Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
2509 LV Den Haag
der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44
Telefax (070) 333 40 33
2513 AA `s-GRAVENHAGE
Uw brief Ons kenmerk
IZ/EA/2005/22286
Onderwerp Datum
Geannoteerde agenda voor de Informele 30 maart 2005
bijeenkomst van de Raad voor
Werkgelegenheid en Sociaal Beleid,
Volksgezondheid en Consumentenzaken van
7, 8 en 9 april 2005 (onderdeel
werkgelegenheid en sociaal beleid)
./. Hierbij zend ik u, mede namens Staatssecretaris van Hoof, de geannoteerde agenda ten
behoeve van de informele bijeenkomst van de Raad voor de Werkgelegenheid en Sociaal
Beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken van 7, 8 en 9 april aanstaande in
Luxemburg (onderdeel werkgelegenheid en sociaal beleid).
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(mr. A.J. de Geus)
Bijlage 1:
Geannoteerde Agenda van de informele bijeenkomst van de Raad voor
Werkgelegenheid en Sociaal beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken van 7, 8 en
9 april 2005.
(Onderdeel: Werkgelegenheid en Sociaal Beleid)
Op 7, 8 en 9 april a.s. zullen de ministers voor Werkgelegenheid en Arbeid een bijeenkomst
hebben in Luxemburg. Het Luxemburgse voorzitterschap wil de informele raad benutten om
met de ministers uit de lidstaten van gedachten te wisselen over het onderwerp economische
herstructurering. Het sluit hiermee aan bij het rapport van de Taskforce Europese
Werkgelegenheid onder leiding van Wim Kok (november 2003). Dat rapport gaat onder
andere in op de invloed van globalisering, economische integratie en technologische innovatie
op het leven en werken in de EU.
De snelle economische ontwikkelingen in de EU hebben vaak baanverlies tot gevolg. Lokale,
regionale en nationale autoriteiten staan dan voor de vraag wat te doen. De instrumenten om
werklozen, of zij die worden bedreigd met baanverlies te ondersteunen, ontbreken soms. Het
gaat daarbij met name om het benutten van het potentieel om nieuwe activiteiten en banen te
creëren. Een belangrijk element in de discussie zou ook het vervangen van de traditionele
baangarantie door een werkgarantie kunnen zijn.
Het Luxemburgse voorzitterschap nodigt de ministers uit om de discussie aan de hand van de
ervaringsuitwisseling en best practices in de verschillende lidstaten te voeren. Voorts zou de
mededeling van de Commissie over reorganisaties, die nu elk moment gepubliceerd kan
worden, als leidraad bij de discussies kunnen dienen.
Nederlandse opstelling
Nederland zal interveniëren conform de lijnen van het kabinetsbeleid, dat is gericht op
enerzijds het voorkomen van werkloosheid en anderzijds het zo snel mogelijk teruggeleiden
naar de arbeidsmarkt van mensen die buiten het arbeidsproces zijn geraakt.
Nederland zal daarbij ingaan op de huidige discussie over flexibiliteit en zekerheid. Een
element in deze discussie betreft het terugdringen van het aantal ontslagverzoeken om
bedrijfseconomische redenen. Ook zet Nederland zich in voor het eerder bemiddelen van
werknemers die met ontslag bedreigd worden naar nieuw werk.
Door de toenemende aandacht van sociale partners voor het onderwerp `employability' en de
te verwachten ontwikkelingen op de Nederlandse arbeidsmarkt, te weten de groeiende vraag
naar goed opgeleide werknemers, is de verwachting dat er in de toekomst minder gesproken
zal worden over ontslag en meer over werkverandering binnen of buiten het bedrijf.
In dit verband verwelkomt Nederland de mogelijkheid tot een discussie op Europees niveau
over economische herstructurering en het vervangen van de traditionele baangarantie door een
werkgarantie.
2
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid