30-03-05
Hessels: Veiligheid op spoor kan beter
Tijdens het vragenuurtje van dinsdag 29 maart heeft Jos Hessels zijn
zorgen geuit over de uitkomsten van een rapport van de Onderzoeksraad
voor Veiligheid naar aanleiding van het ontsporen van een
goederentrein op Koninginnedag 2003.
De trein ontspoorde als gevolg van het te hard rijden over een wissel.
De goederentrein nam de wissel met 70 km per uur, waar 40 km per uur
was toegestaan. Het Automatische Treinbeïnvloedingssysteem (ATB) greep
niet in, omdat dit slechts is afgesteld op de algemene maximumsnelheid
op het baanvak. Deze is voor personentreinen 130 km/h, maar voor
goederen beduidend minder.
Hessels: Het is een probleem waarbij de de factor menselijk falen zo
veel mogelijk beperkt moet worden. De CDA fractie wil dat er bekeken
wordt of het ATB zodanig kan worden aangepast, dat bepaalde typen
treinen afzonderlijk op de voor hen toegestane maximumsnelheid
beoordeeld (en eventueel afgeremd) worden.'
Het goederenvervoer over het spoor vindt grotendeels in de nachtelijke
uren plaats. De CDA fractie wil dat de Minister met de vervoerders
overlegt over maatregelen die de veiligheid verder bevorderen, zoals
bijvoorbeeld een dubbele bezetting van de trein bij bepaalde soorten
van risicovol vervoer.
CDA