AutoRai

Nieuwe Chevrolet Matiz: een bestseller in topvorm

(29-3-2005)
De nieuwe versie van één van de meest populaire kleine autoâs op ons wegennet is klaar voor de start. Vanaf medio april zal de nieuwe Matiz voor het eerst te zien zijn in de showrooms van de Chevrolet dealers. Net zoals bij de eerste generatie â waarvan er tot nu toe zoân 630.000 werden verkocht in Europa â valt de tweede generatie van de compacte mini direct op door zijn moderne ontwerp, zijn handige gebruik van de binnen-ruimte, zijn aantrekkelijke prijs en de solide techniek. De mini Chevrolet is slechts 3,50 meter lang en dus bij uitstek geschikt voor stadsverkeer en korte afstanden. Hij wordt leverbaar in drie uitvoeringsvarianten met een keuze uit twee benzinemotoren (0,8 en 1,0 liter) die voldoen aan de Euro 4 norm. Het brandstofverbruik ligt maar liefst 0,9 liter per 100 kilometer lager dan dat van zijn voorganger. De mini is ontwikkeld door de ontwerpers en ingenieurs van GM Daewoo Auto & Technology
(GM DAT), de Koreaanse autofabrikant die sinds begin dit jaar haar producten in heel Europa op de markt brengt onder de merknaam Chevrolet. Zoân tachtig procent van alle componenten van de Matiz zijn volledig nieuw.

Karakteristiek voor de meer volwassen uitstraling van het nieuwe model is de dynamische wigvorm en de korte overhang voor en achter. De oplopende schouder-lijnen en de uitlopende plooien in de motorkap die door zijn getrokken naar de zijramen vóór voegen extra spanning en dynamiek toe aan het ontwerp. De vormgeving heeft ook enkele emotionele elementen overgenomen die zijn voorganger het onmiskenbare âglimlachende gezichtâ hebben gegeven. Naast de massieve bumpers en de grote lucht-inlaatopening wordt de voorzijde van de nieuwe 2005 Matiz ook gedomineerd door de opvallende koplampen. Het ontwerp van de voorzijde voldoet aan de nieuwe Europese regelgeving met betrekking tot de bescherming van voetgangers. De vormgeving van de koplampen wordt aan de achterzijde doorgezet door de ronde achterlichten.

Het meest opvallende in het interieur van de nieuwe Matiz is het volledig nieuw ontworpen dashboard, waarbij het bedieningsgedeelte heel handig in twee secties is gesplitst. Allereerst is het deel met de controle en waarschuwingslampjes direct in het zicht van de bestuurder geplaatst. Terwijl opvallend gepositioneerd in het centrale deel van het dashboard en goed zichtbaar voor alle inzittenden van de Matiz de instrumenten - een combinatie van analoge en digitale klokken â een plaats hebben gevonden. Afhankelijk van de binnenbekleding en de kleur van de auto is de achtergrond van het instrumentarium blauw, groen of oranje.

Dankzij een intelligent uitrustingspakket en een wielbasis van 2.345 mm, biedt de vijfzitter een naar verhouding grote binnenruimte en een gevoel van ruimte. De bagage-ruimte is
170 liter groot volgens de VDA norm. De rugleuning van de achterbank kan in een 60:40 verhouding worden neergeklapt, waardoor langere objecten zonder problemen kunnen worden vervoerd. Wanneer de gehele achterbank is ingeklapt, neemt de laadruimte toe tot een indrukwekkende 845 liter. Het interieur biedt ook een aantal opbergplankjes, opbergladen en flessen- en bekerhouders.

Met de compacte afmetingen van het koetswerk
(lengte x breedte x hoogte/inclusief de dakreling die standaard is: 3.495 x 1.495 x 1.500/1.518 mm) en de kleine draaicirkel van 9,20 meter is de Chevrolet mini niet alleen uiterst wendbaar, maar past hij ook op bijna iedere parkeerplek. Naast deze praktische buitenafmetingen heeft de Matiz standaard ook stuurbekrachtiging om het parkeren nog verder te vereenvoudigen.

De Matiz biedt ook een uitstekende beveiliging voor haar inzittenden in geval van een aanrijding. Met als basis de stabiele veiligheidskooi, waarin nauwkeurig gedefinieerde structuren de energie absorberen die vrijkomt bij een botsing aan de voor en achterzijde of bij een zijwaartse aanrijding. De kooi is voornamelijk gemaakt van hoogwaardig staal, dat niet alleen resulteert in een grotere stabiliteit, maar ook in een 10 kilo lager gewicht van het koetswerk. Veel andere innovaties, zoals pedalen van kunststof, helpen de Matiz nog meer gewicht af te schudden en dientengevolge ook het brandstofverbruik verder te verlagen.

Er is een compleet veiligheidspakket om de passieve veiligheidsvoorzieningen van de nieuwe Matiz te completeren. Afhankelijk van het land en de uitrustingsvariant behoren hiertoe airbags voor de bestuurder en de voorpassagier, zij-airbags, driepunts veiligheidsgordels en hoofdsteunen op alle vijf zitplaatsen, elektrisch bediende gordel-spanners en spankrachtbegrenzers voorin, een energieabsorberende stuurkolom en kniebescherming.

De nieuwe Matiz beschikt ook over een behoorlijk aantal voorzieningen wanneer het aankomt op actieve veiligheid. Naast het standaard vierkanaals ABS remsysteem van de erkende Duitse leverancier Bosch speelt de volledig nieuw ontwikkelde torsie achteras hier een belangrijke rol. Vergeleken met de voorheen gemonteerde getrokken wieldraagarm garandeert deze een veel preciezere wielcontrole en een nog agielere handling. Het rijcomfort is ook aanzienlijk verbeterd door een combinatie van zachtere chassis lagerschalen, nieuwe gasgevulde schokdempers en een geoptimaliseerde vooras met McPherson veerpoten.

Kopers hebben de keuze uit twee beproefde motoren voor het kleinste lid van uit de Chevrolet modelreeks: een 796 cm' driecilinder benzineversie van 38 kW/52 pk en een viercilinder krachtbron met een inhoud van 1.0 liter en met 49 kW/66 pk. De motoren zijn verder geoptimaliseerd dankzij diverse technische verbeteringen zoals een kleppen-bedieningsmechanisme met een verminderde wrijving. Gecombineerd met de gewichts-vermindering en de verlaging van de luchtweerstand van 0,399 naar 0,342 is het brandstofverbruik significant afgenomen. Vergeleken met zijn voorganger is het gemiddelde verbruik voor de 0,8 liter afgenomen van 6,1 naar 5,2 liter per 100 kilometer. De vermindering voor de viercilinderversie is overeenkomstig, met een verbruik dat gedaald van 6,4 liter naar 5,6 liter.

Beide krachtbronnen worden standaard geleverd met een handgeschakelde vijf-versnellingsbak. Halverwege dit jaar zal ook een viertraps automatische versnellingsbak leverbaar worden voor de driecilinder uitvoering. Uitgerust met de kleinste motor accelereert de voorwielaangedreven auto van 0 tot 100 km/u in 18,2 seconden en heeft de Matiz een topsnelheid van 145 km/u. De 1.0-liter viercilinder Matiz is natuurlijk sneller, beschikt over een topsnelheid van 156 km/u en sprint naar de 100 km/u in
14,1 seconden.

Alle Matiz-modellen hebben een uitgebreide reeks standaardvoorzieningen waaronder ABS, stuurbekrachtiging, een veiligheidspakket, elektrische bedienbare zijramen voor en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening. Afhankelijk van de uitvoering behoren ook airconditioning, audiosystemen met CD- en MP3-speler en elektrisch bedienbare ramen achter tot de standaarduitrusting.

De Matiz is sinds 1998 op de markt en tot dusver zijn er wereldwijd al
1,3 miljoen exemplaren verkocht. De tweede generatie blijft trouw aan de wensen en behoeften van dat deel van de markt waar volgens de marketingexperts van Chevrolet Europe in Zwitserland een sterke groei kan worden verwacht. Dat is ook één van de redenen waarom er dit jaar nog 80.000 tot 90.000 nieuwe registraties worden verwacht. Dat is een cijfer dat er voor zal zorgen dat de compacte voorwielaangedreven mini uit Korea zal blijven wat hij al vele jaren is: het op één na meest succesvolle model in zijn klasse in Europa, en in sommige landen zelfs het bestverkochte model, de nummer een.