Gemeente Alkmaar
Nieuw contract met reïntegratiepartners moet uitkeringsgerechtigden eerder
aan baan helpen
Alkmaar, 29 maart 2005
Gemeenten zijn actief om mensen met een bijstandsuitkering aan werk te
helpen. De concrete hulp bij het reïntegreren op de arbeidsmarkt wordt
uitgevoerd door reïntegratiebedrijven, scholingsinstituten en
uitzendbureaus in opdracht van de gemeenten. De afgelopen twee jaren
is door acht gemeenten (het voormalige Samenwerkingsverband
Noord-Kennemerland) ervaring opgedaan met dergelijke werkwijze. Voor
de komende drie jaren hebben de SNK gemeenten opnieuw gezamenlijk
delen van reïntegratietrajecten openbaar aanbesteed. Het doel is om in
die periode jaarlijks in totaal circa 640 uitkeringsgerechtigden aan
het werk te helpen. 250 daarvan komen voor rekening van de gemeente
Alkmaar. Met de aanbesteding is jaarlijks een totaal bedrag gemoeid
van EUR 1.600.000,-. De helft daarvan wordt bekostigd uit te ontvangen
ESF-subsidie. Het overige deel komt ten laste van het `werkdeel' dat
gemeenten ontvangen in het kader van de uitvoering van de Wet Werk en
Bijstand. De ondertekening van de contracten vindt vanmiddag plaats
vanaf 15.30 uur in de raadzaal van het stadhuis in Alkmaar.
De reïntegratiemarkt is een relatief nieuwe en dynamische. Na enige
jaren ervaring is de balans opgemaakt en blijkt dat het aantal
reïntegratietrajecten dat leidt tot uitstroom naar werk is blijven
steken op zo'n 10%. Daarom is voor de komende aanbestedingsperiode een
nieuwe methode ontwikkeld die naar verwachting effectiever is en meer
resultaat oplevert.
Meer invloed klantmanager
Het reïntegratieproces is opgesplitst in 4 fasen, zogenoemde
segmenten. Het voortraject (o.a. sterke en zwakke kanten van de
cliënt), de aanbodversterking fase (het deel van het traject dat een
klant moet doorlopen om klaargestoomd te worden voor daadwerkelijke
bemiddeling naar werk), de fase opdoen van werkervaring en de directe
bemiddeling met (eventuele) nazorg. De klantmanager wordt de
regisseur. In tegenstelling tot de huidige contractperiode kunnen in
de nieuwe de reïntegratiepartners die de diagnosefase voor hun
rekening nemen de rest van het traject niet uitvoeren. Dat wordt
gescheiden. De klantmanager gaat na de diagnose in overleg met de
cliënt om de vervolgstappen in het reïntegratietraject uit te
stippelen. Hiervoor worden weer andere reïntegratiebedrijven,
scholingsinstituten en uitzendbureaus ingezet. De klantmanager heeft
hierbij een nadrukkelijk sturende rol. Met de partners worden van
tevoren prestatienormen geformuleerd als het gaat om uitstroom naar de
arbeidsmarkt. Niet halen van die norm is niet betalen door de
opdrachtgever (= de gemeenten).
Geselecteerde partners voor reïntegratie
Per segment is een aantal reïntegratiepartners geselecteerd dat, in
opdracht van de gemeenten, in onderlinge concurrentie trajecten of
delen daarvan uitvoert.
Voortraject Aanbodversterking Arbeidsritme & Werkervaring Direct
bemiddeling
Lytton WNK TWCA Tempo Team Work First
Kliq BV TWCA Espeq United Restart
Geldergroep Alexander Calder Reïntegratie Nieuwland Opleidingen
Kliq BV
WNK Danzo Espeq
DHG Espeq
Kliq BV
Ondertekening contracten
Vandaag dinsdag 29 maart vanaf 15.30 uur worden in de raadzaal van het
stadhuis in Alkmaar de contracten met de reïntegratiepartners
ondertekend. De acht opdrachtgevende gemeenten zijn Alkmaar, Bergen,
Castricum, Graft-de Rijp, Heerhugowaard, Heiloo, Langedijk en
Schermer.
29 maart 2005