PERSBERICHT - 2005-03-30
Onderzoek geeft goede aanknopingspunten voor werving meer toeristen
Friesland gaat toeristisch imago versterken
Wie eenmaal in Friesland is geweest blijkt er daarna graag en vaak
terug te komen. Dat is een van de belangrijkste conclusies uit een
imago-onderzoek, dat Fryslân Marketing als 'nul-meting' voorafgaand
aan haar nieuwe promotiecampagne onder een representatieve groep
Nederlanders heeft gehouden. Het onderzoek geeft veel concrete
aanwijzingen hoe Friesland in de komende tijd meer nieuwe toeristen
kan werven.
Toeristen roemen Friesland om de attractiviteit van natuur, cultuur en
landschap. Zij waarderen in het bijzonder de rust en de ruimte,
alsmede de vriendelijkheid van de Friese bevolking. Velen hebben
Friesland sinds hun eerste kennismaking in de top 3 van favoriete
toeristische bestemmingen staan.
Maar een nog grotere groep toeristen bezocht nimmer Friesland en zegt
dat tot nu toe ook niet van plan te zijn geweest. Hun beeld van
Friesland is beperkt tot enkele stereotiepe begrippen als water,
elfstedentocht en schaatsen. Friesland is bij hen weliswaar bekend,
maar heeft verder nog nauwelijks inhoud gekregen en ligt ver weg. Dit
blijkt uit een uitvoerig imago-onderzoek dat het promotiebureau
Fryslân Marketing liet opstellen.
0-meting Friesland campagne
Fryslân Marketing wil het toerisme tot 2010 met 15% laten toenemen in
Friesland. Voorafgaande aan de start van de nieuwe promotiecampagne
heeft Fryslân Marketing daarom een onderzoek laten verrichten onder
bezoekers en niet-bezoekers.
Volgens directeur Paul van Gessel van Fryslân Marketing hebben veel
bedrijven in Friesland zich te lang en teveel gericht op de
herhalingsbezoekers. Jarenlang werden hier goede zaken mee gedaan,
maar om te groeien is echt meer promotie onder nieuwe toeristen nodig.
We zijn daarom onlangs samen met het bedrijfsleven begonnen met de
campagne rondom www.beleefFriesland.nl in Nederland, Duitsland en
België. Doel is het toeristisch imago van Friesland te versterken en
meer toeristen te trekken.
Waardering
Veelzijdigheid wordt door 56% van de bezoekers geassocieerd met
Friesland, terwijl slechts 27% van de niet-bezoekers aangeeft dat dit
aspect past bij het beeld dat men van Friesland heeft. Vergelijkbare
gaps komen naar voren wanneer aspecten als kwaliteit, lekker eten en
vriendelijkheid worden voorgelegd. Zo is 78% van de bezoekers positief
over de Friese vriendelijkheid, terwijl slechts 35% van de
niet-bezoekers dit toedicht aan Friesland. Veel niet-bezoekers denken
bovendien dat Friezen stugge mensen zijn, maar zij die Friesland
bezochten vinden in grote meerderheid juist van niet.
Kenmerken
Opmerkelijk is dat toeristen die Friesland bezoeken over het algemeen
hoger opgeleid zijn dan de niet-bezoeker. Jongeren zijn
ondervertegenwoordigd. De gemiddelde uitgaven per dagbezoek ( 45,-) en
voor korte en langere vakanties liggen in Friesland met bedragen tot
620,- p.p. gemiddeld wat hoger dan elders. Bezoekers zijn in
meerderheid tevreden over de geboden kwaliteit en vinden deze goed
betaalbaar.
Voor 81% van de toeristen in Friesland is de auto het belangrijkste
vervoermiddel. Uit de zuidelijke provincies blijkt echter 13% met een
touringcar te komen en vanuit de 3 grote steden 16% met de trein.
Wanneer naar motieven van bezoekers wordt gekeken, worden items als
zeilen en behoefte aan een rustige/korte vakantie genoemd. Sterke
punten zijn de cultuur en de Friese 11 Steden en vooral de natuur en
de rust van Friesland. Opmerkelijk is daarentegen dat veel
niet-bezoekers denken dat Friesland niet aantrekkelijk is en dat er in
Friesland niet veel te doen is. Ook denken velen dat Friesland ver weg
is.
Niet alleen watersport
Hoewel watersportactiviteiten in Friesland belangrijk zijn voor 23%
van de toeristen, blijkt dat fietsen (36%), natuurwandelen (35%),
bezoek steden/dorpen (35%) en uitgaan (30%) nog hoger scoren.
Opmerkelijk is verder dat bezoekers vanuit de drie zuidelijke
provincies veel vaker aangeven in een hotel/pension te hebben
overnacht (50% van de respondenten) dan respondenten uit andere regios
van Nederland.
Mediagebruik
Het internet speelt een prominente rol in de informatievoorziening
(52%), maar toeristen in Friesland gebruiken vervolgens nog merendeels
(61%) de telefoon voor het boeken; 15% boekt inmiddels via het
internet en dit is lager dan gemiddeld. 53% boekt rechtstreeks bij de
accommodatie. Opvallend is verder dat 21% niets van tevoren boekt.
Shortlistpositie
Vanzelfsprekend is er ook een gap in de populariteit onder toeristen
die Friesland wel of niet bezochten. Veel toeristen die Friesland
kennen hebben Friesland sindsdien in de top 3 staan voor een dagbezoek
(40%) of voor een volgende korte vakantie (42%) of lange vakantie
(26%). Daar staat tegenover dat slechts 12% van de mensen die nog niet
eerder in Friesland waren een dagtocht naar Friesland overweegt en
slechts 9% een korte vakantie en 10% een lange vakantie.
Effectmeting
Het imago-onderzoek is opgezet als 0-meting voorafgaande aan de nieuwe
promotiecampagne van Friesland. Het onderzoek geeft door de ogen van
de consument een goed beeld van de attractiviteit van Friesland en in
de aspecten die deze attractiviteit bepalen. Het ligt in de bedoeling
het onderzoek elke 2 jaar te herhalen, zodat hiermee in de
promotiecampagne rekening kan worden gehouden.
Toerisme is met een omzet van ruim 800 miljoen en een werkgelegenheid
van 22.000 banen belangrijk voor de Friese economie. Overheid en
bedrijfsleven zetten de komende jaren extra in op verdere ontwikkeling
van het toerisme in Friesland. Zij hebben daartoe in mei 2004 de
nieuwe organisatie Fryslân Marketing opgericht.