Schone en energiezuinige stadsbus klaar voor productie
Op 30 maart 2005 zal staatssecretaris P. van Geel van ministerie van
VROM in Apeldoorn het uiteindelijke prototype van de Whisper
onthullen. De Whisper is een revolutionaire stadsbus die bespaart op
energie, geluid en schadelijke uitstoot. De onthulling zal
plaatsvinden tijdens het nationaal congres Tijd voor klimaatbeleid.
Ambtenaren en bestuurders van 238 gemeenten en 12 provincies praten
tijdens deze bijeenkomst gezamenlijk over hoe zij de uitstoot van CO[2
]en broeikasgassen kunnen terugdringen. Doel van de bijeenkomst is om
gezamenlijk tot afspraken te komen over de wijze waarop lokale en
regional gemeenten broeikasgassen terug kunnen dringen. De Whisper zou
hieraan een bijdrage kunnen leveren
De nieuwe bus bespaart op energie, geluid en schadelijke uitstoot. Dat
gebeurt met een ingenieus systeem: de zogenaamde wielnaafmotor. Dat
wil zeggen dat de motoren in de wielen zelf zitten. De motoren drijven
de wielen aan en worden op hun beurt weer gevoed door energie uit
batterijen. Dit is energie die vrij komt bij het remmen. Deze
wielnaafmotoren zijn nergens ter wereld eerder in een stadsbus
toegepast.
Het Apeldoornse bedrijf e-Traction heeft het systeem voor stadsbussen
ontworpen. Volgens de makers verbruikt de Whisper de 40% minder
brandstof dan de zuinigste type stadsbus die op dit moment op diesel
rijdt. Bovendien produceert ze 90 procent minder geluid, namelijk 55
decibel. Dat is het niveau van een normale conversatie. De bus rijdt
deels op groene stroom, waardoor de uitstoot van CO2 en andere
schadelijke stoffen fors wordt verminderd. Volgens het Apeldoornse
bedrijf is de uitstoot van de Whisper gelijk aan circa 112 autos van
het type Toyota Prius.
Na twee jaar is het uiteindelijke prototype gereed en klaar om getest
te worden in de dienstregeling van de Apeldoornse stadsbus. Over het
tijdstip is de gemeente in gesprek met provincie Gelderland en de
vervoerder BBA. Apeldoorn heeft 300.000 euro gestoken in de
ontwikkeling van de bus. De provincie droeg hetzelfde bedrag bij,
busbouwer VDL Berkhof en e-Traction deelden de rest. De klus blijft
vooralsnog binnen de begroting van 800.000 euro.
Volgens wethouder Van Beckhoven zit de gemeente daarbij op een koopje.
Vergelijkbare experimenten in Amsterdam (waterstof), Leeuwarden
(aardgas) en Eindhoven kosten vele malen meer. In vergelijking met
andere steden stoppen we er heel weinig geld in. De techniek is nu
betrouwbaar en het rendement ligt voor het grijpen. Wij zijn dan ook
zeer benieuwd hoe de staatssecretaris tegenover deze techniek staat.
Voor het laatst bijgewerkt op: 25-mrt-2005 08:44
Gemeente Apeldoorn