Veertig jaar Renault 16
(30-3-2005)
Renault Créateur dâAutomobiles, dat geldt niet alleen voor de huidige
modellen maar ook voor diverse types die in het verleden voor een
revolutie in de autowereld hebben gezorgd. Een goed voorbeeld daarvan
is de Renault 16, de eerste hatchback in de hogere middenklasse.
De auto werd meteen uitgeroepen tot âAuto van het Jaar 1965â en dat
betekent dat er dit jaar precies veertig kaarsjes op de taart staan.
Al vóór de Tweede Wereldoorlog drong Renault met haar grote 6 en 8
cilinders door in de top van de autowereld. Al snel daarna werd de
focus vooral gericht op compacte, zuinige en ruime autoâs die mede
verantwoordelijk zijn voor de massamotorisering in Europa. Eind jaren
vijftig lanceerde Renault haar eerste voorwielaandrijver, de Estafette
bestelwagen. Deze werd in 1961 gevolgd door de R4 en met de R16 komt
de vooruitstrevende en veiligheidsverhogende techniek ook in een hoger
segment beschikbaar.
In maart 1965 werd de R16 voor het eerst aan het publiek getoond op de
Autosalon van Genève. De auto valt niet alleen op door zijn
bijzondere vormgeving met een grote, vijfde deur, maar ook door zijn
onderstel dat zorgt voor een uitzonderlijke wegligging. De motor werd
speciaal voor deze grote Renault ontwikkeld. De eerste versie heeft
een inhoud van 1.470 cc. De handgeschakelde vierbak wordt bediend met
een hendel aan de stuurkolom. De vering met torsiestaven komt in
principe overeen met die van de Renault 4, maar dan in sterk
verzwaarde uitvoering.
Het flexibele interieur met zeven verschillende opstellingen heeft een
minimaal bagagevolume van 346 liter en kan groeien tot maximaal 1.200
liter.
Vanaf 1 juni 1965 werden de eerste exemplaren uitgeleverd. Deze is
voor de liefhebbers te herkennen aan het ontbreken van het logo op de
grille. Er kan worden gekozen uit een GL en GLS, waarbij de laatste
zich onderscheidt door verstelbare rugleuningen die een zogenaamde
slaapstand van het interieur mogelijk maken.
Drie jaar later neemt Renault met de 16 een sportieve afslag door de
TS-versie te lanceren. De motor is hierbij vergroot naar 1.565 cc en
door toepassing van een dubbele Weber-carburateur kan onder meer een
topsnelheid worden bereikt van 160 km/u.
De enige uiterlijke aanpassing betreft de gele mistlampen op de
voorbumper, terwijl het interieur wordt voorzien van een compleet
nieuw dashboard met ronde klokken, waaronder een toerenteller. Vanaf
1969 is de R16 ook beschikbaar met een automatische versnellingsbak,
de eerste automaat (drietraps) met een elektronisch brein.
Het begrip facelift stelde 35 jaar geleden nog niet zoveel voor,
daarom werd in 1970 volstaan met nieuwe, hoekige achterlichten en een
aangepaste zwarte strip op het kofferdeksel. De meest begeerde Renault
16 is de TX, die eind 1973 aan het programma werd toegevoegd. De auto
is direct aan de buitenkant herkenbaar aan zijn dubbele koplampen,
grote richtingaanwijzers, spoiler boven de achterklep en zogenaamde
Gordini-wielen. De motor heeft een grotere cilinderinhoud van 1.647
cc. De daaruit afkomstige 93 pk zorgen voor een top van 170 km/u.
De 16 TX is een van de eerste Renaults met een vijfversnellingsbak,
waarbij de stuurschakeling overigens blijft gehandhaafd. Bovendien
lanceert Renault op dit topmodel centrale, elektromagnetische
portiervergrendeling en heeft de auto elektrisch bediende
voorportierruiten, een verwarmde achterruit en rolgordels. De Renault
16 ontwikkelt zich tot een legende en is lange tijd een voorbeeld in
zijn klasse. Dat blijkt ook wel uit het productieaantal nadat eind
1979 het laatste exemplaar in het Franse Sandouville van de band liep.
In totaal zien er 2.193.000 autoâs van dit type het levenslicht. Ook
in Flins wordt de R16 tot en met 1973 geproduceerd.
Anno 2005 is de Renault 16 terecht gekomen in handen van liefhebbers,
die in ons land zijn verenigd in de Club dâAnciennes Renault des Pays
Bas (www.renaultklassiek.nl).
Zaterdag 28 mei: Oh, Oh Renault in Ommen
Het is inmiddels een traditie dat de Club dâAnciennes Renault des Pays
Bas (Renault Club in de volksmond) een jaarlijks evenement organiseert
onder de titel âOh, Oh Renaultâ. Ieder keer worden andere historische
modellen in de schijnwerpers gezet en dit jaar is dat heel
toepasselijk de vooruitstrevende Renault 16 die precies veertig jaar
geleden het levenslicht zag.
Velen herinneren zich de eerste grote Renault met een handige vijfde
deur. Wat comfort, wegligging en ruimtegebruik betreft was de R16
lange tijd onovertroffen. Lange ritten naar Zuid-Frankrijk of rustig
flaneren langs dorpjes en boulevards hebben bij velen een onuitwisbare
indruk achtergelaten. Die indruk maakte de auto meteen na zijn
introductie in maart 1965 op de Autosalon van Genève ook op de
autopers, die de grote vijfdeurs uitriep tot Auto van het Jaar 1965.
Succes bleef niet uit, want tot en met 1979 liepen er ruim 2,2 miljoen
exemplaren van de band.
Iedereen die de herinnering aan de R16 wil ophalen is op zaterdag 28
mei vanaf 10.00 uur van harte welkom op âOh, Oh Renaultâ aan de
Varsenerweg 15 in Ommen (toegang gratis). Er wordt een historisch
overzicht gepresenteerd van de verschillende uitvoeringen die in
vijftien jaar tijd werden geleverd. Tientallen eigenaren uit binnen-
en buitenland zullen acte de présence geven. Ook andere historische
Renault-modellen zoals de R4, R5, R12 en R15/17 zijn van harte welkom.
Maar dat is nog niet alles. Er zijn ook diverse marktkramen met
onderdelen, brochures, miniaturen, boeken e.d. Bovendien worden er
oude films gedraaid om de sfeer van het verleden van het Franse merk
te doen herleven. Dé gelegenheid om met liefhebbers te praten en
ervaringen uit te wisselen.
AutoRai