AutoRai

Chevrolet Racing ontmoet de concurrentie

(25-3-2005)
Chevrolet Racing beëindigde gisteren de eerste testdag van de FIA WTCC Test in Monza, Italië, met nog veel werk voor de boeg, maar ook met een duidelijk beeld hoe dat verricht moet worden. Tijdens de eerste confrontatie met alle andere deelnemers aan het 2005 World Touring Car Championship bleek dat, net als tijdens de tests in Spanje, op sommige gebieden nog het nodige ontwikkelingswerk moet worden verricht. Tegelijkertijd kwam uit de test naar voren dat de Nubira WTC beschikt over een excellente chassisdynamiek.

âDe extreme concurrentie binnen het WTCC kwam vandaag duidelijk aan het lichtâ, verklaarde Chevrolet Europeâs Motorsport Manager, Eric Nève. âWij hebben een ambitieus plan opgesteld en we staan pas aan het begin, dus we zijn ons ervan bewust dat er nog veel werk verricht moet worden. We komen nog steeds absolute topsnelheid te kort zoals we dat tijdens eerdere tests en nu op Monza geleerd hebben. En op een racecircuit komt een gebrek aan topsnelheid als nergens anders zo duidelijk naar vorenâ.

De tekortkoming aan topsnelheid is het gebied dat de meeste aandacht vergt, voordat de specificaties van de auto definitief worden vastgesteld voor de eerste race. âWe zijn de motor voortdurend aan het ontwikkelen met iedere keer weer een ander aandachtsgebiedâ, verklaart Ray Mallock, RML Chief Executive. âDaarom hebben alle drie autoâs motoren met verschillende specificaties, waardoor wij in staat zijn de verschillende mogelijkheden met elkaar te vergelijken. Op dit moment staat de motorafstelling nagenoeg vast, terwijl we de inlaat- en uitlaatsystemen optimaliseren die in de auto anders zijn dan op een vermogenstestbank. Het belangrijkste wat we nu nog moeten doen is de luchtdoorvoer. Voor dat doel hebben we tijdens de test nog een andere motor met andere specs ingevlogen voor de auto van Alain Menuâ.

Rijder Rob Huff was desondanks tevreden met de testsessies, waarbij hij een fiks aantal uren de baan op kon. âDe handling van de auto is fantastisch en hij gaat prima over de kerbstones. De overbrenging van de versnellingsbak zal nog worden aangepast waardoor de topsnelheid zal toenemen. Ook is de set up van het remsysteem aangepast aan mijn rijstijl, waardoor ik snellere tijden kan realiserenâ.