CZ ACTIEF IN GEZONDHEID


Keurmerk voor zorgcentra met tevreden cliënten

CZ verwacht grote belangstelling bij verpleeg- en verzorgingshuizen in Zuid-Nederland voor deelname aan het nieuwe 'bronzen keurmerk' voor goede zorg. Op initiatief van CZ laten de eerste drie instellingen in Zeeland, Brabant en Limburg zich binnenkort al doorlichten op de kwaliteit van de zorg die ze bieden.

Voor het behalen van het bronzen keurmerk doorloopt een instelling gelijktijdig twee toetsen door onafhankelijke deskundigen: een toets van Perspekt en een toets van Cliënt & Kwaliteit. Zodoende wordt het mogelijk direct verbanden te leggen tussen de geboden zorg en de waardering door de cliënten. Bij de keuringen is ook de landelijke organisatie van cliëntenraden (LOC) nauw betrokken.

De verpleeg- en verzorgingshuizen worden op 12 punten getest: behandeling van klachten van cliënten, onderzoek naar de waardering van de zorg door cliënten, het leef- en zorgklimaat, informatieverstrekking aan cliënten, zorgdossiers, melding van incidenten, kwaliteitsjaarverslag, regeling
aanwezigheid/oproepbaarheid zorgverleners, vrijheidsbeperkende maatregelen, ontslag en overplaatsing, veiligheid en het voorschrijven/verstrekken van medicijnen.
Voor het behalen van het bronzen keurmerk moet een instelling op alle punten minimaal een voldoende scoren.

Consequenties
CZ wil op termijn consequenties verbinden aan de keuringsrapporten en de eigen kwaliteitsafspraken met de instellingen. Een tehuis dat het beter doet zou hogere tarieven in rekening moeten kunnen brengen, maar dat mag nog niet van de Tweede Kamer. CZ verwacht op korte termijn dat instellingen met een keurmerk meer in trek zullen raken. CZ gaat op zijn Zorgatlas op internet vermelden welke zorginstellingen een keurmerk hebben. Op onderdelen die een onvoldoende scoren krijgen de instellingen binnen een jaar een herkansing. Ook zal bij onderdelen die slecht scoren bij de toets van Client en Kwaliteit de cliëntenraad betrokken worden.
Via de landelijke stichting Perspekt kunnen verpleeg- en verzorgingshuizen zich al langer kwalificeren voor een gouden of een zilveren keurmerk. Perspekt is opgericht door Arcares, de landelijke vereniging van verpleeg- en verzorgingshuizen. Achmea, Perspekt en Cliënt en Kwaliteit namen vorig jaar het initiatief voor het bronzen keurmerk voor goede basiszorg.
Cliënt & Kwaliteit is opgericht door de LOC, (de Landelijke Organisatie Cliëntenraden), NPV (Nederlandse Patiënten Vereniging), de Chronisch zieken en Gehandicaptenraad (CG-raad) en Landelijke Organisatie decentrale Patiëntenplatforms (LOREP).

Wachttijd op internet
Inwoners van Zeeland, Zuidoost Brabant en Zuid-Limburg kunnen binnenkort in de Zorgatlas op www.czzorgkantoren.nl zien hoe lang de wachttijden zijn bij de instellingen voor verpleging, verzorging, gehandicaptenzorg en thuiszorg. Ook het aantal wachtenden per instelling staat vermeld.


---

Noot voor de redactie (