Gemeente Haaren



* Dienstverlening aan onze inwoners

Binnen onze gemeente wordt hard gewerkt aan het dienstverleningsconcept, het plan om de dienstverlening van de gemeente aan u, onze burgers, te verbeteren. Gemeentebestuur en ambtelijke organisatie hebben ervoor gekozen om uit te gaan van de wensen van u, onze klant, en niet om bij voorbaat beperkingen aan te brengen door af te bakenen wat binnen de gemeente Haaren wel en niet haalbaar zou zijn. Bij de uitgangspunten zijn uiteraard ook de opmerkingen en aanbevelingen meegenomen uit het klanttevredenheidsonderzoek van december 2004.

Op de eerste plaats is het de bedoeling om de gemeentelijke website steeds verder te ontwikkelen tot een interactief platform voor informatievoorziening, advisering en digitale dienstverlening. Dat betekent dat alle informatie die voor u, onze klant, van belang is via de website www.haaren.nl. kan worden opgevraagd. De website moet gemakkelijk toegankelijk zijn voor iedereen en in de toekomst moet het ook mogelijk worden met behulp van een digitale handtekening meer formulieren via e-mail te versturen.

Ook de telefonische, schriftelijke en dienstverlening aan de balies bij het gemeentehuis wordt onder de loep genomen. Bij de dienstverlening aan de diverse balies zal een onderscheid worden gemaakt tussen producten en diensten in de winkel' en producten en diensten op afspraak'. Als u bijvoorbeeld een afspraak maakt voor een bouwvergunning, dan kan de medewerker zich aan de hand van vooraf gestelde vragen beter voorbereiden. Voor andere producten -uittreksel uit het bevolkingsregister, paspoort- kunt u zonder afspraak in de winkel terecht.

Ook de schriftelijke en telefonische communicatie moet beter. Wat voor onze ambtelijke organisatie gebruikelijke taal is, is dat vaak voor u niet en we moeten er dus naar streven om klare taal te schrijven en te spreken.

Het dienstverleningsconcept wordt in de raadsvergadering van 28 april a.s. besproken. U kunt het inzien via www.haaren.nl (bestuur en organisatie > vergaderingen > 14 en 28 april).

Een optimale ambtelijke dienstverlening aan onze inwoners, dat is het ambitieuze doel wat we willen bereiken. Dat zal nog de nodige inspanningen vereisen, maar we gaan er voor!

College van B&W.