Nr.50
30 maart 2005
Rotterdam bestrijdt zwartrijden succesvol
In het Rotterdamse openbaar vervoer reizen nog maar weinig mensen zonder geldig vervoersbewijs. Dit blijkt uit het rapport "Nulmeting Monitor Zwartrijden Stads- en Streekvervoer" van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Rotterdam scoort beter bij de bestrijding van zwartrijden in vergelijking met de drie andere grote steden. Voor het Rotterdamse College is veiligheid prioriteit nummer één. Een veiliger openbaar vervoer is daarvan een belangrijk onderdeel. Om de sociale veiligheid in het openbaar vervoer te vergroten heeft de RET veel maatregelen ingevoerd om het zwartrijden te bestrijden.
Onderzoek ministerie van Verkeer en Waterstaat
In 2004 is voor het eerst door middel van een landelijke uniforme methode het zwartrijden in het stads- en streekvervoer gemeten. De RET behaalt in dit onderzoek in vergelijking met de drie andere grote steden in bijna alle vervoersmiddelen de laagste percentages zwartrijders.
|Vervoerbedr|RET |GVB |HTM |GVU | |ijf/ |(Rotterdam)|(Amsterdam|(Den |(Utrech| |vervoersmid| |) |Haag) |t) | |del | | | | | |Bus |0,9% |1,0% |0,6% |1,4% | |Tram |2,8% |9,8% |9,1% |nvt | |Metro |7,2% |19,3% |nvt |nvt |Tabel: Zwartrijdpercentages in maart- april 2004 gecontroleerde concessie.
Rotterdam op de goede weg
Een belangrijk aandachtspunt in de verbetering van de sociale veiligheid in het openbaar vervoer is de bestrijding van het zwartrijden. De RET heeft verschillende maatregelen getroffen die het zwartrijden moeten tegengaan; onder andere het herinvoeren van de conducteur op de tram, maar ook verscherpte ingangscontroles. Stefan Hulman, wethouder Verkeer en Vervoer is trots op het bereikte resultaat: "De Rotterdamse aanpak werpt zijn vruchten af. We zijn goed op weg, maar we blijven werken aan een nog veiliger openbaar vervoer. Daarom is de RET hard bezig met aanvullende maatregelen zoals de tourniquets en de invoering van de OV-chipcard om de veiligheid verder te vergroten".
noot voor de redactie/