Ingezonden persbericht


PERSBERICHT dd 31 maart 2005

Kinderen maken geschiedenis

GOUDEN BENELUX POD AWARD voor Thieme Print4U

APELDOORN - Maak je eigen geschiedenis. Dat kan tegenwoordig heel simpel, zelfs op de basisschool. Thieme Print4U maakte met inzet van eigentijdse printtoepassingen een aansprekend en betaalbaar geschiedenisboek voor groep 6 en 7 van Nijmeegse basisscholen. Het boek is per klas en per kind verschillend! Dit unieke project "Ik maak geschiedenis!" ontving dan ook op 24 maart in Antwerpen de Gouden Benelux POD Award 2005.

Nico Veenendaal van Thieme Print4U: "In juni 2004 kwamen we in contact met SOM, in eerste instantie voor kopieerwerk. SOM wilde een serie boekjes laten maken over de geschiedenis van wijken in Nijmegen. Het basismateriaal bestond uit fotokopieën die men wilde bundelen en vermenigvuldigen. We zagen als Thieme Print4U direct veel meer mogelijkheden. Daarom werd er een ander projectvoorstel gemaakt met als belangrijkste element dat niet alleen elke wijk maar ook elke leerling zijn of haar eigen boek zou krijgen. Ook werden de scholen gevraagd om te participeren."

Eigen boek
SOM onderwijs- en milieuprojecten en Stichting Rosa-scholen willen kinderen graag in contact brengen met hun verleden. Sinds 15 jaar is de SOM 'kind aan huis' op meer dan 80 % van de Nijmeegse scholen voor primair onderwijs. Merten Hinsenveld van SOM: "Thieme Print4U wist ons snel enthousiast te maken voor het printing on demand concept, omdat wij in onze projecten zoeken naar vernieuwingen die kinderen en leraren prikkelen. Wij vonden die vernieuwingsdrang in Thieme Print4U."

Uiteindelijk ontstaat in samenwerking een boek bestaande uit: - Algemeen deel Nijmegen
- Beschrijving wijkgeschiedenis
- Informatie over de school en een foto van de school - Informatie over de klas en foto van de klas
- Persoonlijke informatie van het kind plus een pasfoto.

Ieder kind heeft nu zijn eigen boek: met zijn of haar eigen foto op de omslag en achterin een aantal pagina's geschreven door hem- of haarzelf. Thieme Print4U ontwikkelde ook een instructieblok voor de docent. In totaal komen er 20 verschillende titels, één voor elke wijk in Nijmegen. Er nemen, verdeeld over 116 klassen, niet minder dan 3500 leerlingen deel. Het project startte in november 2004 en loopt nog door tot eind 2005. Elk jaar kan een school opnieuw starten, het project blijft dus doorlopen.

Alle facetten
Nico Veenendaal: "Het gaat hier om een uniek project dat, mede door ons meedenken, alle facetten van Publishing on Demand, variabele dataprinting en 1:1 benadering in zich heeft. Verder zijn het ook nog eens luxe producten tegen een acceptabele prijs." Het juryrapport sprak waardering uit voor de opzet van het project en het product in het bijzonder. Zowel de printtechnische uitvoering alsook de vormgeving zijn een goed voorbeeld van de mogelijkheden van POD op dit moment. Het boekje was daarmee de beste inzending van de in totaal 57 inzendingen.

Thieme GrafiMedia Groep
Thieme Print4U, met vestigingen in Apeldoorn, Delft en Amsterdam, is een onderneming van Thieme GrafiMedia Groep. Met ruim 20 ondernemingen en een omzet van ruim 100 miljoen euro is Thieme GrafiMedia Groep één van de grootste spelers op de Nederlandse grafische markt met een vooraanstaande positie in plano-offset en digitaal printen. De ondernemingen bieden naast grafische dienstverlening ook expertise met betrekking tot digitaal printen, multimedia, uitgeven, marketing- en communicatieadvies, concept & vormgeving, warehousing en fulfilment.

Inlichtingen over dit persbericht bij:
Thieme Print4U
Nico Veenendaal
nveenendaal@thiemeprint4u.nl
tel. (055) 543 34 44

fotobijschrift: Eugène Leunissen en Nico Veenendaal van Thieme Print4U

Juryrapport:

Ik maak geschiedenis

De jury kan goed begrijpen dat het project 'Ik maak geschiedenis' al snel na de start een groot succes is geworden. Het bij deze wedstrijd ingezonden leerlingboek is maar een van de vele POD-producties bij dit project, maar op zichzelf al indrukwekkend. Het gaat om kinderen die in contact worden gebracht met de geschiedenis van hun eigen wijk en het gepersonaliseerde leerlingboek bevat naast een beschrijving van de woonwijk van de leerling en informatie met foto van de eigen school en de eigen klas, ook een tekst over de persoonlijke wijkbeleving en gegevens over de betreffende leerling met foto. Ook het boekomslag is gepersonaliseerd met naam en foto en met een eveneens in het boek opgenomen bestelkaart kunnen exemplaren worden nabesteld. Dit is volgens de jury letterlijk en figuurlijk een schoolvoorbeeld waaruit blijkt hoe aantrekkelijk het kan zijn om informatie te personaliseren. En dan te bedenken dat het hele project eigenlijk begon met de vraag of er projectverslagen gekopieerd konden worden. Die vraag werd gesteld aan een printbedrijf en het is opmerkelijk dat zo'n bedrijf dit project heeft geïnitieerd. Dat zou eerder verwacht mogen worden van uitgevers, maar zoals vaker wordt ook hier de vernieuwing juist door andere bedrijven opgepikt. Dat doet deze jury vooral denken aan de opkomst van desktop publishing (DTP) want ook toen waren het niet zo zeer grafici maar vooral pioniers uit andere sectoren die de nieuwe mogelijkheden wisten toe te passen. Hoe dan ook: dit project verdient naar overtuiging van de jury de eerste prijs.

-----------------------
PERSBERICHT


---- --