Ministerie van Economische Zaken

Berichtnaam: Kamervragen Van Vroonhoven-Kok en Jager (CDA) sluiting postagentschap Groningen
Datum: 31-3-2005


Ministerie van Economische Zaken

Persbericht

31 maart 2005

De Minister van Economische Zaken, mr. L.J. Brinkhorst heeft deze vragen als
volgt beantwoordt.

Kamervragen Van Vroonhoven-Kok en Jager (CDA) sluiting postagentschap Groningen
1. Is het u bekend dat TPG Post voornemens is om het postagentschap in de wijk
Oosterpoort in de stad Groningen te sluiten, waardoor de ongeveer 6.000 vooral
oudere bewoners voor al hun postzaken aangewezen zullen zijn op een servicepunt?
Naar aanleiding van uw vragen heb ik mij laten informeren over het postagentschap
in de wijk Oosterpoort. Het postagentschap in de wijk Oosterpoort wordt vervangen
door een TPG Post servicepunt. Het betekent dat het assortiment van de postdienstverlening
wordt beperkt (zie bijlage). De reden hiervoor is dat de vestiging relatief minder
omzet had dan andere postvestigingen. Het omzetten van het postagentschap in een
servicepunt is onderdeel van het postvestigingenbeleid 2001-2005 van TPG. Dit
postvestigingenbeleid is in 2001 met de Kamer afgestemd, door toenmalig Staatssecretaris
De Vries geaccordeerd en inmiddels opgenomen in het gewijzigde Besluit algemene
richtlijnen post (Barp).

2. Kunt u garanderen dat met deze beslissing de toegankelijkheid van de Postdienst
op het voorgeschreven niveau blijft? Zo neen, welke stappen zult u ondernemen
om deze voorziening toch op peil te houden?

De toegankelijkheid van de postdienstverlening blijft op het voorgeschreven niveau.
In de buurt van het postagentschap in Groningen dat wordt omgezet in een servicepunt
zijn genoeg postvestigingen met een volledig assortiment aanwezig om aan de wettelijke
vereisten van het Barp te blijven voldoen. In het Barp zijn de wettelijke eisen
voor het aantal en de spreiding van postvestigingen opgenomen. Er geldt een ondergrens
902 dienstverleningspunten met een volledig assortiment en 1200 met een nagenoeg
volledig assortiment. De spreiding van dienstverleningspunten met een volledig
assortiment van diensten dient te resulteren in een beschikbaarheid van een volledig
assortiment van diensten binnen een straal van vijf kilometer voor ten minste
95% van de inwoners in Nederland. TPG rapporteert jaarlijks aan OPTA over de mate
waarin het netwerk van postvestigingen voldoet aan de wettelijk gestelde eisen.
Het oordeel is tot dusverre positief geweest.

Meer informatie

Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij Postbus 51, telefoon
0800 - 6463951, e-mail: ezinfo@postbus51.nl

Voor journalisten: Judith Thompson-Sepmeijer, persvoorlichter, telefoon
(070) 379 6174, e-mail: C.J.Thompson-Sepmeijer@minez.nl