Contactpersoon
-
Datum
29 maart 2005
Ons kenmerk
SDG/2005/1298
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
2040511010
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u de antwoorden toekomen van het lid Van Velzen over
ondeugdelijke verankering van de geluidsschermen van de HSL.
1. Is het waar dat een Duits onderzoek, uitgevoerd door Infraspeed
concludeert dat de geluidsschermen van de HSL dusdanig verkeerd verankerd
zijn, dat op het moment dat er een trein langs zou rijden, er een groot
risico ontstaan dat door de wind en de zuigkracht van de trein het glas
van de geluidsschermen uit de constructie trilt?
1. Een met hoge snelheid passerende trein veroorzaakt een kortstondige
drukgolf die de geluidsschermen naast het spoor enkele seconden zwaar
belast en daarna in enkele seconden weer ontlast.
Ervaringen in Duitsland hebben tot nieuwe inzichten geleid over de
belasting van de geluidsschermen door deze drukgolven.
De Duitse ervaringen hebben er toe geleid dat Infraspeed opdracht heeft
gegeven voor het opstellen van een rapport over deze materie. In het
rapport "Infraspeed Basic Noise Barrier" vermeldt Infraspeed dat zij
problemen voorziet bij de bevestiging van de geluidsschermen. Ook bij de
HSL-Zuid zou onvoldoende rekening zijn gehouden met de dynamische
belastingen.
Naar aanleiding van het rapport van Infraspeed heeft de HSL-Zuid een
eigen onderzoek verricht. Uit dat onderzoek is gebleken dat op een aantal
locaties hogere krachten op de constructie moeten worden overgebracht dan
waarmee is gerekend, waardoor de duurzaamheid van de constructie in het
geding is. Eveneens is uit het nadere onderzoek naar de gerealiseerde
constructie gebleken dat op een aantal locaties (viaductranden,
randbalken langs de zettingsvrije platen) in de toekomst problemen kunnen
ontstaan.
De problemen hebben te maken met lange termijn effecten ('vermoeiing')
door de optredende belasting op de randbalken waarop de schermen zijn
gemonteerd.
2. Sinds wanneer is Rijkswaterstaat op de hoogte van deze ernstige
constructiefout in de honderden metalen pijlers langs het traject? Waarom
is deze constructiefout niet aan de Kamer gemeld?
2. Op 24 februari 2005 is de onderhavige problematiek gemeld in de
kostenbijlage bij mijn brief inzake de HSL Zuid (Kamerstuk 22026, nr.
213), alsmede in de aanbiedingsbrief van Voortgangsrapportage 16 van 21
maart 2005.
De projectorganisatie HSL-Zuid heeft eind oktober 2003 het rapport
"Infraspeed Basic Noise Barrier" van Infraspeed ontvangen. Vanwege
onduidelijkheid over de aard en de omvang van het probleem, is door de
projectorganisatie een werkgroep van deskundigen samengesteld om vast te
stellen met welke belastingen rekening moet worden gehouden. Dit heeft
geresulteerd in het document "Belastingen op geluidsschermen HSL" van
februari 2004. Uit het document blijkt dat de dynamische krachten door de
drukgolf groter zijn dan de krachten waarmee de onderbouwaannemers hebben
gerekend. Omdat het hier om nieuwe feiten gaat is vervolgens de gehele
constructie door de onderbouwaannemers bezien uitgaande van de
berekeningsmethodieken van het evaluatiedocument van februari 2004.
Daaruit is gebleken is dat op een aantal locaties problemen worden
voorzien met de fundering voor de geluidsschermen die conform het
Tracébesluit moeten worden geplaatst. Van een constructiefout in de
metalen geluidsschermstijlen langs het traject is geen sprake.
In het laatste kwartaal van 2004 en begin 2005 hebben de
onderbouwaannemers corrigerende maatregelen aan de constructie ontworpen,
welke nu zullen moeten worden uitgevoerd. Begin 2005 waren derhalve de
gegevens (maatregelen en geschatte kosten) bekend.
3. Kunt u aangeven op welke wijze dit mankement in de constructie
rechtgezet zal worden? Is het juist dat de hersteloperatie meer dan 13
miljoen euro gaat kosten? Zo neen, wat kost het herstel van deze fout?
3. De constructie van de fundering wordt waar nodig aangepast. Ook wordt
op een aantal plaatsen een groter aantal stijlen gebruikt of worden
stijlen op andere plaatsen aan de fundering bevestigd. De geschatte
kosten bedragen E 8 tot E 13 mln. In dit bedrag zitten zowel de kosten
voor de te nemen maatregelen aan de constructie van de onderbouw als de
door Infraspeed te nemen maatregelen bij de te plaatsen geluidsschermen.
Door de aanpassingswerken wordt ingegrepen op de door Infraspeed geplande
werken waardoor extra inspanningen nodig zijn om op schema te blijven. Om
de vertragingskosten zoveel mogelijk te beperken is medio maart gestart
met de uitvoering. Tijdens de testfase van de treinen op de HSL zal
worden onderzocht of de nu aan te brengen aanpassingen de problematiek
afdoende hebben opgelost. Ook de kosten van dit onderzoek zijn in de
opgegeven bedragen meegenomen.
4. Deelt u de mening dat u elke kostenoverschrijding in het HSL-project
aan de
Kamer dient te melden? Zo ja, waarom heeft u deze nieuwe
kostenoverschrijding niet aan de Kamer gemeld? Zo neen, waarom niet?
4. In de risicoreservering is rekening gehouden met risico's die
samenhangen met de grotere dynamische krachten op de geluidsschermen. De
specifieke kosten zijn opgenomen in het gerapporteerde risicoprofiel van
VGR 16. De problematiek met de geluidsschermen is ook vermeld in de brief
van 24 februari 2005 (Tweede Kamer: 22026, nr. 213) waarin het voor 2005
benodigde verplichtingenkrediet van
E 120 mln is aangevraagd.
5. Wie gaat de kosten van deze constructiefout betalen c.q. is daarvoor
verantwoordelijk?
5. De juridische positie is geanalyseerd. De projectorganisatie zal zich
maximaal inspannen om de verantwoordelijkheid en de kosten van de
aanpassingen neer te leggen bij de onderbouwaannemers, zo nodig middels
juridische procedures.
Daarbij moet opgemerkt worden dat bij twee van de vijf
onderbouwcontracten, de opgegeven dynamische krachten lager zijn dan uit
het document "Belastingen op geluidsschermen HSL" blijkt. Bij de drie
andere onderbouwcontracten waar gewerkt is met richtlijnen met de
aannemers loopt een discussie over de interpretatie.
6. Bent u bereid om vanwege de hoogte van de kosten van de herstel
operatie de vragen binnen 1 week te beantwoorden?
6. Ja.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
-----------------------
Infraspeed, de combinatie die de bovenbouw, de rails, de bovenleiding
en de schermen van de HSL bouwt, heeft dit in de notitie "Dynamische
belasting geluidsschermen" toegelicht.
BN De Stem, 18 maart 2005
Ministerie van Verkeer en Waterstaat