De nieuwe generatie Lexus GS300 & GS430
(29-3-2005)
De nieuwe Lexus GS is het eerste seriemodel van Lexus dat de radicaal
nieuwe designfilosofie L-Finesse weerspiegelt. Met een nieuw ontworpen
interieur, geavanceerde verlichting met LED-technologie,
ongeëvenaarde akoestiek en een zeer strak vormgegeven carrosserie.
* Design
Eerste seriemodel van Lexus dat de radicaal nieuwe Lexus
designfilosofie L-Finesse weerspiegelt.
* Comfort
Wereldpremière: Lexus parkeerhulpsysteem met achteruitrijcamera
en aan besturing gekoppelde sensoren.
Het luxe interieur koppelt een ongeëvenaarde kwaliteit van
afwerking aan een uiterst ergonomische en comfortabele leefruimte.
Unieke âOptitronâ instrumenten met lichtgevoelige wijzerplaten,
voor optimale afleesbaarheid onder alle omstandigheden (Electronic
Chromatic Device, ECD).
Airconditioning met twee zones en automatische regeling van
bovenste en onderste zone.
* Veiligheid
Uniek Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) systeem voor
actieve stabiliteitscontrole (GS430).
Europese première: Het meest geavanceerde Pre-Crash Safety (PCS)
systeem op de markt.
Tot 12 airbags, inclusief knieairbags voor bestuurder en
voorpassagier.
Adaptieve Cruise Control (ACC).
Intelligente meesturende koplampen (i-AFS) en bandendrukcontrole
(TPWS).
Nieuw ontworpen voorbumper, motorkap en schutbord voor betere
bescherming van voetgangers.
* Overige noviteiten
DVD satellietnavigatiesysteem met geïntegreerde dynamische
routegeleiding (Dynamic Route Guidance, DRG) om files te
vermijden.
7" touchscreen in kleur om het audiosysteem, de airconditioning,
het navigatiesysteem en de draadloze Bluetooth(TM)-telefoon te
bedienen. (De Bluetooth(TM) naam en logoâs zijn eigendom van
Bluetooth SIC, Inc. en worden door Toyota Motor Corporation
gebruikt onder licentie.)Spraakherkenning voor het audiosysteem,
de airconditioning en het navigatiesysteem. Tot 200 gesproken
commandoâs. Intelligent Smart Entry & Start System.
Dynamisch onderstel en geavanceerde V6 motoren
Nieuw onderstel, dubbele triangels voor en multilink-ophanging achter
en op de GS430 een adaptieve variabele schokdemping (AVS) met keuze
tussen twee instellingen: âNormalâ en âSportâ. De nieuwe 249 pk sterke
3.0 V6 benzinemotor combineert een directe injectie met âDual VVT-iâ,
een geoptimaliseerde variabele timing voor in- en uitlaatkleppen, om
het perfecte evenwicht te bieden tussen topprestaties en een laag
verbruiks- en emissieniveau.
ECT automatische transmissie met AI-SHIFT
De verbeterde, 283 pk sterke 4.3 V8 benzinemotor van Lexus staat
bekend om zijn unieke combinatie van kracht en een ultrasoepele
vermogensontwikkeling.
E ris een gloednieuwe, elektronisch gestuurde ECT-automaat met zes
kort op elkaar aansluitende versnellingen en sequentiële
schakelmodus. De automaat wordt gestuurd door een elektronisch systeem
(AI-SHIFT), dat het schakelpatroon automatisch aanpast aan de
rijomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. Er is sprake van
een nieuwe, snelheidsafhankelijke elektrische stuurbekrachtiging met
Variable Gear Ratio Steering (VGRS) die de mate van bekrachtiging
aanpast aan de snelheid van de auto.
Hoofdingenieur Miyoshi over L-Finesse
Shigetoshi Miyoshi, de hoofdingenieur van het Lexus Development Centre
die de ontwikkeling van de GS leidde, geeft zijn persoonlijke mening
over de creatie van de allernieuwste toplimousine van Lexus, het
belang van het model voor de wereldwijde uitstraling van het merk en
de mogelijkheden voor toekomstige ontwikkeling.
Miyoshi: âDe nieuwe GS is gewoon het eerste resultaat van een
nauwgezette merkontwikkeling en een unieke nieuwe designfilosofie die
Lexus wereldwijd een grotere aantrekkingskracht moet geven en die het
merk nog meer moet onderscheiden van de concurrentie om het succes dat
Lexus in Amerika geniet naar de rest van de wereld uit te breiden.â
Wanneer we Miyoshi vragen hoe complex het is om technologieën uit te
werken binnen een geavanceerde designfilosofie zoals L-Finesse,
glimlacht hij. âAls die filosofie hogere eisen stelt aan de
engineering, geniet ik nog meer van mijn werk. Als het eenvoudig was,
kon iedereen het doen. Wanneer het veel ingewikkelder wordt, begint de
uitd agingvoormijpasecht.â
âL-Finesse richt zich meer op stijl en design dan op engineering,â
legt hij uit. âMaar om de engineering in die nieuwe designfilosofie te
integreren en te harmoniseren, hebben we een soortgelijke benadering
uitgewerkt voor de engineering, âFive Senses Appealâ gedoopt
(letterlijk: aantrekkelijk voor de vijf zintuigen). Gevoel, smaak,
geur, zicht en gehoor: het is van cruciaal belang om de vijf zintuigen
van de klant te prikkelen en dat uit zich in elk aspect van de manier
waarop de GS werd ontworpen.â
Miyoshi, die houdt van lekker koken, legt ons de gelijkenissen tussen
het werk van een chef-kok en dat van een ingenieur uit. âEr is meer
dan het koken alleen,â zegt hij zeer overtuigd. âHet kopen van de
ingrediënten is minstens even belangrijk. En dat geldt ook voor de
ontwikkeling van goede autoâs: we gebruiken onze vijf zintuigen om
eerst de beste ingrediënten te selecteren voor we ze gaan combineren.
En het gerecht moet er op alle vlakken even goed uitzien als het
smaakt.â
âVanuit het oogpunt van stijl zijn er heel wat aspecten waarin we een
synergie hebben gecreëerd tussen het interieur- en carrosseriedesign.
Zo komt de vorm van de grille terug in de navigatie-console. Het is
geen sinecure om dat op een subtiele manier te doen zodat het geheel
een gevoel van harmonie en compleetheid geeft in het totale design
waarvan de klant zich misschien amper bewust is.â
âDe auto voor het eerst aanraken, is een uitermate belangrijk moment,â
vervolgt Miyoshi. âEn hier brengen we de L-Finesse en de Five Senses
Appeal samen. Maar ook Lexus Quality Innovation speelt hier een
cruciale rol in; zoals de plaats van onderdelen, naden tussen de
carrosseriepanelen, het openen van de deuren⦠Van meet af aan werd
elk detail bestudeerd in het licht van aantrekkelijkheid voor de vijf
zintuigen: het gevoel van de deurgreep, de manier waarop die aanvoelt,
het instappen in de auto, het verlangen naar het rijden, aangemoedigd
door een uitermate geavanceerde timing van de complete
interieurverlichting die perfect aansluit op wat je als bestuurder
wenst. En dan is er natuurlijk het geluid van de sluitende deuren en
de akoestiek in het interieur voor de motor gestart wordt, de geur en
het gevoel van het interieur, zelfs de hoeveelheid veerkracht van de
armsteun. En dan zwijgen we nog over het openen van een opbergvak of
asbak. De snelheid en demping zijn erg belangrijke aspecten voor
luxueuze autoâs en moeten, net zoals de versnellingspook, in het hele
interieur een gelijkmatige indruk geven, ongeacht de temperatuur, de
leeftijd of de gebruiksfrequentie.â
âEn dan is er het moment dat de motor gestart wordt,â vervolgt
Miyoshi. âDe snel reagerende toerenteller die tot leven komt â¦â Het
is duidelijk: Miyoshi kan talloze voorbeelden aanhalen om de zorg te
illustreren waarmee de eerste interpretatie van de L-Finesse filosofie
tot leven gekomen is, inclusief een gloednieuwe, V6-motor met directe
injectie en een variabele timing van de in- en uitlaatkleppen (VVT-i).
Hirai, Managing Officer van Lexus Global Design
âDe laatste drie jaar hebben we een grote evolutie doorgemaakt om het
Lexus-design af te stemmen op twee factoren die naar onze mening zowel
de geschiedenis als de toekomst van Lexus definiëren: de sterke focus
op technologische voorsprong (Leading-edge) en de verregaande aandacht
voor âfinesseâ,â aldus Wahei Hirai, Managing Officer van Lexus Global
Design. âWe noemen de vernieuwing L-Finesse en het is de filosofie
achter de nieuwe stijl van Lexus die zich voortaan meer richt op een
eigentijdse, dynamische plaats in het segment van de
prestige-modellen. We hebben de Japanse esthetische waarden gebruikt
om een nieuwe dynamiek te creëren, gebaseerd op het visuele contrast
tussen eenvoud en elegantie.â
Elk detail van de nieuwe GS is doordrenkt van de nieuwe
designfilosofie van Lexus, een krachtige, meer uitgesproken designtaal
die cruciaal is voor de toekomstige identiteit van het merk. L-Finesse
creëert een sterke visuele synergie tussen het interieur- en het
carrosseriedesign van de nieuwe sportieve sedan.
De nieuwe GS is een toonbeeld van exclusieve luxe. Hij combineert een
elegante en strak gestileerde carrosserie met een uitermate
ergonomisch ontworpen interieur en ongeëvenaarde technische
voorsprong en geeft een nieuwe dimensie aan het begrip âkwaliteitâ
zoals die doorklinkt tot in het allerkleinste detail om de auto
opwindend en geraffineerd te maken. Eigenschappen die een Lexus zo
uniek maken.
Carrosserie
De lange geïntegreerde lijnen van de krachtige en dynamische nieuwe
GS worden verrijkt met subtiele, intrigerende contrasten in de
designtaal, zoals die tot uiting komt in de combinatie van de scherpe
elegantie van de motorkap en de fraaie welvingen van de zijschermen en
de bumper. In combinatie met de verticale spijlen in de grille, de
vier koplampen achter helder glas en de laag uitgesneden luchtinlaat,
vloeien de diverse vormen naadloos in elkaar over om het agressieve,
sportieve karakter van de nieuwe sedan en zijn verwantschap met de
nieuwe Lexus-generatie onmiddellijk duidelijk te maken.
âToen we de LF-S concept-car ontwierpen, hebben we de plaatsing van de
voornaamste frontale elementen gewijzigd: door de grille lager te
plaatsen ten opzichte van de koplampen hebben we een stijlbenadering
gelanceerd die ook toekomstige Lexus-modellen kenmerkt en die het merk
een dynamischer karakter geven,â vervolgt Kengo Matsumoto, General
Manager van de Lexus Design Division. âDe GS zet deze trend voort en
creëert een nieuw en uniek front door af te wijken van een typische
lay-out van grille en koplampen bij andere luxemerken. Een schijnbaar
tegennatuurlijk evenwicht creëren is van essentieel belang voor Lexus
als het merk zijn design wil versterken en tegelijk eenvoudig wil
houden.â
En profiel zijn de proporties van de GS uniek voor L-Finesse: een
lange passagiersruimte met zwarte B-stijl boven een vloeiende,
golvende raamlijn. De zijruiten creëren een dynamisch
âkatapultmotiefâ, dat de uitgesproken homogeniteit van het design
benadrukt en tegelijk de ruime interieurafmetingen van de nieuwe sedan
tot uiting laat komen. De breed geschouderde wielkasten bieden plaats
aan lichtmetalen velgen van 17â of 18â terwijl de gespierde flanken
uitlopen in nieuwe LED-achterlichtunits boven een achterbumper met een
sterke vormgeving en een sportieve dubbele uitlaat.
Aërodynamica tot in de details
In combinatie met het gladde, vloeiende koetswerk komen de talloze
aërodynamische elementen de stabiliteit ten goede en helpen ze het
windgeruis tot een minimum te beperken. Zo zijn er drie bodemplaten
voor de motor, spatlappen (voor en achter), bodemplaten (voor, midden
en achter), zijplaten voor de brandstoftank en een aërodynamische
afdekplaat voor het differentieel. Tot slot is er ook een discrete
kofferbakspoiler leverbaar om de aërodynamische prestaties bij hoge
snelheden nog te verbeteren.
De nieuwe GS zal verkrijgbaar zijn in tien kleuren. Van de nieuwe
kleuren in het GS-gamma zijn er vier superieure kwaliteitslakken die
speciaal voor de nieuwe Lexus GS werden ontwikkeld: Morello Red heeft
een natte, glanzende look met een uitzonderlijke diepgang, Nasu Dark
heeft een krachtige, sportieve uitstraling en Glacial Blue is een
diepe kleur die in fel zonlicht een blauwe schijn krijgt. Tottori Sand
is een meerlagige afwerkingslak met in de eerste en tweede basislaag
respectievelijk aluminium en kunstmatige mica. Dat resulteert in een
hoogglanzend effect en een brede waaier kleurschakeringen, naargelang
de lichtinval.
Interieur met finesse
De eerste aanblik, die van fundamenteel belang is voor
Lexus-eigenaren, wordt bij de nieuwe GS verder versterkt door de
talrijke wijze van verlichting. Die omvat lampjes voor de deurgrepen
in de carrosserie en het interieur, verlichting onder in de deuren,
spotjes in de dorpels, lampjes in de voetenruimtes voor- en achterin,
kaart- en leeslampjes en spotjes voor het stuur en de
versnellingspook. Al die verlichting wordt automatisch ingeschakeld
als de bestuurder de auto nadert, instapt en de motor start. Voor de
kaart- en leeslampjes, het handschoenkastje en het opbergvak op de
middenconsole worden LED-lampjes gebruikt die ook de zetels, de
versnellingspook en het stuur afzonderlijk verlichten met heldere
spots.
De unieke indruk van ruimte in het passagierscompartiment is een
centraal element van L-Finesse. De structurele elementen zoals
wijzerplaten, middenconsole, ventilatieroosters, hendels en armsteunen
werden gecombineerd met superieure materialen om een modern design te
creëren dat de driedimensionale kwaliteiten van de interieurruimte
tot uiting laat komen.
Door het beeld van de grille te gebruiken voor de vorm van het
beeldscherm in de middenconsole, creëerden de designers een synergie
tussen interieur- en carrosserie terwijl de keuze van de
interieurmaterialen het rijke vakmanschap benadrukt dat zo
fundamenteel is voor de Japanse kunsttraditie. Hoogwaardige houtinleg
en elegante metaal- en lederaccenten worden in het hele interieur
gecombineerd met een niet eerder vertoonde precisie en afwerking.
Meer binnenruimte
Hoewel de nieuwe GS in het totaal 5 mm lager is, creëerden de lagere
positie van de voor- en achterstoelen (respectievelijk 10 mm en 5 mm
lager) een grotere hoofdruimte terwijl de grotere verstelmogelijkheden
en de 50 mm langere wielbasis grotere inzittenden extra beenruimte
bieden.
Bovendien genieten de achterpassagiers van aanzienlijk meer beenruimte
dankzij de afwezigheid van naar achter uitstekende onderdelen van de
voorstoelen en doordat de achterstoelen 20 mm naar achter geplaatst
zijn.
Het interieur van de nieuwe GS is verkrijgbaar met drie
kleurencombinaties, elk met hun specifieke, zorgvuldig uitgezochte
houtaccenten: het zwart-op-zwart interieur wordt verrijkt met een
afwerking in walnotenhout om het traditionele sportieve imago extra
flair te geven. De tweekleurige afwerking met zwart voor het bovenste
gedeelte van het dashboard en grijs voor het onderste gedeelte gaat
perfect samen met het zwarte esdoornhout om een sportief getinte
omgeving te creëren. En de donkere kleur voor het bovenste gedeelte
van het dashboard met ivoorkleurige afwerking voor het onderste
gedeelte vormt dankzij de combinatie met het donkerbruine esdoornhout
de ultieme luxeversie in het GS-gamma.
De in 10 richtingen elektrisch verstelbare voorstoelen zijn
verkrijgbaar met verwarming en airconditioning met ventilator en
combineren een comfortabele zijdelingse steun met een bredere
schouderruimte en nieuwe hoofdsteunen. Het interieur, inclusief het
stuur, de versnellingspook en de uitsparingen van de deurgrepen zijn
bekleed met de hoogste kwaliteit leder, verkrijgbaar in drie
bijpassende kleuren: zwart, grijs en ivoor.
Ergonomie
Alles werd in het werk gesteld om de ergonomie te perfectioneren, om
aangenaam aanvoelende materialen te kiezen, om de bediening van
knoppen en schakelaars intuïtief te maken en om de zichtbaarheid van
alle instrumenten te waarborgen. Zo werd er een nieuwe demping
ontwikkeld om de snelheid waarmee het handschoenkastje, de
bekerhouders en de asbakken open gaan constant te houden, ongeacht de
omgevingstemperatuur. Zelfs de klank van het deksel van het
handschoenkastje werd verder geoptimaliseerd.
Ook werd hard gewerkt om te vermijden dat geluiden van buitenaf
doordringen in het interieur en om de akoestische kenmerken van het
nieuwe GS-interieur te optimaliseren. De overvloed aan isolatie en
geluidsabsorberende materialen in het hele interieur omvat onder meer
gloednieuwe, uiterst stijve schuimplaten die het gewicht verder
beperken. De grondige afwerking van carrosserie-afdichtingen, zoals
bij de deur- en raamframes draagt in grote mate bij tot de beperking
van het windgeruis terwijl de met rubber beklede bodemplaten en de
geluidsabsorberende bekleding van de wielkasten lawaai van opspattend
water en opspringende steentjes dempen.
Het interieur van de nieuwe GS staat model voor een uitgebreide serie
technologische hoogstandjes, ontworpen om het leven aan boord
eenvoudiger en comfortabeler te maken. âSeamless Anticipationâ
(letterlijk: naadloos anticiperen) is een absolute prioriteit van
L-Finesse en ligt aan de basis van wat Lexus-eigenaren zo bijzonder
vinden aan hun auto: het discrete voorkomen en de verzorgde interactie
met de bestuurder. Dat komt in de nieuwe GS tot uiting zodra de
bestuurder de auto nadert, dankzij het intelligente instapsysteem en
het op maat gemaakte verlichtingssysteem dat zich aanpast aan de in-
of uitstap van de bestuurder en zijn passagiers. De motor start met
één druk op de knop en maakt het gebruik van een sleutel dus
helemaal overbodig terwijl de aan het stuur gekoppelde parkeersensor
een uniek hulpmiddel biedt voor manoeuvres bij lage snelheid.
Intelligent Smart Entry & Start System
Het intelligente âSmart Entryâ instapsysteem biedt de bestuurder de
mogelijkheid om de elektronische sleutel tijdens het rijden in zijn
zak te houden. Zodra de elektronische sleutel binnen een straal van
één meter rond de afgesloten auto komt, communiceert deze met een
zender in de portiergreep. Als de identificatiecodes overeenstemmen,
worden de portieren met één simpele aanraking ontgrendeld of
vergrendeld. Ook in het interieur wordt de Smart-identificatiecode
door het systeem herkend en kan de bestuurder de motor starten met een
druk op de startknop.
Optitron instrumentarium met lichtgevoelige wijzerplaten (ECD)
De lichtgevoelige Optitron-instrumenten van de nieuwe GS gebruiken
hoogwaardige, analoge wijzerplaten in echt metaal en maken voor het
eerst gebruik van de lichtgevoelige ECD-technologie (Electronic
Chromatic Device, ECD) om verblinding tegen te gaan en de leesbaarheid
onder alle omstandigheden te garanderen. Met behulp van een
lichtsensor in het hoger geplaatste derde remlicht, beperkt het
ECD-systeem de transparantie van het glas in direct zonlicht met tot
70%. In normale omstandigheden en bij sneeuwval blijft het ECD
uitgeschakeld om de transparantie van het glas te verhogen en de
helderheid van de wijzerplaten te maximaliseren.
Verfijnde airconditioning
Dankzij het gebruik van een nieuw ontwikkelde variabele compressor
pakt de nieuwe GS uit met een uitermate efficiënte en verfijnde
airconditioning. De airconditioning biedt een gescheiden links/rechts
regeling, een automatische regeling van de luchtzones in het onderste
en bovenste gedeelte van het interieur en een automatische bypass voor
frisse lucht. De vochtigheidsmeter en het complexe, netwerk aan
sensoren dat het menselijke zenuwstelsel nabootst, staan garant voor
een precieze regeling van het klimaat en een onovertroffen
passagierscomfort.
Het veelvuldig gebruik van geluidsabsorberende materialen en het
geluidswerende profiel in de luchtkanalen maken het ventilatiesysteem
stiller terwijl de uitstroomopeningen voor de voorste zijruiten zich
voortaan onderaan de A-stijl bevinden, wat ze efficiënter maakt. De
richtknoppen op de uitstroomopeningen zijn voortaan verlicht zodat ze
zich ook in het donker gemakkelijk laten bedienen. Het systeem met
twee zones beschikt tevens over een automatische recirculatiemodus die
met behulp van een detectiesysteem voor stikstof verhindert dat
uitlaatgassen in het interieur doordringen. Tevens beschikt de GS over
een luchtfilter die met actieve koolstof pollen, stofdeeltjes en
geurtjes uit de lucht filtert.
Hoogwaardig audiosysteem
In het verleden vestigde Lexus al legendarische normen op het vlak van
audiosystemen. De GS zet deze traditie verder met een CD-wisselaar
voor 6 CDâs in het dashboard en bedieningsknoppen op het stuur. Het
luidsprekersysteem omvat maar liefst 10 afzonderlijke luidsprekers
waaronder tweeters in de voor- en achterdeuren, een grote subwoofer
(diameter: 250 mm) en een gloednieuwe centrale luidspreker voor om de
weergave en helderheid van middentonen te verbeteren.
De absolute top van het gamma audiosystemen is het ongeëvenaarde Mark
Levinson(TM) Premium HiFi Surround System met 350 watt en 14
luidsprekers voor een rijke, krachtige en zuivere klank. Het vult de
standaardluidsprekers van de GS aan met extra luidsprekers en
satellietluidsprekers voor een ongekende geluidskwaliteit. Daarnaast
heeft deze audioinstallatie een onwaarschijnlijk lage akoestische
vervorming van minder dan 0,01 procent.
Satellietnavigatie en bediening via multifunctioneel touch screen
Het satellietnavigatiesysteem met DVD-technologie van Lexus gebruikt
een 7â touch screen in kleur op de middenconsole waarvan de parameters
(achtergrondkleur, enz.) door verschillende gebruikers kunnen worden
ingesteld. Het intuïtieve en gebruiksvriendelijke systeem combineert
de nieuwste GPS-technologie (Global Positioning System) met een
dynamische routegeleiding (Dynamic Route Guidance, DRG*), een
geavanceerd systeem dat files omzeilt door automatisch een nieuwe
route te berekenen wanneer het verkeer op de gekozen route gehinderd
wordt door een ongeval of vertraging.
* Actief in Nederland, België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk,
Italië, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en
Zwitserland.
Het EMV-scherm (Electronic Multi-Vision) werd opnieuw gevormd met het
oog op een betere leesbaarheid en omvat een touch screen om het
audiosysteem, de airconditioning, het navigatiesysteem en de mobiele
telefoon te bedienen. Bovendien onderscheidt het systeem zich door de
allernieuwste spraakherkenning die tot 200 gesproken commandoâs voor
het navigatiesysteem, het audiosysteem en de airconditioning herkent.
De draadloze Bluetooth(TM) technologie maakt de integratie en de
handsfree-bediening van een mobiele telefoon in de auto mogelijk. Een
en ander is echter afhankelijk van het type mobiele telefoon.
Lexus parkeerhulpsysteem gekoppeld aan de besturing
Het nieuwe parkeerhulpsysteem van de GS combineert informatie van de
sensoren voor en achter de auto en een stuurhoeksensor om de
bestuurder bij lage snelheden en parkeermanoeuvres te waarschuwen
wanneer hij obstakels nadert.
Het systeem van de GS omvat vier dubbele sensoren op de voorbumper,
twee sensoren achter en twee hoeksensoren op de achterbumper, een
rekeneenheid, een geluidssignaal en een afstandsschema op het
multifunctionele scherm. Het systeem gebruikt positiegegevens van het
obstakel in combinatie met gegevens over de stuurhoek om de kans op
botsingen te berekenen. Het geeft de plaatsing van en de afstand tot
het obstakel weer en suggereert stuurcorrecties op het
multifunctionele scherm.
De GS is ook leverbaar met een achteruitrijcamera die, zodra de
achteruitversnelling wordt ingeschakeld, automatisch in kleur het
beeld achter de auto projecteert op het EMV-scherm in de
middenconsole. De geïntegreerde begeleidingslijnen helpen de
bestuurder om achteruit te parkeren zonder bijvoorbeeld de stoep te
raken.
De V6 motoren en transmissies
De nieuwe Lexus GS is verkrijgbaar met twee krachtige, uitermate
geavanceerde benzinemotoren: een 208 kW/283 pk sterke 4.3 V8-motor en
een gloednieuwe, direct ingespoten 183 kW/249 pk sterke 3.0 V6. Beide
krachtbronnen worden gekoppeld aan een elektronisch gestuurde
ECT-automaat met zes versnellingen en een sequentiële schakelmodus.
De 3,0 liter V6
De nieuwe 2.995 cm' grote V6 24v benzinemotor met dubbele
bovenliggende kettingaangedreven nokkenas combineert een
stoïchiometrische directe injectie met het âDual VVT-iâ systeem dat
de variabele timing van de in- en uitlaatkleppen optimaliseert om een
perfect evenwicht te krijgen tussen krachtige prestaties en een laag
verbruiks- en emissieniveau.
Hij ontwikkelt 183 kW/249 pk bij 6.200 tpm en 310 Nm koppel bij 3.500
tpm en gaat van 0 naar 100km/h in 7,2 seconden. Hij heeft een
topsnelheid van 240 km/h.
Binnenin de motor
De hoge compressieverhouding aangevuld met de stoïchiometrische
directe injectie komt zowel de prestaties als het verbruik ten goede.
De injectie gebruikt een ACIS-systeem (Acoustic Control Induction
System), SCV-kleppen (Swirl Control Valves) in het inlaatspruitstuk,
hogedrukinjectoren om het lucht/brandstof mengsel te optimaliseren en
verbrandingskamers met een vijfhoekig dakmodel om de verbranding te
verbeteren en klopgeluiden te verminderen. Dankzij de optimale
diameter en lengte van de inlaatpoort stabiliseren de SCV-kleppen de
verbranding bij lage temperaturen om zo vanaf de lage toeren een hoog
koppel te genereren en het verbruik te beperken. Bovendien wordt er
bij koude starts een inspuiting toegevoegd tijdens de compressieslag
om de katalysator sneller op te warmen en de schadelijke emissies tot
een minimum te beperken.
Het gebruik van het âDual VVT-iâ systeem (Variable Valve
Timing-intelligent) op de in- en uitlaatnokkenas verbetert de
motorprestaties aanzienlijk. Er werden tuimelaars met rollen
gemonteerd voor de ketting aangedreven klepbediening zodat de veel
lagere wrijving tussen de nok en de glijdende onderdelen bijdraagt tot
een lager verbruik. Bovendien vergroot het specifieke profiel van de
nokkenas de lichthoogte van de kleppen om het vermogen naar een hoger
niveau te tillen.
Bij de ontwikkeling van de nieuwe V6 werd in het bijzonder aandacht
besteed aan de beperking van trillingen en lawaai. Een uiterst stijve,
torsiebestendige, gesmede krukas optimaliseert de balans om het lawaai
en de trillingen terug te dringen. Bovenop het motorblok is een
geluidsabsorberende motorafdekking gemonteerd die de stilte ten goede
komt.
Binnen de opmerkelijk compacte architectuur is hard gewerkt om het
gewicht van de motor tot een minimum te beperken. De nieuwe V6 heeft
dan ook een motorblok en inlaatspruitstuk van gegoten aluminium en een
luchtinlaat van kunststof. Door de waterpomp, het oliefilter en de
oliepomp binnen de kettingafdekking te plaatsen kon de hele motor
lichter en compacter gemaakt worden.
Het gebruik van een dubbele uitlaat in roestvrij staal brengt het
gewicht nog verder terug en verbetert de weerstand tegen corrosie. De
structuur van de uitlaatspruitstukken met dubbele pijp omvat
ultrafijne geïntegreerde keramische katalysatoren die het gewicht
beperken, de prestaties verbeteren en de uitstoot terugdringen. De
twee hoofddempers met lange kanalen verminderen zowel de resonanties
met lage frequentie als de uitlaatweerstand om het motorvermogen te
optimaliseren. Waar nodig kregen de uitlaatonderdelen een speciale
vorm om de luchtgeleiding onder de auto te verbeteren.
De 4,3 liter V8
De geperfectioneerde 4.293 cm' grote V8 benzinemotor staat bekend om
zijn unieke combinatie van vermogen en souplesse. Hij ontwikkelt 208
kW/283 pk bij 5.600 tpm en een koppel van 417 Nm bij 3.500 tpm. Met
deze motor in het vooronder sprint de nieuwe GS430 in amper 6,1
seconden van 0 naar 100 km/h en haalt hij een begrensde topsnelheid
van 250 km/h.
De motor heeft het âdrive-by-wireâ ETCS-i systeem (Electronic Throttle
Control System-intelligent), dat aan de hand van de positie van het
gaspedaal, de snelheid en het toerental van de motor de gastoevoer
bepaalt. Het werkt samen met het VVT-i systeem van de motor dat een
ongeëvenaarde gretigheid en souplesse levert door de overlaptijd
tussen in- en uitlaatkleppen bij alle toerentallen te optimaliseren en
zo de respons van de motor onder alle omstandigheden te maximaliseren.
Ook de verbeterde koeling van de cilinderkop draagt bij tot een
efficiënte verbranding en beperking van emissies.
Er werd hard gewerkt om te zorgen dat de geruisloze werking en het
NVH-niveau (lawaai, trillingen en gedreun) nog verder te verbeteren.
De vermindering van wrijving tussen de bewegende onderdelen van deze
lichte, uiterst compacte krachtbron, heeft een aanzienlijke bijdrage
geleverd aan de beperking van NVH en aan een lager verbruik.
Verfijningen aan het luchtfilter en de uitlaatdemper dringen de
inlaatgeluiden verder terug terwijl het design van de achterste
motorsteunen zowel de trillingen bij stationair draaiende motor als de
transmissiegeluiden beperkt.
Elektronisch gestuurde ECT-automaat
Beide krachtbronnen worden aan een nieuw ontwikkelde, elektronisch
gestuurde ECT-automaat met zes korte versnellingen en een sequentiële
schakelmodus gekoppeld. De transmissie is gekoppeld aan een
computergestuurd motormanagementsysteem dat het koppel tijdens het
schakelen even beperkt om de schakelovergangen onmerkbaar te laten
verlopen.
Artificial Intelligence-SHIFT
De automaat is uitgerust met een âAI-SHIFTâ sturing (Artificial
Intelligence) die het schakelpatroon automatisch aanpast aan de
rij-omstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. AI-SHIFT maakt
het rijden comfortabeler en tegelijk dynamischer door te vermijden dat
de versnellingsbak onnodig opschakelt bergopwaarts en door hem bij het
afdalen automatisch te laten terugschakelen om een optimaal
motorremeffect te bieden. Wanneer de âPowerâ modus ingeschakeld is,
geeft de automaat de bestuurder nog meer dynamiek door sneller te
schakelen bij acceleratie en afremmen en door automatisch een
versnelling aan te houden wanneer het gaspedaal wordt losgelaten om zo
de respons te verbeteren wanneer weer gas wordt gegeven. Als de
bestuurder de versnellingspook in de âSâ stand zet, kan hij zelf
sequentieel schakelen: de versnellingpook naar voor duwen om op te
schakelen en naar achter trekken om terug te schakelen.
Geavanceerd weggedrag
Een gloednieuw en uitzonderlijk stijf platform met langere wielbasis,
vergrote spoorbreedte en een kortere overhang voor en achter, gaat bij
de nieuwe Lexus GS samen met een nieuwe generatie krachtige motoren en
een hele serie geavanceerde technologische innovaties die ontwikkeld
werden om in alle omstandigheden een verfijnd weggedrag te bieden.
De geavanceerde ophanging met double wishbone vóór en een
multilink-ophanging achter omvat bij de Lexus GS430 tevens een nieuwe
adaptieve variabele schokdemping (AVS) met twee standen (Sport en
Comfort) die de schokdempers aanpast om het weggedrag en de
wendbaarheid te optimaliseren. De nieuwe, snelheidsafhankelijke
elektrische stuurbekrachtiging (EPS) omvat op de GS430 een variabele
bekrachtiging (VGRS) die de stuurbekrachtiging aanpast aan de snelheid
van de auto zodat het sturen een minimum aan inspanningen vraagt bij
lage snelheden en meer gevoel en feedback geeft naarmate de snelheid
stijgt. Het VGRS-systeem bij de GS430 is verbonden met de
AVS-ophanging en het unieke VDIM-systeem (Vehicle Dynamics Integrated
Management) dat Lexus heeft ontworpen om de stabiliteit te garanderen
en het rijplezier te verhogen wanneer de uiterste prestaties van de
auto worden gevergd.
Nieuwe carrosseriestructuur
De nieuwe Lexus GS heeft een volledig nieuw platform dat, hoewel het
slechts 20 mm langer is dan dat van zijn voorganger, over een 50 mm
langere wielbasis beschikt (2.850 mm). De spoorbreedte achter is 30 mm
vergroot ten opzichte van het vorige model (1.540 mm) om een ideale
gewichtsverdeling te verkrijgen.
Het platform van de nieuwe GS omvat een uiterst stijve, volledig
lasergelaste structuur met een gewichtsbesparende motorkap en
aluminium delen bij de wielophanging voor en achter. Veelvuldig
gebruik van dikke dwarsbalken en verstevigingsbalken in de bodemplaat
komt de torsiestijfheid ten goede en verbetert het weggedrag en de
bescherming bij ongevallen aanzienlijk. De veelvuldige toepassing van
staal met een verschillende dikte draagt bij aan het lagere gewicht en
een uitzonderlijke stevigheid.
Achter beide bumpers werden crashboxen geïnstalleerd om te
verhinderen dat de carrosserie beschadigd raakt bij lichte
aanrijdingen. Die crashboxen absorberen de botsenergie en kunnen na
een aanrijding eenvoudigweg losgeschroefd worden om ze te herstellen
of te vervangen.
Dankzij een veelvuldig gebruik van corrosiebestendig plaatwerk en van
corrosiewerende was en dichtingen, biedt de carrosserie van de GS een
ongeëvenaarde bescherming tegen roest. Bovendien beschermt de
harslaag aan de onderkant van de deuren de auto tegen steenslag.
Elektrische stuurbekrachtiging (EPS) met variabele bekrachtiging
(VGRS)
De nieuwe GS is uitgerust met een snelheidsafhankelijke elektrische
stuurbekrachtiging (EPS) die op de GS430 wordt aangevuld met een
variabele bekrachtiging (VGRS). De compacte, lichte elektrische
stuurbekrachtiging werkt geruisloos en geeft een vloeiende, lineaire
feedback en een verbeterd stuurgevoel. De afwezigheid van een continu
werkende hydraulische pomp maakt dit systeem heel wat
milieuvriendelijker: het systeem produceert geen afvalolie en
verbruikt drie procent minder brandstof.
VGRS werkt met een aan de as van de stuurkolom bevestigde actuator die
de overbrengingsverhouding van het stuurhuis aanpast aan de
rijsnelheid van de auto. Bij zeer lage snelheid is de verhouding het
kleinst om de bedieningskracht van het stuurwiel te beperken. Handig
bij bijvoorbeeld het inparkeren. Bij middelhoge snelheid is de
overbrengingsverhouding gericht op een lichte besturing en nauwkeurige
reacties. In het hogere snelheidsbereik ten slotte is de verhouding
het grootst om een progressieve reactie op de bewegingen van het
stuurwiel en een maximale stabiliteit van de auto te verkrijgen.
Het gebruik van het VGRS-systeem biedt een uitstekende
bestuurdersfeedback met een geraffineerde stuurbediening bij lage
snelheden, minder onderstuur, een betere respons op stuurcorrecties in
de bochten en een minimale stuurinspanning om van rijstrook te
veranderen.
De VGRS-actuator is ook verbonden met het geavanceerde VDIM-systeem
(Vehicle Dynamics Integrated Management) van de GS. Als de auto zijn
grenzen nadert wordt de stuurhoek van de voorwielen geoptimaliseerd om
zo de stabiliteit van de auto te waarborgen met aan minimum aan
correctie door de bestuurder.
Ophanging met AVS-systeem (adaptieve variabele schokdemping)
De nieuwe Lexus GS beschikt over een ophanging met dubbele triangels
voor en een meervoudige wieldraagarmen (multilinkophanging) achter die
een hoogstaand rijcomfort aan een dynamische wegligging en
wendbaarheid koppelt, zoals dat van een luxueuze sportsedan verwacht
mag worden.
De voorwielophanging combineert een licht ophangpunt van gesmeed
aluminium met een torsienbestendige stalen bovenarm en vooraan
geplaatste stuurbekrachtiging om een lineaire respons, een precieze
stuurcontrole en een onberispelijke rechtuitstabiliteit bij hoge
snelheden mogelijk te maken. In combinatie met de grotere veerweg van
de wielen en de grotere stuurhoek komen de op hoge prestaties gerichte
schokdempers met enkele buis en grotere zuigerdiameter, het
rijcomfort, het stuurgevoel, de wegligging en de controle ten goede.
Verder beperken de schokdempers ook het doorgeven van schokken aan de
carrosserie. De grote, met vloeistof gevulde lagerbus op de onderste
ophangingsarm houdt de trillingen nog meer onder controle.
Op de achteras wordt de geavanceerde multilinkophanging gecombineerd
met stabilisatorstangen en een aluminium draagarm. De stijvere
ophanging met een lager onafgeveerd gewicht bevordert een optimaal
rijcomfort met een uitstekende stabiliteit in de bochten. Het gebruik
van dubbele draagarmen boven en geïntegreerde lagerschalen en
wielnaven resulteert in een hogere stijfheid en een lager gewicht.
Door de schokdempers op dezelfde draagarm als de schroefveren te
plaatsen, is bovendien een grotere kofferruimte verkregen.
De GS430 is voorzien van nieuwe adaptieve variabele schokdemping (AVS)
die de bestuurder in staat stelt te kiezen uit twee instellingen die
met een schakelaar naast de versnellingspook geactiveerd worden:
âNormalâ voor een maximum aan rijcomfort en âSportâ voor een
dynamische controle en een preciezere respons op stuuruitslag in de
bochten.
AVS past de demping van de vier wielen afzonderlijk aan op basis van
gegevens van talloze sensoren om zo de dempingskracht van elke
schokdemper te optimaliseren. De toerentalsensor, de snelheidssensor
bij de voorwielen, de stuursensor, de remlichtsensor en de drie
sensoren die de verticale bewegingen meten, sturen informatie door
naar een controlecomputer die ze interpreteert en gebruikt om de
schokdempers te regelen.
Het AVS-systeem past de dempingskracht van de schokdempers dus ook aan
aan het rijgedrag van de bestuurder, de bewegingen van de carrosserie
en de staat van het wegdek.
Wanneer de bestuurder de âSportâ modus van het AVS-systeem selecteert,
vergroot het verschil tussen de dempingskracht van de binnenste en
buitenste schokdempers in bochten om het overhellen van de carrosserie
verder te beperken. Tegelijk vermindert het VGRS-systeem de
bekrachtiging terwijl de elektrische stuurbekrachtiging (EPS)
gelijktijdig zorgt voor een directere respons. Deze maatregelen
minimaliseren samen het overhellen, scherpen de wegligging van de auto
aan en optimaliseren het stuurgevoel.
In combinatie met de grotere geventileerde schijfremmen voor (334 mm)
en achter (310 mm), zorgen de remblokken met een verhoogde
wrijvingscoëfficiënt voor nog meer stopkracht bij de GS. Het
Pre-Crash Safety System op de President-uitvoeringen werkt samen met
de adaptieve variabele schokdemping (AVS) om zo de duikneiging bij
hard remmen te beperken.
Veiligheid
Pre-Crash Safety System (PCS)
Het standaard op de President geleverde Pre-Crash Safety System
bestaat uit een radar die obstakels voor het voertuig detecteert.
Vervolgens vergelijkt het de gemeten gegevens met onder meer de
voertuigsnelheid en de stuurhoek om te bepalen of een botsing
onvermijdelijk is. Is dat het geval, dan trekt het systeem de gordels
strak en activeert het alvast het remsysteem. Het systeem komt in
actie vóórdat de grenzen van de Lexus zijn bereikt. Conventionele
systemen voor de actieve veiligheid treden pas in werking als die
grenzen al zijn gepasseerd.
Adaptieve cruise control (ACC)
Als aanvulling op het PCS-systeem beschikt de nieuwe GS ook over een
adaptieve cruise control (ACC). Het systeem biedt twee functies: het
kan een constante snelheid aanhouden en de afstand tussen autoâs
regelen. Het aanhouden van de snelheid gebeurt zoals bij een klassieke
cruise control. De afstandsregeling kan een onderscheid maken tussen
autoâs die recht voor de Lexus rijden en autoâs op een andere
rijstrook. Het systeem gebruikt de PCS-sensor met high frequency radar
in combinatie met de cruise control, de deceleratieregeling, de
volgfunctie en de bediening van het gaspedaal om de GS automatisch af
te remmen en de snelheid af te stemmen op die van zijn voorligger.
Zodra de weg vrij is, accelereert de auto weer tot de vooraf
ingestelde snelheid.
Met een knop op het stuur kan de bestuurder een grote, middelgrote of
kleine afstand tussen de twee voertuigen selecteren. De instellingen
van het systeem worden weergegeven op het multifunctionele scherm van
de GS.
Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM)
De nieuwe GS430 beschikt over het allernieuwste Vehicle Dynamics
Integrated Management (VDIM) systeem van Lexus om de prestaties, de
tractie en de stabiliteit van de auto te optimaliseren. Met behulp van
uiteenlopende gegevens van diverse sensoren in de auto koppelt het
VDIM-systeem diverse actieve veiligheidssystemen zoals de elektronisch
gestuurde remmen (ECB), de onafhankelijke remmen rondom, het
antiblokkeerremsysteem (ABS), de elektronische remkrachtverdeling
(EBD), de tractiecontrole (TRC) en de stabiliteitsregeling (VSC) aan
de elektronische stuurbekrachtiging (EPS) en de variabele
bekrachtiging (VGRS).
Door alle zaken zoals motorkracht, remmen en stuurinrichting op een
geïntegreerde manier te sturen, optimaliseert VDIM niet alleen de
werking van de remmen, de stabiliteitsregeling en de tractiecontrole,
maar draagt het systeem ook bij aan de totale wegligging van de auto.
Terwijl klassieke stabiliteitssystemen pas geactiveerd worden nadat de
auto zijn grenzen heeft bereikt, activeert VDIM de controlesystemen
voor de auto aan zijn limieten zit. Daardoor komen de limieten verder
te liggen en gedraagt de auto zich tegen die limieten aan ook beter
dankzij een minder opdringerige interventie. Het resultaat: nog meer
rijplezier.
Op een wegdek met verschillende grip links en rechts, trekt de auto
automatisch naar de kant met de grootste wrijvingscoëfficiënt. Op
dat ogenblik grijpt VDIM in via de elektrische stuurbekrachtiging en
het VGRS-systeem om de stuurhoek te wijzigen en zo de ongelijke
vertragingskrachten links en rechts te compenseren. Zo hoeft de
bestuurder nauwelijks zelf te corrigeren om in een rechte lijn te
remmen.
Wanneer ongelijke grip de auto tijdens het accelereren naar de kant
met de minste wrijving stuurt, zal VDIM de stuurhoek op dezelfde
manier corrigeren om de auto stabiel te houden.
In geval van overstuur activeert het VDIM-systeem automatisch
tegenstuur met behulp van het EPS- en VGRS-systeem dat samenwerkt met
het remsysteem om spinnende wielen onder controle te houden zonder dat
de bestuurder aan het stuur hoeft te draaien. De VGRS-actuator
genereert stabiliserende bewegingen door de stuurhoek van de
voorwielen te regelen naar gelang de hoeveelheid zijwaartse slip. In
dergelijke omstandigheden is er minder sprake van vertraging die
inherent is aan klassieke systemen en ontstaat een vloeiende en
sportieve manier van rijden.
In geval van gematigd onderstuur vermindert het systeem motorvermogen
en benut het de remmen om de auto automatisch te stabiliseren. In het
geval van overmatig onderstuur echter zal slip van de voorwielen
gecompenseerd worden door het VGRS-systeem en het EPS-systeem. In
combinatie met het VDIM-systeem dat de motoroutput en de rembediening
regelt, blijft de auto stabiel.
Het geavanceerde ECB-systeem (Electronically Controlled Braking) is
gekoppeld aan een wegrijhulp op hellingen (Hill Start Assist Control).
Dat systeem detecteert spinnende wielen bij het vertrekken op een
helling en verhoogt automatisch de remdruk van de vier wielen om de
bestuurder genoeg tijd te geven om zijn voet van het rempedaal naar
het gaspedaal te verplaatsen zonder dat de auto achteruit rolt.
Airbags
De Lexus GS heeft tot 12 airbags: variabele SRS-airbags voor
(Supplemental Restraint System), knieairbags voor de bestuurder en de
voorpassagier, zijairbags voor- en achter en gordijnairbags voor- en
achter. Het geavanceerde SRS-systeem activeert de variabele airbags.
Sensoren bepalen de ernst van de aanrijding en de kracht waarmee de
airbags in actie komen.
Intelligente meesturende koplampen (i-AFS) & bandendrukcontrole (TPWS)
De nieuwe GS beschikt verder standaard over intelligente meesturende
koplampen (i-AFS), die de HID Xenon koplampen tot 15 graden draaien om
zo de bocht te verlichten.
De bandendrukcontrole (Tyre Pressure Warning System, TPWS) kan
drukverlies in een of meerdere banden detecteren en de bestuurder
waarschuwen via een lampje op het dashboard.
AutoRai