CZ ACTIEF IN GEZONDHEID
Keurmerk voor zorgcentra met tevreden cliënten
CZ verwacht grote belangstelling bij verpleeg- en verzorgingshuizen in
Zuid-Nederland voor deelname aan het nieuwe 'bronzen keurmerk' voor
goede zorg. Op initiatief van CZ laten de eerste drie instellingen in
Zeeland, Brabant en Limburg zich binnenkort al doorlichten op de
kwaliteit van de zorg die ze bieden.
Voor het behalen van het bronzen keurmerk doorloopt een instelling
gelijktijdig twee toetsen door onafhankelijke deskundigen: een toets
van Perspekt en een toets van Cliënt & Kwaliteit. Zodoende wordt het
mogelijk direct verbanden te leggen tussen de geboden zorg en de
waardering door de cliënten. Bij de keuringen is ook de landelijke
organisatie van cliëntenraden (LOC) nauw betrokken.
De verpleeg- en verzorgingshuizen worden op 12 punten getest:
behandeling van klachten van cliënten, onderzoek naar de waardering
van de zorg door cliënten, het leef- en zorgklimaat,
informatieverstrekking aan cliënten, zorgdossiers, melding van
incidenten, kwaliteitsjaarverslag, regeling
aanwezigheid/oproepbaarheid zorgverleners, vrijheidsbeperkende
maatregelen, ontslag en overplaatsing, veiligheid en het
voorschrijven/verstrekken van medicijnen.
Voor het behalen van het bronzen keurmerk moet een instelling op alle
punten minimaal een voldoende scoren.
Consequenties
CZ wil op termijn consequenties verbinden aan de keuringsrapporten en
de eigen kwaliteitsafspraken met de instellingen. Een tehuis dat het
beter doet zou hogere tarieven in rekening moeten kunnen brengen, maar
dat mag nog niet van de Tweede Kamer. CZ verwacht op korte termijn dat
instellingen met een keurmerk meer in trek zullen raken. CZ gaat op
zijn Zorgatlas op internet vermelden welke zorginstellingen een
keurmerk hebben. Op onderdelen die een onvoldoende scoren krijgen de
instellingen binnen een jaar een herkansing. Ook zal bij onderdelen
die slecht scoren bij de toets van Client en Kwaliteit de cliëntenraad
betrokken worden.
Via de landelijke stichting Perspekt kunnen verpleeg- en
verzorgingshuizen zich al langer kwalificeren voor een gouden of een
zilveren keurmerk. Perspekt is opgericht door Arcares, de landelijke
vereniging van verpleeg- en verzorgingshuizen. Achmea, Perspekt en
Cliënt en Kwaliteit namen vorig jaar het initiatief voor het bronzen
keurmerk voor goede basiszorg.
Cliënt & Kwaliteit is opgericht door de LOC, (de Landelijke
Organisatie Cliëntenraden), NPV (Nederlandse Patiënten Vereniging), de
Chronisch zieken en Gehandicaptenraad (CG-raad) en Landelijke
Organisatie decentrale Patiëntenplatforms (LOREP).
Wachttijd op internet
Inwoners van Zeeland, Zuidoost Brabant en Zuid-Limburg kunnen
binnenkort in de Zorgatlas op www.czzorgkantoren.nl zien hoe lang de
wachttijden zijn bij de instellingen voor verpleging, verzorging,
gehandicaptenzorg en thuiszorg. Ook het aantal wachtenden per
instelling staat vermeld.
---
Noot voor de redactie (