DE NEDERLANDSE WOONBOND
Tijdwisselkantoor: met de tijd in de knel? Wij regelen het wel
Het eerste Tijdwisselkantoor gaat van start in de Vinex-locatie
Leidsche Rijn bij Utrecht. Het Woonbond Kennis- en Adviescentrum (WKA)
heeft een geheel nieuw idee uitgewerkt voor een 'tijdwisselkantoor',
een servicepunt waarop bewoners een beroep kunnen doen in geval van
'tijdknelpunten'. Het kantoor biedt daarvoor via bemiddeling een
betaalbare en betrouwbare oplossing. Thuiszorg Stad Utrecht gaat het
plan voor het Tijdwisselkantoor verder uitwerken en partners zoeken
voor de uitvoering in Leidsche Rijn.
Donderdagmiddag 31 maart 2005 heeft Susan Huybregts, projectleider bij
het Woonbond Kennis- en Adviescentrum, symbolisch het model
Tijdwisselkantoor overhandigd aan Christie Bakker, manager
servicepakket van de Thuiszorg Stad Utrecht. Naast Thuiszorg Stad
Utrecht hebben het Projectbureau Leidsche Rijn en de Dienst
Maatschappelijke Ontwikkeling, beide van de gemeente Utrecht, hun
medewerking toegezegd aan het opzetten van het Tijdwisselkantoor.
Het Tijdwisselkantoor biedt alle bewoners in Leidsche Rijn een
oplossing als ze 'in de knel' komen met wat ze op het gebied van werk,
wonen en zorg allemaal, en vaak tegelijkertijd, moeten of willen doen.
In die gevallen kan het een uitkomst zijn als een bepaalde taak of
klus door 'een ander' wordt overgenomen of als die, voordelig, kan
worden uitbesteed aan een instantie of bedrijf. Het Tijdwisselkantoor
beoogt een laagdrempelig servicepunt te zijn waarvan alle
inkomensgroepen gebruik kunnen maken.
Het Tijdwisselkantoor heeft een bemiddelingsfunctie, die zowel de
organisatie van een taak of klus als het uitvoeren daarvan levert. In
eerste instantie zal het Tijdwisselkantoor zich vooral profileren op
veelgevraagde diensten, zoals huishoudelijke hulp, kinderopvang,
sleutelbeheer en service rondom een verhuizing. Het streven is echter
op termijn een oplossing te kunnen bieden voor alle 'tijdknelpunten'.
Vragers en aanbieders van diensten worden beiden beschouwd als klanten
van het Tijdwisselkantoor. Het Tijdwisselkantoor streeft bij voorkeur
naar buurtbewoners als particuliere dienstverleners. Zij zijn daarvoor
het belangrijkste potentieel en ze kunnen in hoge mate bijdragen aan
betaalbare dienstverlening voor de bewoners. Door bewoners in te
zetten voor andere bewoners levert het Tijdwisselkantoor ook een
bijdrage aan het versterken van de sociale structuur in de wijk. Het
Tijdwisselkantoor zal behalve op particuliere dienstverleners ook
regelmatig een beroep doen op bedrijven en instellingen. Veelal zal
het daarbij gaan om 'technische' klussen in en om het huis of om
bijvoorbeeld kinderopvang en thuiszorg. Het Tijdwisselkantoor bouwt
een netwerk van contacten op dat de kwaliteit van de dienstverlening
en het tempo waarin tijdknelpunten kunnen worden opgelost ten goede
zal komen.
Het concept 'Tijdwisselkantoor' is zeker niet alleen geschikt voor
Leidsche Rijn, maar leent zich voor toepassing in alle buurten of
wijken. Het WKA heeft daarvoor een ondernemings- en stappenplan
ontwikkeld, waarmee een Tijdwissel-kantoor kan worden opgezet in elke
regio. Het model staat duidelijk omschreven in de folder die 31 maart
is uitgebracht.
Het Tijdwisselkantoor is één van de experimenten in het kader van
Dagindeling/ESF-3 projecten.
31 mrt 05 14:01