Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Landelijk platform voor beroepen in het onderwijs

Minister Van der Hoeven heeft dinsdag 29 maart 2005 het Landelijk platform voor de beroepen in het onderwijs geïnstalleerd. Dit platform gaat zich uitspreken over de beroepen in het onderwijs en de bekwaamheidseisen die daarbij horen. De veertien leden van het platform zijn werkzaam als leraar, onderwijsondersteuner, schoolleider of bestuurder in onderwijsinstellingen voor primair onderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs en volwasseneneducatie.

Een belangrijke taak van het platform (dat een uitvloeisel is van de Wet op de beroepen in het onderwijs) is vast te stellen welke beroepen in het onderwijs kunnen worden onderscheiden, welke competentieprofielen daarbij horen en voor welke beroepen of werkzaamheden bekwaamheidseisen zouden moeten worden vastgelegd. Verder zal het platform zich uiterlijk in 2006 uitspreken over de vraag of op den duur een afzonderlijk competentieprofiel gewenst is voor leraren in het VMBO en het beroepsonderwijs en welke bekwaamheidseisen bij dat profiel zouden passen.

De voorzitter van het platform is prof. dr. Hubert W.A.M. Coonen. Coonen is hoogleraar en decaan aan de Faculteit van Gedragswetenschappen van de Universiteit Twente en bijzonder hoogleraar op de Fontysleerstoel innovatiemanagement in de educatieve sector aan de Open Universiteit Nederland. Eerder was hij onder meer leraar, schoolbestuurder, directeur van een brede lerarenopleiding in Utrecht en vice-voorzitter van de Onderwijsraad.

De andere leden van het platform zijn:

Dhr. H. Maas: leraar primair onderwijs.
Mw. L. Keus: leraar primair onderwijs.
Mw. drs. E.W. Mulder-van Franeker: leraar voortgezet onderwijs. Mw. J.M. Hommel-Rozendaal: leraar voortgezet onderwijs. Dhr. M. van der Plas: leraar beroepsonderwijs en volwasseneneducatie. Dhr. J. de Lange: leraar beroepsonderwijs en volwasseneneducatie. Dhr. J.M. Quakernaat: onderwijsassistent voortgezet onderwijs. Mw. A.M. Houtveen: leraarondersteuner primair onderwijs. Dhr. J. Terpstra: adjunct bovenschools directeur Openbaar Onderwijs Rotterdam.
Mw. drs. H.K. Sluiter: voorzitter College van Bestuur van het Openbaar Voortgezet Onderwijs Utrecht.
Dhr. drs. J. Berghuis: waarnemend algemeen directeur Bartiméus Onderwijs.
Dhr. F.P.M. Bleumer: directeur van de Unit Welzijn van het Baroniecollege (ROC) te Breda.
Mw. drs. S. Walvisch: lid van het College van Bestuur van de Bestuurscommissie Openbaar Onderwijs Almere.

zie: actueel
zie: brief Tweede Kamer

Achterstanden voortgezet onderwijs

Minister Van der Hoeven stelt voor dat scholen voor voortgezet onderwijs extra geld krijgen op basis van de sociaal-economische samenstelling van een wijk (postcodegebied). Daarbij geldt de eis dat 40 procent van de leerlingen uit een dergelijke wijk komt. Op deze manier zorgt zij er voor dat het geld vooral bij het vmbo terecht komt waar de leerlingen het het hardst nodig hebben.

De minister verhoogt het huidige achterstandenbudget voor het voortgezet onderwijs van 46,5 miljoen euro naar 71,5 miljoen euro vanaf 2007 per jaar. De nieuwe regeling gaat op 1 januari 2007 in. Het voorstel wordt met de scholen besproken. De ministerraad is hiermee op 24 maart 2005 akkoord gegaan.

zie: persbericht
zie: brief Tweede Kamer
zie: rapport ITS

Conferentie Lumpsum po

Op 25 april a.s. organiseren het projectbureau lumpsum po, Cfi en Qprimair de conferentie "Zo is het verantwoord". De conferentie gaat over een belangrijk aspect van zowel lumpsumfinanciering als kwaliteitszorg; het afleggen van verantwoording. De conferentie is bedoeld voor bestuursleden, schooldirecties, bovenschools management, (G)MR-leden en stafleden in het PO. Meer informatie op www.lumpsumpo.nl en op de sites van de betrokken organisaties.

zie: actueel

'Alleen kijken met de oogjes'

Het zijn vaak dezelfde zinnen die ouders en onderwijzers gebruiken om het gedrag van kinderen te corrigeren. Ze duiken op vlakbij de hoofdingang van het ministerie van OCW. Daar staat namelijk een signaalgever die corrigerend optreedt naar langslopend publiek. De signaalgever is een kunstwerk dat is gemaakt in opdracht van het ministerie van OCW en Atelier Rijksbouwmeester. Kunstenaar en bedenker Sjaak Langenberg wil hiermee 'het spanningsveld tussen verantwoordelijkheid voor eigen denken en beïnvloeding van het denken door opvoeding en onderwijs vergroten'.

zie: actueel

Scholen benutten ict

Dankzij de inspanningen van overheid en scholen is leren met ict gemeengoed in het onderwijs. Scholen gebruiken ict als middel om te leren en om het leerproces te ondersteunen. Daarmee hebben de scholen mogelijkheden voor vernieuwing in eigen handen. Die positieve balans maakt Van der Laan op in de 'voortgangsrapportage ict in het onderwijs 2004'. Medio maart stuurde Van der Laan de rapportage naar de Tweede Kamer.

zie: actueel
zie: brief

Ministerie van OCW
Rijnstraat 50
Postbus 16375
2500 BJ Den Haag
T: 070 412 34 56
F: 070 412 34 50
E: ocwinfo@postbus51.nl

: 29-03-2005