Persbericht
Maatschappelijke organisaties zetten zich in voor biologisch
Vandaag zetten 12 organisaties tijdens het EKO Congres hun handtekening onder een deelconvenant ter bevordering van de markt voor biologische producten. Het gezamenlijke doel van de deelnemende organisaties is een jaarlijkse omzetgroei van 30% voor biologisch in de periode van 2005 tot en met 2007.
De maatschappelijke organisaties willen dit doel bereiken door hun achterban (zo n 5 miljoen mensen) te informeren over de maatschappelijke meerwaarden van biologische landbouw en verkoopbevorderende acties op touw te zetten in samenwerking met het biologisch bedrijfsleven. Het is uniek dat de organisaties met deels verschillende maatschappelijke doelen en benaderingen op deze wijze hun krachten bundelen. Deze afspraak maakt deel uit van het convenant dat partijen (overheid, boeren, fabrikanten, supermarkten, natuurvoedingswinkels, cateraars, banken en Biologica) met elkaar gesloten hebben om 5% marktaandeel te halen in 2007.
Maatschappelijke meerwaarden
Biologische landbouw biedt vele voordelen voor natuur, milieu, dierenwelzijn, mens en landschap. Op die noemer hebben de organisaties elkaar gevonden. De manier waarop de organisaties biologisch zullen promoten, verschilt. Waar de één graag actief wil lobbyen voor deze sector zal een ander een voorkeursbehandeling kunnen geven aan biologische boeren bij de pacht van hun terreinen. Sommige ondertekenaars zullen hun leden actief aansporen tot de koop van biologische producten, terwijl anderen voor een voorlichtende rol kiezen, waarbij zij de conclusies overlaten aan hun achterban.
Coördinatie deelconvenant
De uitvoering van het deelconvenant wordt gecoördineerd door Biologica. Maatschappelijke organisaties als het Wereld Natuur Fonds, de Vogelbescherming, de Consumentenbond en de ANWB hebben te kennen gegeven dat zij op onderdelen met de ondertekenaars van het deelconvenant willen samenwerken.
Einde persbericht
De uitvoering van het deelconvenant wordt ondersteund door Biologica, namens de Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw waarin Biologica participeert. Meer informatie over het convenant vindt u op
Bijlage bij persbericht 31 maart 2005
Ondertekenaars deelconvenant 'Maatschappelijke Organisaties en de Biologische Landbouw':
. Stichting Natuur en Milieu
. Nederlandse Vereniging tot Bescherming van Dieren
. De Landschappen
. Protestantse Kerk in Nederland
. Vereniging Natuurmonumenten
. Greenpeace
. Milieudefensie
. De Kleine Aarde
. IVN Nederland
. De provinciale Milieufederaties
. Nederlandse Vegetariërsbond
. Biologica
Voorbeelden van afspraken in het deelconvenant
Alle ondertekenaars van het convenant zullen in hun bladen, nieuwsbrieven, websites e.d. regelmatig aandacht besteden aan de meerwaarde van biologische landbouw. Samen met Biologica zal het verhaal hierachter worden verdiept. Daarnaast hebben de organisaties allerlei creatieve plannen om biologisch onder de aandacht te brengen. Een paar voorbeelden:
. De Protestantse Kerk Nederland wil door middel van een campagne een maand lang extra aandacht besteden aan 'biologisch' en 'rentmeesterschap', waarbij onder meer duidelijk wordt gemaakt dat mensen voor kleine bedragen ook heerlijke biologische producten kunnen kopen.
. Natuuurmonumenten zal de leden uitvoerig informeren via het ledenblad (oplage: ruim 1 miljoen) en de bezoekerscentra.
. Milieudefensie haakt aan bij de jaarlijkse fietstochten rond de Open Dagen bij de biologische boer en geeft de fietsers ter kennismaking een 'knapzak' met biologische producten. Verder wordt onder de noemer 'maatschappelijk meetlint' elk jaar een EKO-telling gedaan in supermarkten, waarbij vrijwilligers het biologische assortiment van zo'n 350 supermarktfilialen in kaart brengen. Deze formule bevordert een gezonde concurrentie tussen (en binnen) ketens.
. De Kleine Aarde, centrum voor een duurzame leefstijl, koppelt de biologische voeding aan hun 'mondiale voetafdruk' (meetmethode), en wil mensen inzicht geven in het effect van hun aankopen op o.a. natuur en milieu. De aanschaf van streekproducten zal worden gestimuleerd.
. IVN Nederland organiseert in de Groene Maand (september) biologische proeverijen bij een groot aantal Stay-Okay hostels.
. De provinciale Milieufederaties stimuleren de afzet van biologische producten in bedrijfs- en overheidsrestaurants, horeca, op basisscholen en kinderdagverblijven. De meeste convenantpartijen hebben bovendien zelf een biologische catering voor het personeel.
. De Dierenbescherming gaat een promotionele actie op touw zetten in samenwerking met de detailhandel.