DE NEDERLANDSE WOONBOND

Tijdwisselkantoor: met de tijd in de knel? Wij regelen het wel

Het eerste Tijdwisselkantoor gaat van start in de Vinex-locatie Leidsche Rijn bij Utrecht. Het Woonbond Kennis- en Adviescentrum (WKA) heeft een geheel nieuw idee uitgewerkt voor een 'tijdwisselkantoor', een servicepunt waarop bewoners een beroep kunnen doen in geval van 'tijdknelpunten'. Het kantoor biedt daarvoor via bemiddeling een betaalbare en betrouwbare oplossing. Thuiszorg Stad Utrecht gaat het plan voor het Tijdwisselkantoor verder uitwerken en partners zoeken voor de uitvoering in Leidsche Rijn.

Donderdagmiddag 31 maart 2005 heeft Susan Huybregts, projectleider bij het Woonbond Kennis- en Adviescentrum, symbolisch het model Tijdwisselkantoor overhandigd aan Christie Bakker, manager servicepakket van de Thuiszorg Stad Utrecht. Naast Thuiszorg Stad Utrecht hebben het Projectbureau Leidsche Rijn en de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling, beide van de gemeente Utrecht, hun medewerking toegezegd aan het opzetten van het Tijdwisselkantoor.

Het Tijdwisselkantoor biedt alle bewoners in Leidsche Rijn een oplossing als ze 'in de knel' komen met wat ze op het gebied van werk, wonen en zorg allemaal, en vaak tegelijkertijd, moeten of willen doen. In die gevallen kan het een uitkomst zijn als een bepaalde taak of klus door 'een ander' wordt overgenomen of als die, voordelig, kan worden uitbesteed aan een instantie of bedrijf. Het Tijdwisselkantoor beoogt een laagdrempelig servicepunt te zijn waarvan alle inkomensgroepen gebruik kunnen maken.

Het Tijdwisselkantoor heeft een bemiddelingsfunctie, die zowel de organisatie van een taak of klus als het uitvoeren daarvan levert. In eerste instantie zal het Tijdwisselkantoor zich vooral profileren op veelgevraagde diensten, zoals huishoudelijke hulp, kinderopvang, sleutelbeheer en service rondom een verhuizing. Het streven is echter op termijn een oplossing te kunnen bieden voor alle 'tijdknelpunten'. Vragers en aanbieders van diensten worden beiden beschouwd als klanten van het Tijdwisselkantoor. Het Tijdwisselkantoor streeft bij voorkeur naar buurtbewoners als particuliere dienstverleners. Zij zijn daarvoor het belangrijkste potentieel en ze kunnen in hoge mate bijdragen aan betaalbare dienstverlening voor de bewoners. Door bewoners in te zetten voor andere bewoners levert het Tijdwisselkantoor ook een bijdrage aan het versterken van de sociale structuur in de wijk. Het Tijdwisselkantoor zal behalve op particuliere dienstverleners ook regelmatig een beroep doen op bedrijven en instellingen. Veelal zal het daarbij gaan om 'technische' klussen in en om het huis of om bijvoorbeeld kinderopvang en thuiszorg. Het Tijdwisselkantoor bouwt een netwerk van contacten op dat de kwaliteit van de dienstverlening en het tempo waarin tijdknelpunten kunnen worden opgelost ten goede zal komen.

Het concept 'Tijdwisselkantoor' is zeker niet alleen geschikt voor Leidsche Rijn, maar leent zich voor toepassing in alle buurten of wijken. Het WKA heeft daarvoor een ondernemings- en stappenplan ontwikkeld, waarmee een Tijdwissel-kantoor kan worden opgezet in elke regio. Het model staat duidelijk omschreven in de folder die 31 maart is uitgebracht.

Het Tijdwisselkantoor is één van de experimenten in het kader van Dagindeling/ESF-3 projecten.

31 mrt 05 14:01