Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
29 maart 2005
Ons kenmerk
SDG/2005/1298
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

-
Uw kenmerk
2040511010
Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hierbij doe ik u de antwoorden toekomen van het lid Van Velzen over ondeugdelijke verankering van de geluidsschermen van de HSL.


1. Is het waar dat een Duits onderzoek, uitgevoerd door Infraspeed concludeert dat de geluidsschermen van de HSL dusdanig verkeerd verankerd zijn, dat op het moment dat er een trein langs zou rijden, er een groot risico ontstaan dat door de wind en de zuigkracht van de trein het glas van de geluidsschermen uit de constructie trilt?


1. Een met hoge snelheid passerende trein veroorzaakt een kortstondige drukgolf die de geluidsschermen naast het spoor enkele seconden zwaar belast en daarna in enkele seconden weer ontlast. Ervaringen in Duitsland hebben tot nieuwe inzichten geleid over de belasting van de geluidsschermen door deze drukgolven. De Duitse ervaringen hebben er toe geleid dat Infraspeed opdracht heeft gegeven voor het opstellen van een rapport over deze materie. In het rapport "Infraspeed Basic Noise Barrier" vermeldt Infraspeed dat zij problemen voorziet bij de bevestiging van de geluidsschermen. Ook bij de HSL-Zuid zou onvoldoende rekening zijn gehouden met de dynamische belastingen.

Naar aanleiding van het rapport van Infraspeed heeft de HSL-Zuid een eigen onderzoek verricht. Uit dat onderzoek is gebleken dat op een aantal locaties hogere krachten op de constructie moeten worden overgebracht dan waarmee is gerekend, waardoor de duurzaamheid van de constructie in het geding is. Eveneens is uit het nadere onderzoek naar de gerealiseerde constructie gebleken dat op een aantal locaties (viaductranden, randbalken langs de zettingsvrije platen) in de toekomst problemen kunnen ontstaan.
De problemen hebben te maken met lange termijn effecten ('vermoeiing') door de optredende belasting op de randbalken waarop de schermen zijn gemonteerd.


2. Sinds wanneer is Rijkswaterstaat op de hoogte van deze ernstige constructiefout in de honderden metalen pijlers langs het traject? Waarom is deze constructiefout niet aan de Kamer gemeld?


2. Op 24 februari 2005 is de onderhavige problematiek gemeld in de kostenbijlage bij mijn brief inzake de HSL Zuid (Kamerstuk 22026, nr. 213), alsmede in de aanbiedingsbrief van Voortgangsrapportage 16 van 21 maart 2005.

De projectorganisatie HSL-Zuid heeft eind oktober 2003 het rapport "Infraspeed Basic Noise Barrier" van Infraspeed ontvangen. Vanwege onduidelijkheid over de aard en de omvang van het probleem, is door de projectorganisatie een werkgroep van deskundigen samengesteld om vast te stellen met welke belastingen rekening moet worden gehouden. Dit heeft geresulteerd in het document "Belastingen op geluidsschermen HSL" van februari 2004. Uit het document blijkt dat de dynamische krachten door de drukgolf groter zijn dan de krachten waarmee de onderbouwaannemers hebben gerekend. Omdat het hier om nieuwe feiten gaat is vervolgens de gehele constructie door de onderbouwaannemers bezien uitgaande van de berekeningsmethodieken van het evaluatiedocument van februari 2004. Daaruit is gebleken is dat op een aantal locaties problemen worden voorzien met de fundering voor de geluidsschermen die conform het Tracébesluit moeten worden geplaatst. Van een constructiefout in de metalen geluidsschermstijlen langs het traject is geen sprake.

In het laatste kwartaal van 2004 en begin 2005 hebben de onderbouwaannemers corrigerende maatregelen aan de constructie ontworpen, welke nu zullen moeten worden uitgevoerd. Begin 2005 waren derhalve de gegevens (maatregelen en geschatte kosten) bekend.


3. Kunt u aangeven op welke wijze dit mankement in de constructie rechtgezet zal worden? Is het juist dat de hersteloperatie meer dan 13 miljoen euro gaat kosten? Zo neen, wat kost het herstel van deze fout?

3. De constructie van de fundering wordt waar nodig aangepast. Ook wordt op een aantal plaatsen een groter aantal stijlen gebruikt of worden stijlen op andere plaatsen aan de fundering bevestigd. De geschatte kosten bedragen E 8 tot E 13 mln. In dit bedrag zitten zowel de kosten voor de te nemen maatregelen aan de constructie van de onderbouw als de door Infraspeed te nemen maatregelen bij de te plaatsen geluidsschermen. Door de aanpassingswerken wordt ingegrepen op de door Infraspeed geplande werken waardoor extra inspanningen nodig zijn om op schema te blijven. Om de vertragingskosten zoveel mogelijk te beperken is medio maart gestart met de uitvoering. Tijdens de testfase van de treinen op de HSL zal worden onderzocht of de nu aan te brengen aanpassingen de problematiek afdoende hebben opgelost. Ook de kosten van dit onderzoek zijn in de opgegeven bedragen meegenomen.


4. Deelt u de mening dat u elke kostenoverschrijding in het HSL-project aan de

Kamer dient te melden? Zo ja, waarom heeft u deze nieuwe kostenoverschrijding niet aan de Kamer gemeld? Zo neen, waarom niet?

4. In de risicoreservering is rekening gehouden met risico's die samenhangen met de grotere dynamische krachten op de geluidsschermen. De specifieke kosten zijn opgenomen in het gerapporteerde risicoprofiel van VGR 16. De problematiek met de geluidsschermen is ook vermeld in de brief van 24 februari 2005 (Tweede Kamer: 22026, nr. 213) waarin het voor 2005 benodigde verplichtingenkrediet van

E 120 mln is aangevraagd.


5. Wie gaat de kosten van deze constructiefout betalen c.q. is daarvoor verantwoordelijk?

5. De juridische positie is geanalyseerd. De projectorganisatie zal zich maximaal inspannen om de verantwoordelijkheid en de kosten van de aanpassingen neer te leggen bij de onderbouwaannemers, zo nodig middels juridische procedures.

Daarbij moet opgemerkt worden dat bij twee van de vijf onderbouwcontracten, de opgegeven dynamische krachten lager zijn dan uit het document "Belastingen op geluidsschermen HSL" blijkt. Bij de drie andere onderbouwcontracten waar gewerkt is met richtlijnen met de aannemers loopt een discussie over de interpretatie.


6. Bent u bereid om vanwege de hoogte van de kosten van de herstel operatie de vragen binnen 1 week te beantwoorden?

6. Ja.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs

-----------------------
Infraspeed, de combinatie die de bovenbouw, de rails, de bovenleiding en de schermen van de HSL bouwt, heeft dit in de notitie "Dynamische belasting geluidsschermen" toegelicht.
BN De Stem, 18 maart 2005