Socialistische Partij


`Houd vast aan ambities spoorvervoer'

24-03-2005 * De spoorvervoerders NS en Railion en spoorbeheerder ProRail lijken alle ambitie voorlopig op de lange baan te schuiven. Toename van treindiensten, snellere systemen en reizigersgroei lijken plaats te moeten maken voor doormodderen en versoberen, omdat dit gunstiger zou zijn voor het winstbejag. SP-Kamerlid Arda Gerkens wil dat staatssecretaris Schultz er voor zorgt dat er keuzes gemaakt worden waarbij het belang van de reiziger centraal staat.

Arda Gerkens Sinds de splitsing van de NS in 1995 zijn er nogal wat spoorbedrijven. Om al deze bedrijven in de spoorsector tevreden te stellen, dreigen belangrijke keuzes niet gemaakt te worden en zal de reiziger de komende jaren de dupe zijn. Gerkens: "In de Nota Mobiliteit spreekt de regering nog wel over het belang van beter spoorvervoer. De staatssecretaris moet er dan ook voor zorgen dat dit betere vervoer er komt. Zij dient hierbij aan te geven wat de spoorbedrijven moeten gaan doen om deze ambities te verwezenlijken."

Met de komst van de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam, Rotterdam en Brussel (HSL-Zuid) lijkt de reiziger er alleen maar slechter vanaf te komen. In 2007 wil de NS de intercityverbinding tussen Amsterdam en Rotterdam schrappen en de reizigers dwingen over te stappen op de duurdere HSL of de tragere sneltrein die omrijdt via Haarlem. "Waar ons vooruitgang beloofd werd, blijkt ook dit voorlopig weer een loze belofte van de regering te zijn," concludeert Gerkens.