PERSBERICHT
Nijntje siert Kinderpostzegels 2005
Thema 'Veilig en wel'
Leiden, 29 maart 2005 - De jarige nijntje siert de Kinderpostzegels 2005 die de Stichting Kinderpostzegels Nederland en TPG Post dit najaar uitgeven. Nijntje symboliseert op de postzegels het thema 'Veilig en wel' dat Kinderpostzegels dit jaar centraal stelt. Kinderpostzegels wil zo duidelijk maken dat een veilige leefomgeving niet voor elk kind vanzelfsprekend is.
Nelleke Bakkeren, directeur van Kinderpostzegels, over de keuze voor het thema 'Veilig en wel': 'Niet elk kind heeft een veilige haven waar het zich beschermd en geborgen voelt. Bijvoorbeeld omdat er ruzie of oorlog is, of omdat één van de ouders of het kind zelf ziek is. Ook moeten kinderen leren omgaan met de verschillen die er zijn tussen de bevolkingsgroepen in hun leefomgeving. Dat leidt soms tot spanningen en een gevoel van onbehagen.'
Kinderpostzegels helpt kinderen om een omgeving of nieuw thuis te creëren waar zij zich veilig voelen. Bijvoorbeeld door projecten te steunen als 'Kidsteams tegen geweld' van de Landelijke Stichting Tegen Zinloos Geweld en een zorgboerderij in Alteveer van de Stichting Pleeg-Maat-Zorg. Het Kidsteam project is opgezet om jongeren te stimuleren om iets te doen tegen geweld en pesterijen in hun directe omgeving. Op de zorgboerderij verblijven jongeren van 12 tot 18 jaar die om uiteenlopende redenen niet bij hun ouders kunnen wonen.
50 jaar nijntje
Voor Kinderpostzegels is nijntje het universele symbool van vrede, geborgenheid en veiligheid. Nijntje viert dit jaar haar 50-jarig jubileum. Dick Bruna is blij met de keuze voor zijn geesteskind als afbeelding op de Kinderpostzegels 2005. Hij maakt er zes nieuwe nijntje-afbeeldingen voor. Dick Bruna: 'Ik heb het ontwerpen van postzegels altijd één van de spannendste opdrachten gevonden. Misschien door het formaat. Misschien ook door het feit dat ze de hele wereld over reizen en vaak nog verzameld worden ook!'
TPG Post levert met het uitgeven van de zegels graag een bijdrage aan het goede werk van Kinderpostzegels. 'Het verheugt ons ieder jaar weer, dat met de bijslag op deze postzegels zoveel kinderen gesteund worden. Dat nijntje dit jaar op de postzegels staat, maakt het extra bijzonder,' aldus Roy Rempe, directeur Consumentenmarkt TPG Post.
Meer dan een postzegel
Kinderpostzegels steunt bij voorkeur projecten waarin kinderen zelf een actieve rol spelen en hun veerkracht en initiatief een kans krijgen. Het gaat om kinderen die het niet gemakkelijk hebben. Bijvoorbeeld omdat ze een handicap hebben, omdat het thuis niet goed gaat of omdat ze moeten werken voor het gezinsinkomen en daardoor niet naar school kunnen. De Kinderpostzegelactie bracht in 2004 8,3 miljoen euro op.
Kijk voor meer informatie over de projecten in binnen- en buitenland van Kinderpostzegels en de manier waarop u deze kinderen kunt steunen op www.kinderpostzegels.nl.
---
Noot voor de redactie,