maart 2005
Tweede Kamercommissie Onderwijs bezoekt Regionale Expertisecentra in
Den Haag (30 maart)
Leden van de Tweede Kamercommissie Onderwijs bezoeken op 1 april 2005
de Haagse Beek, een openbare school voor speciaal basisonderwijs.
Tijdens dit bezoek worden de commissieleden geïnformeerd over de
ervaringen van openbare speciale scholen met Regionale Expertisecentra
(REC). Deze centra zijn samenwerkingsverbanden tussen speciale
scholen.
Veel ouders met een gehandicapt kind vinden het belangrijk dat hun
kind naar een basisschool in de buurt gaat. Deze school moet wel de
juiste zorg en aandacht kunnen besteden aan hun kind. Daarom werken
speciale scholen intensiever samen met reguliere scholen. Daarnaast
werken speciale scholen ook samen met elkaar. Hun deskundigheid
bundelen ze in regionale expertisecentra (REC). Er zijn vier soorten
REC's: voor kinderen met visuele handicaps, voor kinderen met
communicatieve handicaps (gehoor-, taal- en/of spraakproblemen), voor
kinderen met een verstandelijke en/of lichamelijke handicap en voor
kinderen met psychiatrische of gedragsstoornissen.
In Den Haag zijn alle speciale scholen aangesloten bij een REC. De
leden van de Tweede Kamercommissie worden geïnformeerd over de
knelpunten die de openbare REC-scholen ervaren in de dagelijkse
praktijk sinds de invoering van de Wet op de Expertisecentra. Een
voorbeeld daarvan is de lange tijd die het kost om een
indicatiestelling aan te vragen voor een leerling die naar het
speciaal onderwijs moet. Ook de samenwerking tussen Jeugdzorg en de
scholen is van groot belang. Bij het bezoek zijn ook
vertegenwoordigers van de Onderwijsinspectie en Jeugdzorg aanwezig.
De speciale scholen binnen een REC verzorgen speciaal onderwijs en
begeleiden reguliere scholen waar kinderen met een handicap les
krijgen. Daarnaast kunnen ouders bij een REC terecht voordat ze naar
een onafhankelijke commissie (CVI) gaan die beslist of hun kind een
'rugzak' krijgt. De 'rugzak' of leerlinggebonden financiering is
bedoeld om ouders meer keuzevrijheid te geven tussen regulier en
speciaal onderwijs. De middelen die voor een leerling met een handicap
nodig zijn om onderwijs te volgen, gaan als het ware in een rugzakje
mee als de leerling naar een reguliere school gaat. Ook helpt het REC
ouders bij de schoolkeuze biedt ze ondersteuning als ouders met die
school gaan praten over het handelingsplan.
Gemeente Den Haag