HILL AND KNOWLTON
Autozoeksites onmisbaar voor autoverkoopbranche
Amsterdam 25 maart 2005 Autozoeksites zijn onmisbaar geworden, stelt
de autobranche. De omzet van de occasionmarkt die via autozoeksites
wordt gegenereerd bedraagt inmiddels miljarden. Door haar kracht
nestelt deze relatief jonge marketing tool zich samen met de
traditionele huis-aan-huisbladen en regionale dagbladen in de top drie
van door de occasionmarkt ingezette marketingmiddelen. AutoTrack.nl
was met een bijdrage aan de brancheomzet van ongeveer 2,2 miljard euro
de grootste autozoeksite in 2004.
Autozoeksites zijn de eerste middelen die het merendeel van zoekers
inzetten in hun zoektocht op het Internet naar een andere auto. In
deze fase blijkt dat de consument nog
geen vaste keuze heeft gemaakt voor een specifiek merk en dat hij of
zij nog volop te beïnvloeden is.
De branche erkent het belang van autosites bij het genereren van
showroombezoek én de verkoop van occasions. Gemiddeld zet de handel
drie sites in. Moesten autobedrijven kiezen op welke autozoeksite zij
hun occasions zouden plaatsen, dan koos 71% voor AutoTrack.nl. Zo
blijkt uit onderzoek van het onderzoeksbureau Ithaka.
Sander van den Hout Business Unit Manager AutoTrack.nl: 'Het onderzoek
toont aan dat autosites een steeds belangrijker rol spelen voor de
branche. Zelf merken wij dat de concurrentie tussen autosites zeer
hevig blijft. Niet alleen om meer autos op de sites te krijgen, maar
ook op het gebied van extra services aan zowel de adverteerder als de
consument. Het triggert ons om te blijven investeren in gebruiksgemak
van de site en in klanttevredenheid . Uiteindelijk bepaalt de
consument welke site de voorkeur geniet, wat er ook gebeurt in de
branche.'
25 mrt 05 15:18