Nieuwe Chevrolet Matiz: een bestseller in topvorm
(29-3-2005)
De nieuwe versie van één van de meest populaire kleine autoâs op ons
wegennet is klaar voor de start. Vanaf medio april zal de nieuwe Matiz
voor het eerst te zien zijn in de showrooms van de Chevrolet dealers.
Net zoals bij de eerste generatie â waarvan er tot nu toe zoân 630.000
werden verkocht in Europa â valt de tweede generatie van de compacte
mini direct op door zijn moderne ontwerp, zijn handige gebruik van de
binnen-ruimte, zijn aantrekkelijke prijs en de solide techniek. De
mini Chevrolet is slechts 3,50 meter lang en dus bij uitstek geschikt
voor stadsverkeer en korte afstanden. Hij wordt leverbaar in drie
uitvoeringsvarianten met een keuze uit twee benzinemotoren (0,8 en 1,0
liter) die voldoen aan de Euro 4 norm. Het brandstofverbruik ligt maar
liefst 0,9 liter per 100 kilometer lager dan dat van zijn voorganger.
De mini is ontwikkeld door de ontwerpers en ingenieurs van GM Daewoo
Auto & Technology
(GM DAT), de Koreaanse autofabrikant die sinds begin dit jaar haar
producten in heel Europa op de markt brengt onder de merknaam
Chevrolet. Zoân tachtig procent van alle componenten van de Matiz zijn
volledig nieuw.
Karakteristiek voor de meer volwassen uitstraling van het nieuwe model
is de dynamische wigvorm en de korte overhang voor en achter. De
oplopende schouder-lijnen en de uitlopende plooien in de motorkap die
door zijn getrokken naar de zijramen vóór voegen extra spanning en
dynamiek toe aan het ontwerp. De vormgeving heeft ook enkele
emotionele elementen overgenomen die zijn voorganger het onmiskenbare
âglimlachende gezichtâ hebben gegeven. Naast de massieve bumpers en de
grote lucht-inlaatopening wordt de voorzijde van de nieuwe 2005 Matiz
ook gedomineerd door de opvallende koplampen. Het ontwerp van de
voorzijde voldoet aan de nieuwe Europese regelgeving met betrekking
tot de bescherming van voetgangers. De vormgeving van de koplampen
wordt aan de achterzijde doorgezet door de ronde achterlichten.
Het meest opvallende in het interieur van de nieuwe Matiz is het
volledig nieuw ontworpen dashboard, waarbij het bedieningsgedeelte
heel handig in twee secties is gesplitst. Allereerst is het deel met
de controle en waarschuwingslampjes direct in het zicht van de
bestuurder geplaatst. Terwijl opvallend gepositioneerd in het centrale
deel van het dashboard en goed zichtbaar voor alle inzittenden van de
Matiz de instrumenten - een combinatie van analoge en digitale klokken
â een plaats hebben gevonden. Afhankelijk van de binnenbekleding en de
kleur van de auto is de achtergrond van het instrumentarium blauw,
groen of oranje.
Dankzij een intelligent uitrustingspakket en een wielbasis van
2.345 mm, biedt de vijfzitter een naar verhouding grote binnenruimte
en een gevoel van ruimte. De bagage-ruimte is
170 liter groot volgens de VDA norm. De rugleuning van de achterbank
kan in een 60:40 verhouding worden neergeklapt, waardoor langere
objecten zonder problemen kunnen worden vervoerd. Wanneer de gehele
achterbank is ingeklapt, neemt de laadruimte toe tot een
indrukwekkende 845 liter. Het interieur biedt ook een aantal
opbergplankjes, opbergladen en flessen- en bekerhouders.
Met de compacte afmetingen van het koetswerk
(lengte x breedte x hoogte/inclusief de dakreling die standaard is:
3.495 x 1.495 x 1.500/1.518 mm) en de kleine draaicirkel van
9,20 meter is de Chevrolet mini niet alleen uiterst wendbaar, maar
past hij ook op bijna iedere parkeerplek. Naast deze praktische
buitenafmetingen heeft de Matiz standaard ook stuurbekrachtiging om
het parkeren nog verder te vereenvoudigen.
De Matiz biedt ook een uitstekende beveiliging voor haar inzittenden
in geval van een aanrijding. Met als basis de stabiele
veiligheidskooi, waarin nauwkeurig gedefinieerde structuren de energie
absorberen die vrijkomt bij een botsing aan de voor en achterzijde of
bij een zijwaartse aanrijding. De kooi is voornamelijk gemaakt van
hoogwaardig staal, dat niet alleen resulteert in een grotere
stabiliteit, maar ook in een 10 kilo lager gewicht van het koetswerk.
Veel andere innovaties, zoals pedalen van kunststof, helpen de Matiz
nog meer gewicht af te schudden en dientengevolge ook het
brandstofverbruik verder te verlagen.
Er is een compleet veiligheidspakket om de passieve
veiligheidsvoorzieningen van de nieuwe Matiz te completeren.
Afhankelijk van het land en de uitrustingsvariant behoren hiertoe
airbags voor de bestuurder en de voorpassagier, zij-airbags, driepunts
veiligheidsgordels en hoofdsteunen op alle vijf zitplaatsen,
elektrisch bediende gordel-spanners en spankrachtbegrenzers voorin,
een energieabsorberende stuurkolom en kniebescherming.
De nieuwe Matiz beschikt ook over een behoorlijk aantal voorzieningen
wanneer het aankomt op actieve veiligheid. Naast het standaard
vierkanaals ABS remsysteem van de erkende Duitse leverancier Bosch
speelt de volledig nieuw ontwikkelde torsie achteras hier een
belangrijke rol. Vergeleken met de voorheen gemonteerde getrokken
wieldraagarm garandeert deze een veel preciezere wielcontrole en een
nog agielere handling. Het rijcomfort is ook aanzienlijk verbeterd
door een combinatie van zachtere chassis lagerschalen, nieuwe
gasgevulde schokdempers en een geoptimaliseerde vooras met McPherson
veerpoten.
Kopers hebben de keuze uit twee beproefde motoren voor het kleinste
lid van uit de Chevrolet modelreeks: een 796 cm' driecilinder
benzineversie van 38 kW/52 pk en een viercilinder krachtbron met een
inhoud van 1.0 liter en met 49 kW/66 pk. De motoren zijn verder
geoptimaliseerd dankzij diverse technische verbeteringen zoals een
kleppen-bedieningsmechanisme met een verminderde wrijving.
Gecombineerd met de gewichts-vermindering en de verlaging van de
luchtweerstand van 0,399 naar 0,342 is het brandstofverbruik
significant afgenomen. Vergeleken met zijn voorganger is het
gemiddelde verbruik voor de 0,8 liter afgenomen van 6,1 naar 5,2 liter
per 100 kilometer. De vermindering voor de viercilinderversie is
overeenkomstig, met een verbruik dat gedaald van 6,4 liter naar 5,6
liter.
Beide krachtbronnen worden standaard geleverd met een handgeschakelde
vijf-versnellingsbak. Halverwege dit jaar zal ook een viertraps
automatische versnellingsbak leverbaar worden voor de driecilinder
uitvoering. Uitgerust met de kleinste motor accelereert de
voorwielaangedreven auto van 0 tot 100 km/u in 18,2 seconden en heeft
de Matiz een topsnelheid van 145 km/u. De 1.0-liter viercilinder Matiz
is natuurlijk sneller, beschikt over een topsnelheid van 156 km/u en
sprint naar de 100 km/u in
14,1 seconden.
Alle Matiz-modellen hebben een uitgebreide reeks
standaardvoorzieningen waaronder ABS, stuurbekrachtiging, een
veiligheidspakket, elektrische bedienbare zijramen voor en centrale
deurvergrendeling met afstandsbediening. Afhankelijk van de uitvoering
behoren ook airconditioning, audiosystemen met CD- en MP3-speler en
elektrisch bedienbare ramen achter tot de standaarduitrusting.
De Matiz is sinds 1998 op de markt en tot dusver zijn er wereldwijd al
1,3 miljoen exemplaren verkocht. De tweede generatie blijft trouw aan
de wensen en behoeften van dat deel van de markt waar volgens de
marketingexperts van Chevrolet Europe in Zwitserland een sterke groei
kan worden verwacht. Dat is ook één van de redenen waarom er dit
jaar nog 80.000 tot 90.000 nieuwe registraties worden verwacht. Dat is
een cijfer dat er voor zal zorgen dat de compacte voorwielaangedreven
mini uit Korea zal blijven wat hij al vele jaren is: het op één na
meest succesvolle model in zijn klasse in Europa, en in sommige landen
zelfs het bestverkochte model, de nummer een.
AutoRai