Landelijk platform voor beroepen in het onderwijs
Minister Van der Hoeven heeft dinsdag 29 maart 2005 het Landelijk
platform voor de beroepen in het onderwijs geïnstalleerd. Dit platform
gaat zich uitspreken over de beroepen in het onderwijs en de
bekwaamheidseisen die daarbij horen. De veertien leden van het
platform zijn werkzaam als leraar, onderwijsondersteuner, schoolleider
of bestuurder in onderwijsinstellingen voor primair onderwijs,
speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs en
volwasseneneducatie.
Een belangrijke taak van het platform (dat een uitvloeisel is van de
Wet op de beroepen in het onderwijs) is vast te stellen welke beroepen
in het onderwijs kunnen worden onderscheiden, welke
competentieprofielen daarbij horen en voor welke beroepen of
werkzaamheden bekwaamheidseisen zouden moeten worden vastgelegd.
Verder zal het platform zich uiterlijk in 2006 uitspreken over de
vraag of op den duur een afzonderlijk competentieprofiel gewenst is
voor leraren in het VMBO en het beroepsonderwijs en welke
bekwaamheidseisen bij dat profiel zouden passen.
De voorzitter van het platform is prof. dr. Hubert W.A.M. Coonen.
Coonen is hoogleraar en decaan aan de Faculteit van
Gedragswetenschappen van de Universiteit Twente en bijzonder
hoogleraar op de Fontysleerstoel innovatiemanagement in de educatieve
sector aan de Open Universiteit Nederland. Eerder was hij onder meer
leraar, schoolbestuurder, directeur van een brede lerarenopleiding in
Utrecht en vice-voorzitter van de Onderwijsraad.
De andere leden van het platform zijn:
Dhr. H. Maas: leraar primair onderwijs.
Mw. L. Keus: leraar primair onderwijs.
Mw. drs. E.W. Mulder-van Franeker: leraar voortgezet onderwijs.
Mw. J.M. Hommel-Rozendaal: leraar voortgezet onderwijs.
Dhr. M. van der Plas: leraar beroepsonderwijs en volwasseneneducatie.
Dhr. J. de Lange: leraar beroepsonderwijs en volwasseneneducatie.
Dhr. J.M. Quakernaat: onderwijsassistent voortgezet onderwijs.
Mw. A.M. Houtveen: leraarondersteuner primair onderwijs.
Dhr. J. Terpstra: adjunct bovenschools directeur Openbaar Onderwijs
Rotterdam.
Mw. drs. H.K. Sluiter: voorzitter College van Bestuur van het Openbaar
Voortgezet Onderwijs Utrecht.
Dhr. drs. J. Berghuis: waarnemend algemeen directeur Bartiméus
Onderwijs.
Dhr. F.P.M. Bleumer: directeur van de Unit Welzijn van het
Baroniecollege (ROC) te Breda.
Mw. drs. S. Walvisch: lid van het College van Bestuur van de
Bestuurscommissie Openbaar Onderwijs Almere.
zie: actueel
zie: brief Tweede Kamer
Achterstanden voortgezet onderwijs
Minister Van der Hoeven stelt voor dat scholen voor voortgezet
onderwijs extra geld krijgen op basis van de sociaal-economische
samenstelling van een wijk (postcodegebied). Daarbij geldt de eis dat
40 procent van de leerlingen uit een dergelijke wijk komt. Op deze
manier zorgt zij er voor dat het geld vooral bij het vmbo terecht komt
waar de leerlingen het het hardst nodig hebben.
De minister verhoogt het huidige achterstandenbudget voor het
voortgezet onderwijs van 46,5 miljoen euro naar 71,5 miljoen euro
vanaf 2007 per jaar. De nieuwe regeling gaat op 1 januari 2007 in. Het
voorstel wordt met de scholen besproken. De ministerraad is hiermee op
24 maart 2005 akkoord gegaan.
zie: persbericht
zie: brief Tweede Kamer
zie: rapport ITS
Conferentie Lumpsum po
Op 25 april a.s. organiseren het projectbureau lumpsum po, Cfi en
Qprimair de conferentie "Zo is het verantwoord". De conferentie gaat
over een belangrijk aspect van zowel lumpsumfinanciering als
kwaliteitszorg; het afleggen van verantwoording. De conferentie is
bedoeld voor bestuursleden, schooldirecties, bovenschools management,
(G)MR-leden en stafleden in het PO. Meer informatie op
www.lumpsumpo.nl en op de sites van de betrokken organisaties.
zie: actueel
'Alleen kijken met de oogjes'
Het zijn vaak dezelfde zinnen die ouders en onderwijzers gebruiken om
het gedrag van kinderen te corrigeren. Ze duiken op vlakbij de
hoofdingang van het ministerie van OCW. Daar staat namelijk een
signaalgever die corrigerend optreedt naar langslopend publiek. De
signaalgever is een kunstwerk dat is gemaakt in opdracht van het
ministerie van OCW en Atelier Rijksbouwmeester. Kunstenaar en bedenker
Sjaak Langenberg wil hiermee 'het spanningsveld tussen
verantwoordelijkheid voor eigen denken en beïnvloeding van het denken
door opvoeding en onderwijs vergroten'.
zie: actueel
Scholen benutten ict
Dankzij de inspanningen van overheid en scholen is leren met ict
gemeengoed in het onderwijs. Scholen gebruiken ict als middel om te
leren en om het leerproces te ondersteunen. Daarmee hebben de scholen
mogelijkheden voor vernieuwing in eigen handen. Die positieve balans
maakt Van der Laan op in de 'voortgangsrapportage ict in het onderwijs
2004'. Medio maart stuurde Van der Laan de rapportage naar de Tweede
Kamer.
zie: actueel
zie: brief
Ministerie van OCW
Rijnstraat 50
Postbus 16375
2500 BJ Den Haag
T: 070 412 34 56
F: 070 412 34 50
E: ocwinfo@postbus51.nl
: 29-03-2005
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap