Ingezonden persbericht


Persbericht

24 maart 2005

Cerfontaine: economie is gebaat bij toegankelijke websites

Gerlach Cerfontaine constateert dat het bedrijfsleven en gemeenten onvoldoende op de hoogte zijn van de vele economische voordelen die een toegankelijke website oplevert. Zoals geringere onderhoudskosten en de toename van het aantal bezoekers, hetgeen resulteert in een hogere omzet. Het gaat hierbij om de toegankelijkheid van websites voor mensen met een handicap (15% van de Nederlandse bevolking). Om deze bewustwording te bevorderen is Cerfontaine namens de Taskforce Handicap en Samenleving met toonaangevende bedrijven en gemeenten aan de slag gegaan om te komen tot een gedragscode voor toegankelijke websites voor alle internetgebruikers. De eerste stap op weg naar een gedragscode is gezet tijdens de Manifestatie Drempels Weg, georganiseerd door het Landelijk Bureau Toegankelijkheid (LBT) en de Taskforce Handicap en Samenleving op woensdag 23 maart jl. in het Huis van de Toekomst in Amsterdam. Het doel van Cerfontaine is dat de helft van alle websites in Nederland in 2007 toegankelijk is.

Eerste concrete resultaten zijn al binnen

Een groot aantal van de aanwezige bedrijven en gemeenten gaf aan op korte termijn aan de toegankelijkheidseisen van Drempels Weg (een project van het LBT) te zullen voldoen en ook op korte termijn het waarmerk drempelvrij.nl aan te vragen. MKB Nationale Winkelraad is bereid om samen met de Taskforce Handicap en Samenleving en het LBT initiatief te nemen zodat commerciële websites van het midden- en kleinbedrijf daadwerkelijk voor iedereen toegankelijk worden.

Bedrijven moeten in jaarverslag melden of ze toegankelijk zijn

Cerfontaine stelt voor dat de gedragscode zich richt op het zichtbaar maken van de prestaties van bedrijven en gemeenten inzake de toegankelijkheid van hun websites. Bedrijven zullen in hun jaarverslag moeten verantwoorden of ze toegankelijk zijn. Gemeenten moeten dit in hun burgerjaarverslag verantwoorden. Voor overheidssites mag geen uitzondering worden gemaakt: die hebben simpelweg de plicht om aan de eisen te voldoen.

Naast maatschappelijk verantwoord ondernemen, moet vooral ook het economische belang van toegankelijke websites bij het bedrijfsleven en gemeenten onder de aandacht worden gebracht.

Drempels Weg!

Een belangrijk aspect bij het verbeteren van de toegankelijkheid is de technische toegang , bijvoorbeeld voor mensen met een handicap, ouderen of mensen die werken met verschillende besturingssystemen op hun computer. Ook aan begrijpelijk communiceren zal de nodige aandacht worden besteed. Met het project Drempels Weg heeft het LBT de afgelopen vier jaar uitgebreid duidelijk gemaakt hoe belangrijk webtoegankelijkheid is en hoe je toegankelijke sites bouwt. Bedrijven en gemeenten zijn goed in staat om zelf de verantwoordelijkheid te nemen. Zij moeten nu de trend doorzetten en het stokje overnemen.

Brede steun

De Taskforce Handicap en Samenleving heeft samen met het Landelijk Bureau Toegankelijkheid brede steun gekregen om tot een gedragscode voor toegankelijke websites te komen. Cerfontaine is vanuit de Taskforce Handicap en Samenleving actief betrokken. Cerfontaine: het accent wordt gelegd op het uitvoeren van ideeën, o.a. door het benoemen van ambassadeurs uit het bedrijfsleven en de gemeenten. De volgende organisaties hebben reeds hun steun uitgesproken: Rabobank, Eenvoudig Communiceren, 2C Communication Consultancy BV, Ministerie van VWS, Versatel, Gemeente Breukelen, Mediamaal, Stichting Waarmerk drempelvrij.nl, Gemeente Baarn, En/of Ontwerp, Entopic, Nederlandse Vereniging van Banken, Funda, ABN AMRO, Gemeente Leusden, MeMo2 BV, Bartiméus Accessibility, Burger @ Overheid, Gemeente Tilburg, Gemeente Den Haag, Kittz, Complion, Politiek Online, Watchfire, Nederlandse Spoorwegen, Ministerie van Financiën, Albert Heijn, Connexxion, Stichting Lezen & Schrijven, ICTU, KPN.

Noot aan de redactie,