`Houd vast aan ambities spoorvervoer'
24-03-2005 * De spoorvervoerders NS en Railion en spoorbeheerder
ProRail lijken alle ambitie voorlopig op de lange baan te schuiven.
Toename van treindiensten, snellere systemen en reizigersgroei lijken
plaats te moeten maken voor doormodderen en versoberen, omdat dit
gunstiger zou zijn voor het winstbejag. SP-Kamerlid Arda Gerkens wil
dat staatssecretaris Schultz er voor zorgt dat er keuzes gemaakt
worden waarbij het belang van de reiziger centraal staat.
Arda Gerkens Sinds de splitsing van de NS in 1995 zijn er nogal wat
spoorbedrijven. Om al deze bedrijven in de spoorsector tevreden te
stellen, dreigen belangrijke keuzes niet gemaakt te worden en zal de
reiziger de komende jaren de dupe zijn. Gerkens: "In de Nota
Mobiliteit spreekt de regering nog wel over het belang van beter
spoorvervoer. De staatssecretaris moet er dan ook voor zorgen dat dit
betere vervoer er komt. Zij dient hierbij aan te geven wat de
spoorbedrijven moeten gaan doen om deze ambities te verwezenlijken."
Met de komst van de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam, Rotterdam en
Brussel (HSL-Zuid) lijkt de reiziger er alleen maar slechter vanaf te
komen. In 2007 wil de NS de intercityverbinding tussen Amsterdam en
Rotterdam schrappen en de reizigers dwingen over te stappen op de
duurdere HSL of de tragere sneltrein die omrijdt via Haarlem. "Waar
ons vooruitgang beloofd werd, blijkt ook dit voorlopig weer een loze
belofte van de regering te zijn," concludeert Gerkens.
Socialistische Partij