Consumentenorganisaties tegemoet gekomen: easyJet biedt prijzen `inclusief'
aan
Vanaf het begin van de zomer van 2005 zal easyJet als eerste
luchtvaartmaatschappij haar prijzen ook on line `inclusief'
communiceren. Dit betekent dat er geen toeslagen en belastingen meer
boven op de gecommuniceerde prijs komen, waardoor de passagier
uiteindelijk meer moet betalen dan deze verwachtte. Deze krijgt nu de
definitieve prijs in één keer te zien. In Nederland komt alleen de
creditcardtoeslag er nog bij, wat neerkomt op 6 Euro per boeking.
Al langer uiten consumenten klachten over het feit dat veel
maatschappijen lage prijzen communiceren, maar de consument aan het
eind van de streep een veel hoger bedrag betaalt. Bij easyJet was dit
altijd alleen maar de luchthavenbelasting, maar andere maatschappijen
berekenden ook allerlei andere toeslagen: zoals brandstoftoeslag,
rolstoeltoeslag en vele andere vormen. Op die manier deden de duurdere
vliegmaatschappijen voorkomen alsof ze in prijs concurreerden met de
lage kosten maatschappijen, zoals easyJet, terwijl de passagier voor
hoge kosten kwam te staan bij het afrekenen.
Consumentenorganisaties, zoals ook de Consumentenbond in Nederland,
hebben zich hier diverse malen tegen uitgesproken. Ook de Britse Air
Transport Users Council heeft het issue hoog op de agenda staan,
hoewel deze easyJet vandaag nogmaals prees om de transparantie van
haar prijsstelling en het feit dat alleen luchthavenbelasting tot nog
toe `not inclusive'was. Om tegemoet te komen aan de wensen van de
consumentenorganisaties en dus uiteindelijk aan de consument, is
easyJet al lange tijd bezig met de `all inclusive' aanpassing. In de
reclamecampagnes deed easyJet dat al jaren, maar vanaf de komende
zomer dus ook on line. easyJet is daarmee de eerste, maar verwacht dat
andere vliegmaatschappijen haar voorbeeld zullen volgen.
Ray Webster, ceo easyJet:
"Consumenten laten zich niet om te tuin leiden door misleidende
tarieven. Zij baseren hun besluit om te boeken op de uiteindelijke,
inclusieve prijs. Het is tijd dat de consument de gelegenheid krijgt
om meteen het definitieve bedrag te zien, zodat zij sneller and
gemakkelijker hun keuze kunnen maken. easyJet denkt hiermee aan de
consument tegemoet te komen, en daarnaast ook nog steeds de laagste
(inclusieve!) prijzen te bieden."
© 1997-2004 easyJet airline company ltd. All rights
reservedeasyJet.com beleid m.b.t. gebruik van de site | Privacybeleid
easyJet