HILL AND KNOWLTON

Autozoeksites onmisbaar voor autoverkoopbranche

Amsterdam 25 maart 2005 Autozoeksites zijn onmisbaar geworden, stelt de autobranche. De omzet van de occasionmarkt die via autozoeksites wordt gegenereerd bedraagt inmiddels miljarden. Door haar kracht nestelt deze relatief jonge marketing tool zich samen met de traditionele huis-aan-huisbladen en regionale dagbladen in de top drie van door de occasionmarkt ingezette marketingmiddelen. AutoTrack.nl was met een bijdrage aan de brancheomzet van ongeveer 2,2 miljard euro de grootste autozoeksite in 2004.

Autozoeksites zijn de eerste middelen die het merendeel van zoekers inzetten in hun zoektocht op het Internet naar een andere auto. In deze fase blijkt dat de consument nog
geen vaste keuze heeft gemaakt voor een specifiek merk en dat hij of zij nog volop te beïnvloeden is.

De branche erkent het belang van autosites bij het genereren van showroombezoek én de verkoop van occasions. Gemiddeld zet de handel drie sites in. Moesten autobedrijven kiezen op welke autozoeksite zij hun occasions zouden plaatsen, dan koos 71% voor AutoTrack.nl. Zo blijkt uit onderzoek van het onderzoeksbureau Ithaka.

Sander van den Hout Business Unit Manager AutoTrack.nl: 'Het onderzoek toont aan dat autosites een steeds belangrijker rol spelen voor de branche. Zelf merken wij dat de concurrentie tussen autosites zeer hevig blijft. Niet alleen om meer autos op de sites te krijgen, maar ook op het gebied van extra services aan zowel de adverteerder als de consument. Het triggert ons om te blijven investeren in gebruiksgemak van de site en in klanttevredenheid . Uiteindelijk bepaalt de consument welke site de voorkeur geniet, wat er ook gebeurt in de branche.'

25 mrt 05 15:18