NISB

FLASH!-beweegcampagne: Spetterende Ontspanning bij Sportfondse

Sportfondsen Nederland gaat haar bezoekers vanaf 1 april nog meer wijzen op het belang van bewegen. Dan wordt het nieuwe programma geïntroduceerd: ClubAqua, een clubformule van diverse beweeg- en wateractiviteiten. Hiermee is Sportfondsen Nederland één van de bedrijven die deelneemt aan de publiekscampagne FLASH!.

De eerste stap naar bewuster bewegen hebben Sportfondsen Nederland en FLASH! de afgelopen maanden al gezet met Sinterklaasfeesten in het zwembad en met het FLASH! Family Fit festival op 3 en 4 januari. Tijdens dit festival konden gezinnen met kinderen op een speelse manier kennis maken met het aanbod. Tegelijkertijd werden zij bewust gemaakt van de voordelen van bewegen voor de gezondheid.

ClubAqua(r)
De publiekscampagne FLASH!, uitgevoerd door het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB), wil Nederlanders wijzen op een gezonde leefstijl met voldoende lichaamsbeweging. FLASH! bevordert het alledaagse bewegen. Onder voldoende bewegen wordt verstaan: 30 minuten matig intensief in beweging, minimaal vijf dagen in de week. Daarom onderschrijft FLASH! de actie van Sportfondsen Nederland om in hun accommodaties (zwembaden, sport en recreatiehallen) de consumenten bewust te laten worden van hun leefpatroon. ClubAqua is een manier om swingend te werken aan de gezondheid.

In het Rotterdamse zwembad Zevenkampse Ring bijvoorbeeld, is veel belangstelling voor de basiscursus ClubAquaslank, waar gezonde levensstijl het hoofdonderwerp is. aldus Robert Heusinkveld, marketing manager van Sportfondsen Nederland. Naast de aandacht voor het dagelijkse voedingspatroon wordt er een royale plaats ingeruimd voor lichamelijke activiteit. De combinatie van deze twee is belangrijk om tot een verantwoord resultaat te komen. De work-outs van ClubAqua zijn groepstrainingen op muziek, met deels oefeningen voor het uithoudingsvermogen, deels spierversterkende oefeningen. Andere producten van ClubAqua, waarmee spetterende ontspanning wordt gegarandeerd, zijn Club Aquarobics, Club Aquajogging, Club Aquafifty-fit en Club Aquaspinning.

FLASH! op de werkplek
Sportfondsen Nederland is een voorbeeld in de bedrijfscampagne van FLASH! Sinds september 2004 heeft FLASH! ook vele andere bedrijven in beweging gekregen. Met name de sectoren waar veel zittend werk plaatsvindt (op kantoor of in de transportbranche) of waar veel wordt gewerkt in één houding, worden aangezet na te denken of de werknemers voldoende bewegen. FLASH! biedt bedrijven onder meer een beweegexpositie, lunchworkshops, een promotiepakket en een campagnebus waarin werknemers worden getest op hun gezondheid (zie ook www.flash123.nl; op de werkplek).
Het is cruciaal dat de oproep om meer te bewegen niet alleen van de overheid komt, maar dat bedrijven en maatschappelijke organisaties daar vierkant achter staan. In die zin is het verheugend dat een bedrijf als Sportfondsen Nederland al zijn communicatiemogelijkheden hiervoor inzetzegt campagneleider Hans van Helden van FLASH!.