Arriva
30 maart 2005
Arriva/NoordNed winnen treinconcessie in Fryslân en Groningen
De komende vijftien jaar zal de combinatie Arriva/NoordNed het vervoer
verzorgen op de zes Noordelijke treintrajecten en een deel van het
traject in Noord Duitsland. Op 30 maart 2005 hebben de provincies
Fryslân en Groningen de uitslag van de aanbestedingsprocedure
bekendgemaakt. Hiermee hebben Arriva/NoordNed een contract
binnengehaald met een totale waarde van 750 miljoen. Vanaf september
2007 zullen fonkelnieuwe treinen in het gebied gaan rijden. NoordNed
verzorgt op dit moment het treinvervoer in de twee Noordelijke
provincies: sinds mei 1999 in Fryslân en sinds juni 2000 in Groningen.
In de nieuwe concessieperiode, die op 11 december 2005 ingaat, zal de
combinatie Arriva/NoordNed vele verbeteringen voor de reizigers
realiseren. Ook wordt op diverse lijnen het voorzieningenniveau
uitgebreid.
Nieuwe treinen
In november 2006 rijdt de eerste nieuwe trein in het Noorden op het
traject Groningen - Nieuweschans - Leer, waardoor er een doorgaande
verbinding ontstaat. Uiterlijk september 2007 rijden er op alle lijnen
nieuwe treinen.
Wanneer alle nieuwe treinen rijden, wordt de dienstregeling
uitgebreid: doordat de treinen sneller kunnen, wordt de reistijd
korter en zal op een aantal tussenliggende stations vaker gestopt
worden, namelijk op de stations Deinum, Grijpskerk en Zwaagwesteinde.
De nieuwe treinen hebben in ieder geval de volgende eigenschappen:
- comfortabel, geluidsarm en air-conditioned;
- de vloerhoogte van de trein is gelijk aan de perronhoogte;
- brede toegangsdeuren met een automatisch uitschuifbare trede;
- de eerste treinen in Nederland die volledig toegankelijk zijn voor
minder validen, zonder dat zij hulp nodig hebben bij in- en
uitstappen;
- diverse informatiedisplays aan binnen- en buitenzijde;
- camerabewaking.
De definitieve keuze voor een treintype wordt in overleg met de
opdrachtgevers en de vertegenwoordiging van de reizigers (ROCOV en het
Consumentenplatform) gemaakt. In Duitsland wordt de hoogte van het
perron aangepast in verband met toegankelijkheid voor minder valide
reizigers.
Rondom de feestelijke introductie van de nieuwe treinen worden er
kortingsacties voor reizigers georganiseerd.
OV-chipkaart
Op 1 januari 2006 staat de invoering van de chipkaart gepland voor de
trein (eind 2007 voor de bus). Op dat moment kan Arriva/NoordNed
actief marketingbeleid voeren. Zo wil Arriva/NoordNed een
'dalurentarief' invoeren, waarbij op werkdagen voor 7.30 uur, tussen
09.00 en 14.00 uur en na 19.00 uur en in de weekenden een korting
geldt van 10% tot 30%. Ook dit gebeurt in overleg met de opdrachtgever
en de vertegenwoordiging van de reizigers.
Voordeelkaarten
Voor uitstapjes met het gezin wordt een gezinsdagkaart geïntroduceerd.
In de weekenden en in de maanden juli en augustus de gehele week,
kunnen gezinnen voor een voordelig tarief met de treinen van
Arriva/NoordNed reizen.
'Voor de wind'
Een speciaal arrangement bestaande uit een enkeltje voor een persoon
en een fiets, met daarbij fietsroutekaarten, zorgt ervoor dat de
reiziger altijd voor de wind kan fietsen. De route met tegenwind legt
de reiziger af in de trein, met de fiets op het balkon. De route 'met
de wind mee' legt de reiziger af op de fiets.
Comfort in de sneltrein
In de sneltrein Groningen - Leeuwarden komen stiltecoupés. En de
koffie komt terug in de sneltrein, in de vorm van een koffieschenker.
Deze koffieschenker rijdt de kan koffie niet op een karretje door de
trein, maar hij draagt de koffiekan op de rug. Na een jaar bepaalt het
klantenoordeel of de koffieschenker blijft.
Sociale Veiligheid
Arriva/NoordNed zet zich op veel manieren in voor het vergroten van
(het gevoel van) de sociale veiligheid. Op de stations in Leeuwarden
en Groningen zal tijdens de treindienst altijd een medewerker van
Arriva/NoordNed aanwezig zijn, voor toezicht en service. 's Nachts,
wanneer er geen treinen rijden, wordt er gesurveilleerd.
In het ontwerp van de nieuwe trein zal rekening gehouden worden met
(het gevoel van) sociale veiligheid. Alle treinstellen zijn voorzien
van camera's en naast iedere deur is een noodknop, waarmee de reiziger
direct contact krijgt met de bestuurder. Daarnaast zijn de treinen
heel transparant: het raamoppervlak is groot en ook de tussenwanden
zijn van beveiligd glas.
Reisinformatie
Actuele reisinformatie per station, kan een reiziger straks ontvangen
op de mobiele telefoon. Arriva/NoordNed ontwikkelt een SMS-service
waarbij de reiziger een stationscode smst, en vervolgens de actuele
informatie over de vertrek- en aankomsttijden per SMS ontvangt, van de
treinen op dat betreffende station.
Inselzüge
's Zomers gaat er vrijdags en zaterdags twee keer per dag een
doorgaande trein van Leer naar Harlingen v.v. rijden, met in Harlingen
aansluiting op de boot van en naar Terschelling. Reizigers tussen
Harlingen en Leer hoeven dan niet over te stappen in Leeuwarden en
Groningen. De eerste Inselzüge rijdt in de zomer van 2007.
Meer OV-fietsen en treintaxi's
Op dit moment zijn er OV-fietsen te huur in Leeuwarden en Groningen.
Vanaf december 2005 is de OV-fiets ook te huur in Sneek en Winschoten.
Wanneer deze uitbreiding een succes wordt, komen ook OV-fietsen in
Delfzijl, Franeker en Harlingen. Een OV-fiets is te huur op locaties
dichtbij stations. Met een speciale OV-fietspas is deze huurfiets mee
te nemen.
Naast een treintaxi in Harlingen, Sneek, Delfzijl en Winschoten, zal
Arriva/NoordNed ook zorgen voor een treintaxisysteem in Franeker en
Hoogezand-Sappemeer. In de zomermaanden komt er een treintaxisysteem
in het watersportgebied in Fryslân: de Friese Merentaxi.
Mobiele stations
Een bijzondere innovatieve ontwikkeling vormt het mobiele station, dat
in korte tijd opgebouwd, gedemonteerd of verplaatst kan worden. Deze
mobiele stations kunnen gebruikt worden om de ontwikkeling van een
nieuw station of verplaatsing van een station in de praktijk te
toetsen. Op deze manier kan een meer weloverwogen beslissing over nut
en noodzaak van dergelijke infrastructurele projecten worden genomen.
Verder kunnen ze worden ingezet bij evenementen.