Raad voor het openbaar bestuur

Datum laatste wijziging: 30 maart 2005
Advies Snelle groeigemeenten

In dit advies plaatst de Raad een aantal kritische kanttekeningen bij de voorgenomen invoering van een nieuwe maatstaf voor snelle groeigemeenten bij de verdeling van de algemene uitkering uit het gemeentefonds. De Raad ziet in dit stadium geen aanleiding voor invoering van deze maatstaf, omdat er onvoldoende aanwijzingen zijn voor duidelijke tekortkomingen in het verdeelstelsel van het gemeentefonds. Verder wordt er op gewezen dat de algemene uitkering niet kan functioneren ter correctie van een scheve verdeling bij sommige specifieke uitkeringen. Snelle groeigemeenten worden geconfronteerd met een middelenverdeling vanuit sommige specifieke uitkeringen op basis van gegevens die betrekking hebben op verschillende voorafgaande jaren en zodoende niet goed aansluiten op de feitelijke situatie. Voor de oplossing van dit zogeheten time lag-probleem zijn volgens de Raad andere alternatieven denkbaar. De Raad heeft verder een aantal opmerkingen bij de voorgestelde systematiek van bekostiging en verdeling van de maatstaf snelle groeigemeenten en reikt daarvoor alternatieven aan.

De adviesaanvraag is aanleiding voor de Raad om in een later stadium advies uit te brengen over het verdeelstelsel in relatie tot de uiteenlopende demografische ontwikkelingen zoals groei en krimp waarmee gemeenten worden geconfronteerd. U kunt het advies hier downloaden.

Advies herijking clusters Bijstand en Zorg
De herijking van de clusters Bijstand en Zorg in het gemeentefonds is nodig. Na herschikking van de uitgaven naar de nieuwe clusters Educatie (met o.a.onderwijshuisvesting), Werk en Inkomen (met o.a. armoedebeleid) en Maatschappelijke Zorg (met o.a. WVG) bleek, dat de verdeling van middelen in de algemene uitkering niet goed aansloot bij de feitelijke uitgaven van gemeenten. Het algemene beeld uit deze herijking is dat vooral de middelgrote randgemeenten en de gemeenten met een zwakke sociale structuur voordeel zullen ondervinden van de herijking. De Raad stemt in hoofdlijnen in met de ijkpunten maar plaatst op tal van onderdelen kritische kanttekeningen. In algemene zin stelt hij voor terughoudend te zijn met bijstellingen op grond van beleidsmatige overwegingen, zeker waar die de bedoeling hebben de uitgaven indirect te sturen. Zo pleit de Raad voor een groter gewicht aan de maatstaf schoolleerlingen en bijstandsontvangers. De Raad ziet weinig in een nieuwe maatstaf 75-85 jarigen in het subcluster WVG. Het advies is van deze site te downloaden.

Nieuwe verdeelmaatstaf snelle groeigemeenten
De Raad heeft een adviesaanvraag ontvangen over de introductie van een nieuwe verdeelmaatstaf in het gemeentefonds voor snelle groeigemeenten. Met deze maatstaf beogen de beheerders van het gemeentefonds een oplossing te bieden voor de (veronderstelde) extra kosten die gemeenten met een snelle groei ondervinden. Het advies verschijnt binnenkort op deze site.

Maatschappelijke opvang en vrouwenopvang
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft de Raad advies gevraagd over de verdeling van de gelden voor maatschappelijke opvang en vrouwenopvang over de daartoe aangewezen centrumgemeenten. De adviesaanvraag bestaat uit twee delen. Het eerste deel bestaat uit het inventariseren van knelpunten in de huidige verdeling. Bij de voorbereiding hiervan zullen alle relevante instanties worden betrokken. Het tweede deel bestaat uit het ontwikkelen van een nieuw verdeelmodel. Daarvoor is noodzakelijk dat eerst een aantal bestuurlijke keuzes op basis van het eerste advies wordt gemaakt. Het eerste deel zal in juni worden afgerond.

Geslaagd Rfv-symposium
Op 23 februari jongstleden vond het Rfv-symposium 'De prijs van water: wie betaalt de rekening?' plaats. Ruim 80 personen gaven acte de présence. Op het symposium werd het in opdracht van de Rfv vervaardigde Coelo-rapport 'Gevolgen van ontwikkelingen in de waterketen voor de lastendruk van huishoudens' gepresenteerd. De lezingen en de discussies vormen materiaal voor een binnenkort te verschijnen Rfv-publicatie. Hier is het welkomstwoord van Rfv-voorzitter mevrouw A. van den Berg te lezen, alsmede het persbericht en het eerdergenoemde rapport

Onderzoek naar verdeelmodellen
De Raad heeft een onderzoeksvoorstel aangenomen voor een door het COELO uit te voeren studie naar verschillende methoden voor het ontwikkelen van verdeelmodellen.

Advies eindrapport stuurgroep doorlichting specifieke uitkeringen (commissie Brinkman)
De voorstellen van de stuurgroep sluiten goed aan bij de ideeën van de Raad. De Raad heeft in eerdere adviezen niet alleen al aangedrongen maar ook gewezen op mogelijkheden tot vergaande sanering van specifieke uitkeringen. De essentie van de hele opschoning ligt in de bereidheid om meer ruimte aan de medeoverheden te laten, anders blijft het bij een optische sanering. Verdeeltechnisch biedt de Fvw weinig beletselen om over te gaan tot een grootscheepse overheveling van uitkering naar het gemeentefonds. Wijziging van bekostigingssystematiek dient echter logisch voor te vloeien uit de gewijzigde bestuurlijke uitgangspunten. Herverdeeleffecten die daar het gevolg zijn mogen geen belemmering zijn. Ook stelt de Raad dat door sanering van specifieke uitkeringen de risico's toe zullen nemen en een groter beroep op het eigen belastinggebied nodig kunnen maken. In deze lijn past zeker geen forse verkleining van het belastinggebied zoals voorzien met de gedeeltelijke afschaffing van de OZB. Het advies is hier te downloaden.

Autonomie en belastinggebied van gemeenten
Samen met de Raad voor het openbaar bestuur (Rob) bereid de Raad een advies voor over decentrale autonomie in de 21e eeuw. Daarbij zal ook aandacht worden besteed aan de omvang van het belastinggebied van gemeenten. Naast argumenten die ontleend zijn aan het autonomiebeginsel spelen er (macro) economische overwegingen en verdeeltechnische overwegingen een rol. De omvang van het belastinggebeid moet wel worden gerelateerd aan de autonome taken die decentrale overheden hebben. Het advies komt naar verwachting voor de zomer uit.

Recente verschenen adviezen:

Wet Werk en Bijstand

Doeluitkering Duurzaam Veilig II

Afschaffing gebruikersdeel onroerende-zaakbelastingen op woningen
---