Diverse maatregelen moeten bijdragen aan verkeersveiligheid
Strepen aanbrengen om het uiterlijk van wegen uniform te maken,
kruispuntmaatregelen en meer inhaalverboden invoeren. Dat zijn de
belangrijkste maatregelen uit het beleid Verkeersveiligheid op maat.
Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben dit beleid gisteren voorlopig
vastgesteld.
In Zeeland moet het aantal ernstige verkeersslachtoffers in 2010 met
20% naar beneden. Dat betekent: in 2010 maximaal 321 ernstige
verkeersslachtoffers, waarvan maximaal 24 met dodelijke afloop. Naar
verwachting kan door deze nieuwe belijning, de kruispuntmaatregelen en
het invoeren van inhaalverboden de doelstelling worden gehaald. Het
gaat in dit project om een gezamenlijke inspanning van Rijkswaterstaat
Zeeland, Provincie Zeeland en de beide Zeeuwse Waterschappen. De
besturen van het Rijk en de waterschappen zullen binnenkort ook een
voorlopig besluit nemen over dit beleid.
Nieuw uiterlijk wegen buiten de bebouwde kom
Wanneer alle werkzaamheden zijn uitgevoerd en alle wegen dus zijn
voorzien van nieuwe belijning, kunnen weggebruikers aan het uiterlijk
van de weg zien hoe hard men mag. Een weg met alleen kantstrepen kent
een regime van 60 km/h. Onderbroken kantstrepen en twee strepen in het
midden: 80 km/h en een doorgetrokken kantstreep met twee
middenstrepen: 100 km/h. Wegen waar je 80 of 100 km/h mag rijden,
krijgen dus voortaan een dubbele streep in het midden.
De hele operatie om de wegen opnieuw in te richten duurt zon vijf
jaar. Weggebruikers krijgen tot die tijd het advies: blijf goed op de
borden letten. Bij sommige wegen lijkt het net alsof ze al helemaal
voldoen aan de kenmerken, maar let op deze zijn nog niet helemaal
klaar. Op bijvoorbeeld de Zeelandbrug of de Rondweg Zaamslag (N61) in
Zeeuws-Vlaanderen staan doorgetrokken kantstrepen, maar men mag hier
maar 80 kilometer per uur. In de komende jaren wordt dit soort wegen
nog verder aangepast.
Meer dan 7.000 voertuigen per etmaal: een inhaalverbod
De nieuwe belijning is onderdeel van landelijk beleid. Rijkswaterstaat
Zeeland, Provincie Zeeland en de Waterschappen Zeeuws-Vlaanderen en
Zeeuwse Eilanden zijn daarnaast van plan in Zeeland meer
inhaalverboden in te stellen. Dit om de wegen veiliger te maken en
ernstige frontale botsingen te voorkomen. Uitgangspunt van het plan
is: rijden er meer dan 7.000 motorvoertuigen per etmaal over een weg,
dan wordt er een inhaalverbod ingesteld. Waar landbouwverkeer op de
rijbaan rijdt, is het uiteraard wel toegestaan landbouwverkeer in te
halen.
Er zullen dus meer inhaalverboden komen in Zeeland. In het najaar
stellen de besturen van de wegbeheerders het beleid voor de komende
jaren vast. Burgers en maatschappelijke organisaties kunnen voor 1
juni 2005 laten weten hoe men over uitbreiding van het aantal
inhaalverboden denkt. Deze meningen kunnen dan worden meegenomen in de
uiteindelijke besluitvorming in het najaar. Bij concrete invoering van
een inhaalverbod op een weg, volgen de overheden de gebruikelijke
officiële procedure. Dat betekent dat er een verkeersbesluit wordt
genomen. Hier horen voor de burger natuurlijk ook mogelijkheden tot
bezwaar en beroep bij. Na een periode van twee à drie jaar willen de
wegbeheerders nagaan hoe de ervaringen zijn als er vaker een
inhaalverbod wordt ingesteld.
Werk met werk maken
De Zeeuwse wegbeheerders met wegen buiten de bebouwde kom hebben
ervoor gekozen om de nieuwe markering zoveel mogelijk samen met het
gewone onderhoud te laten uitvoeren. Daarom zal de invoering van alle
belijningen zon vijf jaar in beslag nemen. Zo kunnen de kosten beperkt
blijven en maken ze dus werk met werk. Ook zou het veel overlast geven
als bijvoorbeeld alle Zeeuwse wegen in één jaar veranderd zouden
worden. Weggebruikers zouden dan met veel afgesloten wegen en
omleidingen te maken krijgen.
30 maart 2005, Ingrid de Kubber, tel. 0118-631824, persbericht
39/2005
Provincie Zeeland