Lexus GS hoge score bij Euro NCAP-crashtest
(29-3-2005)
Bij de meest recente Euro NCAP-crashtest heeft de Lexus GS in zijn
klasse de hoogste score behaald van maar liefst 35 punten voor de
bescherming van de inzittenden. Bij de aanrijding van opzij behaalde
de GS de maximale score en bij de frontale aanrijding werd de GS
beloond met vijftien van de maximaal te behalen zestien punten.
Ook voor wat betreft de bescherming voor voetgangers heeft de GS in
zijn klasse de hoogste score behaald van achttien punten
(twee sterren) en 41 punten (vier sterren) voor de bescherming van
kinderen. Deze opvallende resultaten maken de nieuwe GS de veiligste
auto in de Executive-klasse voor volwassen inzittenden en voor
voetgangers.
De Lexus GS is uitgerust met de meest geavanceerde actieve en passieve
veiligheidsvoorzieningen die vandaag de dag op de markt zijn.
Het gebruik van materiaal met een hoge treksterkte voor alle panelen
is uitgebreid tot 45 procent, hetgeen geresulteerd heeft in een lichte
en tegelijkertijd uiterst stijve carrosserie.
De duurzame energieabsorberende elementen en langsdragers vóór en de
grotere bumperverstevigingen zorgen ervoor dat er nog meer energie kan
worden opgenomen.
De Lexus GS is voorzien van tien airbags: tweefase-airbags voor, side
airbags voor en achter, curtain airbags voor de inzittenden voor en
achter en, voor het eerst in dit segment, knie-airbags voor de
bestuurder en de voorpassagier. Deze knie-airbags worden gelijktijdig
geactiveerd met de airbags voor en komen uit de onderzijde van het
instrumentenpaneel. Hierdoor wordt de kans op letsel door het in
aanraking komen met de stuurkolom en met het onderste deel van het
dashboard verkleind. Verder wordt de beweging van het bekken beperkt,
waardoor de kans op letsel aan hoofd en bovenlichaam verder wordt
beperkt en het lichaam bij een zware aanrijding minder kan torderen.
âBij het ontwerp van de Lexus GS is specifiek gestreefd naar een
maximale veiligheidâ, aldus Karl Schlicht, Vice-President van Lexus
Europe, âOnze doelstelling was niet alleen het bieden van en optimale
bescherming van de inzittenden in geval van een aanrijding, maar ook
de ontwikkeling van innovatie systemen die er juist op gericht zijn
een aanrijding te voorkomen, zoals het Pre-Crash Safety Systemâ.
De Lexus GS430 is uitgerust met de nieuwste generatie van het Lexus
Vehicle Dynamics Integrated Management-systeem (VDIM), dat de
prestaties, de Traction Control en de stabiliteit van de auto
verbetert.
Verder is de auto als optie leverbaar met het uiterst geavanceerde
Pre-Crash Safety System (PCS). Het PCS zorgt ervoor dat al voordat een
aanrijding daadwerkelijk plaatsvindt, de veiligheidsgordels vóór
strak aan worden getrokken en dat er optimaal wordt geremd. De
aanvullende Adaptive Cruise Control (ACC) stemt de rijsnelheid van de
GS automatisch af op de snelheid van de voorligger.
De intelligente actieve bochtenverlichting (i-AFS â Intelligent
Adaptive Front Lightning) verbetert het zich in de bocht en een
waarschuwingssysteem voor de bandenspanning (TPWS â Tire Pressure
Warning System) waarschuwt als de bandenspanning in een of meerdere
banden terugloopt.
AutoRai