuniceerde prijs komen, waardoor de passagier
uiteindelijk meer moet betalen dan deze verwachtte. Deze krijgt nu de
definitieve prijs per boeking te zien. In Nederland komt alleen de
creditcardtoeslag er nog bij, wat neerkomt op 6 Euro per boeking.
Al langer uiten consumenten klachten over het feit dat veel
maatschappijen lage prijzen communiceren, maar de consument aan het
eind van de streep een veel hoger bedrag betaalt. Bij easyJet was dit
altijd alleen maar de luchthavenbelasting, maar andere maatschappijen
berekenden ook allerlei andere toeslagen: zoals brandstoftoeslag,
rolstoeltoeslag en vele andere vormen.
Op die manier deden de duurdere vliegmaatschappijen voorkomen alsof ze
in prijs concurreerden met de lage kosten maatschappijen, zoals
easyJet, terwijl de passagier voor hoge kosten kwam te staan bij het
afrekenen.
Consumentenorganisaties, zoals ook de Consumentenbond in Nederland,
hebben zich diverse malen uitgesproken tegen de ondoorzichtigheid van
de prijzen. Ook de Britse Air Transport Users Council heeft het issue
op de agenda staan, hoewel deze easyJet vandaag nogmaals prees om de
transparantie van haar prijsstelling en het feit dat alleen
luchthavenbelasting tot nog toe not inclusivewas.
Om tegemoet te komen aan de wensen van de consumentenorganisaties en
dus uiteindelijk aan de consument, is easyJet al lange tijd bezig met
de on line all inclusive aanpassing. In de reclamecampagnes hanteert
easyJet al jaren de inclusiefprijzen, maar vanaf de komende zomer dus
ook on line. easyJet is daarmee de eerste, maar verwacht dat andere
vliegmaatschappijen haar voorbeeld zullen volgen.
Ray Webster, ceo easyJet: Consumenten laten zich niet om te tuin
leiden door misleidende tarieven. Zij baseren hun besluit om te boeken
op de uiteindelijk te betalen prijs. Het is tijd dat de consument de
gelegenheid krijgt om meteen het definitieve bedrag te zien, zodat zij
sneller en gemakkelijker hun keuze kunnen maken. easyJet denkt hiermee
aan de consument tegemoet te komen, en daarnaast ook nog steeds de
laagste (inclusieve!) prijzen te bieden.
Noot voor de redactie,