Ingezonden persbericht
Persbericht
ROTTERDAM VERBETERT GEMEENTELIJKE DIENSTVERLENING MET VOLLEDIG GEINTEGREERD SYSTEEM VOOR PROCESAUTOMATISERING
Belangrijke stap in optimaliseren dienstverlening aan de burgers
Rotterdam/ De Meern, 24 maart 2005 De Gemeente Rotterdam heeft met succes een volledig geïntegreerd systeem voor de automatisering van de gemeentelijke werkprocessen geïmplementeerd. De efficiencyslag die de gemeente hiermee maakt is een belangrijke stap in het streven naar optimale dienstverlening aan en communicatie met de inwoners van Rotterdam.
De nieuwe ICT-omgeving is gebaseerd op Oracle E-Business Suite en omvat standaardmodules voor human resource management en financiën. Daarnaast heeft de Dienst Stadstoezicht van de gemeente een systeem voor parkeermanagement in gebruik genomen, dat ook met deze back-office gekoppeld is. Zo wordt het afgeven van onder meer parkeervergunningen, dagdeelkaarten, abonnementen voor garages en uitrijkaarten eenvoudig door een rechtstreekse koppeling met de gemeentelijke administratie.
De inzet van een geïntegreerde standaardapplicatie is een belangrijke stap in de verdere optimalisatie van de dienstverlening aan burgers. Binnen de gemeente is er sprake van versnipperde deelsystemen, wat alomvattende dienstverlening met de burger dikwijls bemoeilijkt , aldus Jos Roedolf Hoofd I-HRM DMC/ bestuurdienst Gemeente Rotterdam. De standaardisatie die we nu doorvoeren is naast kostenefficiency, met name gericht op kwaliteitsverbetering van onze dienstverlening. De ambtenaren binnen de ruim 50 verschillende organisatie-onderdelen kunnen nu allemaal uit de voeten met een enkele oplossing en dat is een groot gewin voor de stroomlijning van onze organisatie.
In de toekomst zullen er nog meer toepassingen mogelijk zijn, gericht op verdere automatisering van de gemeentelijke diensten. Zo zal de parkeermanagementoplossing ook toegankelijk worden voor de parkeerwachters op straat. Zij kunnen dan bijvoorbeeld direct controleren of iemand een vergunning heeft, via hun handhavingsapparatuur. Wij gaan als gemeente echt naar een Shared Service Center-benadering, waarbinnen alle processen geïntegreerd zijn en we nemen daarin momenteel belangrijke en voortvarende stappen , besluit Roedolf.
Oracle
Oracle is 's werelds grootste leverancier van bedrijfssoftware.