Ingezonden persbericht

Nieuw waarschuwingssymbool voor roddeljournalistiek

AMSTERDAM, 20050324 -- Vanaf vandaag heeft Nederland een waarschuwingssymbool voor roddeljournalistiek. Het teken in de vorm van een muilkorf is een initiatief van TG Blender, een jonge groep theatermakers. Het is een indicatie voor programma's, bladen en websites waarbij de journalistieke norm van hoor en wederhoor met voeten wordt getreden. Er is gekozen voor de muilkorf, omdat mensen zich lastig kunnen weren tegen extreme en soms onjuiste berichtgeving in de media. De muilkorf staat symbool voor hun onmacht.


Programma's als RTL Boulevard, bladen als Story, Privé en Weekend en websites als Zij Online maken zich volgens TG Blender schuldig aan onzorgvuldige berichtgeving. Door deze media te voorzien van het waarschuwingssymbool weet het publiek voortaan dat zij eenzijdig worden geïnformeerd.

Het pictogram met de muilkorf wordt via een stickercampagne geïntroduceerd. De sticker is gratis op te vragen via de website van TG Blender. Op de sticker is naast de muilkorf de tekst "Weet wat je ziet" te lezen. Een ander onderdeel van de campagne bestaat uit de theatervoorstelling HIPP. die op 31 maart 2005 in première gaat in het Amsterdamse theater De Engelenbak. In deze voorstelling laat TG Blender zien hoe dramatisch de consequenties van onzorgvuldige berichtgeving kunnen zijn.

TG Blender verkreeg al in 2002 landelijke bekendheid met de actie 'Adopteer een acteur'. Voor de prijs van twintig euro konden adoptieouders een theatermaker adopteren, open repetities bijwonen en via de e-mail communiceren met de theatermaker. Daarnaast konden ze gratis een van de
voorstellingen bezoeken en na afloop bespreken met hun adoptiekind.




Ingezonden persbericht