Gemeente Haaren
* Dienstverlening aan onze inwoners
Binnen onze gemeente wordt hard gewerkt aan het
dienstverleningsconcept, het plan om de dienstverlening van de
gemeente aan u, onze burgers, te verbeteren. Gemeentebestuur en
ambtelijke organisatie hebben ervoor gekozen om uit te gaan van de
wensen van u, onze klant, en niet om bij voorbaat beperkingen aan te
brengen door af te bakenen wat binnen de gemeente Haaren wel en niet
haalbaar zou zijn. Bij de uitgangspunten zijn uiteraard ook de
opmerkingen en aanbevelingen meegenomen uit het
klanttevredenheidsonderzoek van december 2004.
Op de eerste plaats is het de bedoeling om de gemeentelijke website
steeds verder te ontwikkelen tot een interactief platform voor
informatievoorziening, advisering en digitale dienstverlening. Dat
betekent dat alle informatie die voor u, onze klant, van belang is via
de website www.haaren.nl. kan worden opgevraagd. De website moet
gemakkelijk toegankelijk zijn voor iedereen en in de toekomst moet het
ook mogelijk worden met behulp van een digitale handtekening meer
formulieren via e-mail te versturen.
Ook de telefonische, schriftelijke en dienstverlening aan de balies
bij het gemeentehuis wordt onder de loep genomen. Bij de
dienstverlening aan de diverse balies zal een onderscheid worden
gemaakt tussen producten en diensten in de winkel' en producten en
diensten op afspraak'. Als u bijvoorbeeld een afspraak maakt voor een
bouwvergunning, dan kan de medewerker zich aan de hand van vooraf
gestelde vragen beter voorbereiden. Voor andere producten -uittreksel
uit het bevolkingsregister, paspoort- kunt u zonder afspraak in de
winkel terecht.
Ook de schriftelijke en telefonische communicatie moet beter. Wat voor
onze ambtelijke organisatie gebruikelijke taal is, is dat vaak voor u
niet en we moeten er dus naar streven om klare taal te schrijven en te
spreken.
Het dienstverleningsconcept wordt in de raadsvergadering van 28 april
a.s. besproken. U kunt het inzien via www.haaren.nl (bestuur en
organisatie > vergaderingen > 14 en 28 april).
Een optimale ambtelijke dienstverlening aan onze inwoners, dat is het
ambitieuze doel wat we willen bereiken. Dat zal nog de nodige
inspanningen vereisen, maar we gaan er voor!
College van B&W.