ChristenUnie
Bijdrage spoeddebat Paasakkoord Woensdag 30 Maart 2005 - 12:15
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
André Rouvoet: Zaterdag bleek dat dit kabinet niet voor niets meedoen
hoog in het vaandel heeft staan: alles was erop gericht dat D66 blijft
meedoen. En voor D66 zelf bleek het oude gezegde op te gaan dat
meedoen belangrijker is dan winnen. En zo kwam er toch nog verrassend
snel een akkoord. De belangrijkste reden is niet zozeer dat de drie
partijen het zo goed met elkaar hebben. Collega Van Aartsen zei dan
woensdag wel dat de coalitiepartijen door de bijna-crisis hechter aan
elkaar zijn gesmeed, maar het is duidelijk dat er niets is gesmeed,
alleen gelijmd, met de moed der wanhoop. De houdbaarheid van deze
lijmoperatie moet worden afgewacht, maar wie zich realiseert dat de
basis van de lijm bestaat in de gedeelde vrees voor verkiezingen
waarover in verkiezingstijd zelf altijd wordt gesproken in termen van
feest/hoogtepunt der democratie zal beseffen dat het er allemaal niet
vrolijker op geworden is.
De eerste test is a.s. zaterdag. Het moet de M-P, maar ook de andere
kabinetsleden, een weinig comfortabel gevoel geven dat hun lot de
facto in handen ligt van de leden van D66.
Er vallen sowieso wel kritische kanttekeningen te maken bij de regie
van de gebeurtenissen van de afgelopen dagen. De situatie is immers
wezenlijk een andere dan bij een kabinetsformatie, waar de fracties
leidend zijn in de onderhandelingen en de formateur uiteindelijk het
resultaat voor zijn rekening neemt. Eerlijk gezegd verbaasde ik mij er
woensdag al over dat de M-P niet het initiatief naar zich toe trok om
het probleem met zijn ploeg en zijn Regeerakkoord tot een oplossing te
brengen, maar ermee volstond zijn vertrouwen uit te spreken in de
uitkomsten van het overleg van de coalitiefracties. Zaterdag stuurde
hij de afspraken van de fractievoorzitters naar de Kamer, weliswaar
gemaakt in overleg met het kabinet, maar toch. Is de M-P het niet met
mij eens dat zo de indruk is versterkt dat kabinet eerst en vooral de
uitvoerder is van wat fracties afspreken? Past de gang van zaken
volgens hem wel bij het beleden dualisme?
Over de onnavolgbare bewegingen van collega Dittrich wat betreft de
bestuurlijke vernieuwing moeten de D66-leden zich zaterdag maar
uitspreken. Mij heeft het verbaasd dat hij al op dinsdag in Eerste
Kamer de bestuurlijke vernieuwing als profielpunt losliet (D66 is in
kabinet gestapt vanwege onderwijs en milieu), vervolgens op woensdag
De Graaf liet vallen, die wél de missie van het D66-congres van 2003
serieus wilde nemen, maar geen perspectief op realisatie kroonjuwelen
zag, vervolgens na vanuit zijn partij op de vingers te zijn getikt
bestuurlijke vernieuwing toch weer op de agenda heeft gezet en zich
uiteindelijk tevreden heeft laten stellen met niet eens een half
paasei.
Op zichzelf lijkt het mij overigens verstandig om je als partij na 40
jaar vruchteloos geduw en getrek van deze juwelenlast te bevrijden,
maar oud-D66-fractievoorzitter Wolffensperger stelde natuurlijk wel de
kernvraag: hoe geloofwaardig zijn we nog als we blijven? Vermoedelijk
had hij óók gelijk met zijn inschatting dat het D66-congres wel
akkoord zal gaan: wat moet je, als je partijleider én je
partijvoorzitter hun lot aan voortzetting van kabinetsdeelname
verbinden, zeker als de laatste ook nog eens minister kan worden?
Tja, het is nog altijd zo dat iedere partij en iedere politicus in
laatste instantie zélf over de eigen geloofwaardigheid gaan
Het eindresultaat is een vage afspraak over het opstellen van een
brede agenda plus een kansloze poging om de GW alsnog te wijzigen.
Grappige toevoeging is wel weer dat de nieuwe minister voor
Bestuurlijke Vernieuwing rekening moet houden met een breed draagvlak
in de Staten-Generaal. Blijf daar maar eens serieus bij kijken De
vraag is of de nieuwe minister zich werkelijk met de aanduiding voor
Bestuurlijke Vernieuwing zal gaan tooien. In kringen van D66 is al
cynisch geconstateerd dat dit een thuiswerkplek gaat worden!
Wat de gekozen burgemeester betreft, heeft de coalitie zich kennelijk
mijn opmerking van vorige week aangetrokken, dat, wie vindt dat de
aanstellingswijze van de burgemeesters niet meer van deze tijd is,
niet mag volstaan met deconstitutionaliseren, maar de nieuwe procedure
in de Grondwet dient te verankeren. Helaas hebben ze mijn andere
waarschuwing in de wind geslagen, nl. dat het je niet moet proberen om
via regeerakkoorden grondwetswijzigingen te door te drukken waarvoor
geen breed draagvlak bestaat. Nu al is duidelijk dat deze GW-wijziging
dit keer al in de Tweede Kamer zal stranden. Hopelijk is dat geen
reden voor de nieuwe minister om al vóór die behandeling een bustocht
te plannen Hoe collega Dittrich kan stellen dat de afspraken met de
coalitiepartners zodanig zijn dat het onontkoombaar is dat de gekozen
burgemeester er nu komt, is in elk geval een groot raadsel.
Nogal gênant, zeker vanuit oogpunt van dualisme, is het gedetailleerde
stappenplan met betrekking tot het aangekondigde wetsvoorstel rond de
gekozen burgemeester. Leeswijzer: waar staat de regeringsfracties
zullen bevorderen dat., leze men dat het zal worden doorgedrukt,
ongeacht wat de andere fracties ervan vinden. Hoezo breed draagvlak?
Hoezo dualisme? En het Regeerakkoord zei het nog zo fraai: Voor een
betere werking van de parlementaire democratie is dualisme een
noodzakelijke voorwaarde. t Blijft lastig, leer en leven bij elkaar
houden
Moet ik er nu van uitgaan dat de voorkeur voor de Kroonbenoeming niet
meer, zoals in 2002 en 2003, in het verkiezingsprogramma van het CDA
zal komen te staan? Of doet het CDA waartoe dhr. Verhagen de PvdA
vorige week opriep: hou je rug recht en sta voor je opvattingen?
Op het punt van het kiesstelsel is wél echt een stap vooruit gezet: de
plannen van minister De Graaf, waarvoor werkelijk geen enkele steun
bestond, zoals hij zelf vorige week ook had vastgesteld, zijn
definitief van de baan. In de ijskast ermee! Daarmee is overigens met
name een megaprobleem van de VVD-fractie opgelost, die immers zwaar
verdeeld was. Als goedmakertje komt er een voorstel over
voorkeurstemmen. We wachten het af
Wat valt er verder over de inhoud van het Akkoord te zeggen? In ieder
geval dat er geen woord over milieu in staat; en dat terwijl Dittrich
daarover vorige week een paar keer zulke warme woorden had gesproken.
Sterker nog: met de bestemming van FES-gelden voor onderwijs, hoe
sympathiek ook, gaat dit Akkoord zelfs ten koste van het milieu! Wéér
een kroonjuweel dat bij het grof vuil is gezet?!
Pijnlijk is ook dat niemand de gelegenheid heeft aangegrepen om iets
extras te doen voor de verpleeghuiszorg. Ik had daar vorige week nog
wel zon constructieve suggestie voor gedaan: de 10 mln die zijn
ingeboekt voor de gekozen burgemeester zouden zó kunnen worden
ingezet! Kennelijk zijn stokpaardjes van bestuurlijke vernieuwing en
omroepbeleid belangrijker dan de schrijnende situatie in de
ouderenzorg.
Er komt wel 1 mld euro voor onderwijs/innovatie. Daar is niemand
tegen, maar juist daardoor is het natuurlijk geen compensatie voor het
profielverlies van D66. Ik betwijfel zeer of dhr. De Graaf zou zijn
aangebleven als hij dit geweten had.
En dan de publieke omroep. Staatssecr. v.d. Laan krijgt vrij spel bij
de publieke omroep (aldus een tevreden voorzitter van de Jonge
Democraten) en neemt de haar geboden ruimte voortvarend: het wordt een
D66-bestel (op zich al een reden om je hart vast te houden), de
omroepverenigingen hebben straks niets meer te zeggen over het bestuur
van de publieke omroepen en Hilversum houdt zijn hart vast wat mw.
v.d. Laan wel en wat ze geen cultuur vindt. Kopspijkers mag blijven
(benieuwd wat Donner en Balkenende daarvan vinden), Lingo is een
twijfelgeval Boer kiest vrouw eveneens. Wie is hier nu regentesk?!
Miljoenen leden moeten wijken voor de Haagse elite. Den Haag kiest
zonder u over u! Is dit wat de coalitiepartijen verstaan onder de
politiek dichter bij de burgers brengen? Inhoudelijk heeft het CDA
hier heel wat uit te leggen! Waarom bent u uitgerekend op dit punt
door de pomp gegaan?
Tot slot. Ik begrijp uit de afspraken dat CDA en VVD bij deze
onverwachte midterm-review zelf geen nieuwe punten hebben ingebracht.
Daar kan ik op zichzelf nog wel iets bij voorstellen. Maar ik vind het
werkelijk onbegrijpelijk dat kennelijk noch dhr. Verhagen, noch de M-P
de gelegenheid hebben aangegrepen om richting D66 (en VVD) te markeren
dat zij wat betreft de rol van religie in het publieke leven, de
grondrechten, de vrijheid van onderwijs en van godsdienst, met vuur
spelen. Als ik even terugdenk aan de commotie rond een thema als de
smalende godslastering, dan vrees ik dat hiermee mogelijk onbewust en
hopelijk onbedoeld het signaal is afgegeven dat men aan de provocaties
van de liberale coalitiegenoten niet zo zwaar tilt. Een gemiste kans!
---