Ingezonden persbericht
| |Persbericht | | | | | |Noot aan de redactie | | |Datum |17 maart 2005 | | | | |Tijd | | | | | |Plaats |Zwolle | | | | | | | | | | | | | |Herstel spoorwerkzaamheden in Elst opnieuw ingepland | | | | | | |
Al eerder was bekend dat het water onder het spoor tussen de halte Elst en de overweg Rijksweg Noord in de gemeente Overbetuwe niet goed weg kan. Gevolg is dat de spoorbaan ter plaatse te nat is en dit beïnvloedt de ligging van het spoor. In overleg met NS is daarom besloten de treinen langzamer te laten rijden. In opdracht van ProRail zou de aannemer in het weekend van 5 tot en met 7 maart starten met herstelwerkzaamheden. Als gevolg van de weersomstandigheden kon dit niet doorgaan. De herstelwerkzaamheden zijn nu opnieuw ingepland in het (paas)weekend van zaterdag 26 tot en met maandag 28 maart.
De herstelwerkzaamheden worden gefaseerd uitgevoerd. De gemeente en NS zijn inmiddels hiervan op de hoogte gebracht.
In het paasweekend van zaterdag 26 maart, 02.45 uur tot maandag 28 maart, 06.45 uur start de aannemer met de eerste fase van de werkzaamheden. Daarbij worden grote machines ingezet. Als gevolg van het werk kan NS geen treinen rijden tussen Arnhem en Nijmegen en tussen Arnhem en Tiel. NS zet bussen in op deze trajecten.
Op dit moment rijden de treinen maximaal 40 km/u. Na deze werkzaamheden kunnen de treinen maximaal 80 km/u rijden.
Afsluiting overweg Aamsestraat
Als gevolg van het werk sluit de aannemer de overweg in de Aamsestraat tijdelijk af voor al het verkeer en is een omleidingroute aangegeven. Voor actuele informatie over de afsluiting van de overweg en de omleiding wordt aangeraden de gebruikelijke gemeentelijke informatiekanalen te raadplegen.
Vervolg herstelwerkzaamheden
Vanaf woensdag 13 juli tot maandag 8 augustus voert de aannemer de tweede fase van de werk-zaamheden uit. Hij verwijdert de oude kleilaag onder de spoorbaan en brengt een nieuwe zandlaag aan. Daarnaast krijgt de spoorbaan nieuw ballastgrind en worden sloten/drainage aangebracht. Voor deze werken zal het spoor gedurende negen dagen buiten dienst worden genomen. Als het werk is uitgevoerd kunnen de treinen weer met de gebruikelijke snelheid van 130 km/u rijden.
Probleem
Een spoorbaan moet aan diverse eisen voldoen. Zo moet deze bijvoorbeeld "draagkracht" hebben en bestand zijn tegen treinbelasting. Een spoorbaan moet ook beschikken over een goede afwatering. Dat betekent dat het spoor goed waterdoorlatend of gedraineerd moet zijn. Hoe minder water hoe hoger het draagvermogen. Het is dus noodzakelijk om hoge waterstanden in de spoorbaan te voorkomen.
De waterhuishouding onder de sporen tussen de halte Elst en de overweg Rijksweg Noord lijkt verstoord. Op dit moment vindt onderzoek plaats naar de precieze oorzaken daarvan. Situatie is nu dat het vele water onder de sporen omhoog wordt gestuwd, in plaats van naar de zijkanten van het spoor. Gevolg is dat het water zich mengt met zand en vervolgens met het grind tussen de dwarsliggers (=bielzen). Dit beïnvloedt de ligging van de dwarsliggers en daarmee de ligging van de spoorbaan in zijn geheel.
Om dit proces niet verder te versnellen, heeft ProRail in overleg met NS afgesproken ter plaatse de treinen maximaal 40 km/u te laten rijden.
Einde bericht