Fraudepreventie bij Sociale Zaken succesvol
Met de komst van de nieuwe Bijstandswet, de Wet Werk en is een groot deel van de financiële verantwoordelijkheid voor het verlenen van bijstand bij de gemeente komen te liggen. Gemeenten moeten kritisch omgaan met het verstrekken van een uitkering, dit wordt ook wel Hoogwaardig Handhaven genoemd.
Preventiemedewerker
Bij de afdeling Werk, Zorg en Inkomen is sinds 1 september 2004 een
preventiemedewerker aangesteld om ervoor te zorgen dat uitkeringen
alleen aan die mensen worden verstrekt die er recht op hebben. De
preventiemedewerker is betrokken bij het beoordelen van nieuwe
uitkeringsaanvragen. Ook als er een vermoeden is dat iemand ten
onrechte een uitkering ontvangt wordt de preventiemedewerker
ingeschakeld.
Recht op uitkering
Sinds september 2004 zijn achttien uitkeringsaanvragen behandeld. In
de helft van de gevallen is de aanvraag voor een uitkering niet
doorgegaan. In vier gevallen is het onderzoek nog niet afgerond.
Naar verwachting kan over de periode 2005-2006 25% van de nieuwe
aanvragen worden afgewezen. Tevens is de verwachting dat over dezelfde
periode 20% van de uitkeringen na bijzonder onderzoek
(fraudeonderzoek) beëindigd kan worden.
Rechten en plichten
Bij de aanvraag van de uitkering zal nadrukkelijker stil worden
gestaan bij de rechten en plichten van de aanvrager. De
preventiemedewerker is voortaan bij elke nieuwe uitkeringsaanvraag
betrokken en wordt indien nodig bijgestaan door de Sociale Recherche.