De nieuwe Mercedes-Benz R-Klasse: dynamic space
Voor de tweede maal binnen een maand presenteert Mercedes-Benz een
nieuwe modelserie. Op de New York International Auto Show beleeft de
R-Klasse zijn wereldpremière. De nieuwe R-Klasse is vanaf de herfst
2005 leverbaar op de Noord-Amerikaanse markt, de Europese introductie
is begin 2006.
Met dit nieuwe autoconcept versterkt Mercedes-Benz zijn rol als
visionair en trendsetter. De R-Klasse is de eerste in een nieuw en
veelbelovend marktsegment. Het model verenigt de voordelen van bekende
autocategorieën zoals de sportieve sedan, combi, MPV en SUV in één
nieuwe auto met een eigen karakter: de Grand Sports Tourer. De
belangrijkste kenmerken: royale afmetingen, design en dynamiek.
Het nieuwe concept van de Grand Sports Tourer voldoet aan de wensen
van mensen die een moderne, veelzijdige auto zoeken met dynamische
rij-eigenschappen. Zo is de nieuwe R-Klasse niet alleen bijzonder
ruim, zeer veilig en uitermate comfortabel voor maximaal zes
inzittenden, maar blinkt deze ook uit dankzij zijn aantrekkelijke
design, representatieve karakter en dynamisch rijplezier. In 2002
presenteerde Mercedes-Benz dit nieuwe autoconcept voor het eerst aan
het publiek. In slechts drie jaar is het studiemodel doorontwikkeld
tot productieauto. De R-Klasse is 5.157 millimeter lang, wat
overeenkomt met de afmetingen van andere auto's uit het topsegment.
Het interieur is zeer ruim te noemen. Dit is vooral te danken aan het
moderne autoconcept en aan het design dat tot in het kleinste detail
is doordacht. Zo'n 64 procent van de autolengte is voor de inzittenden
bestemd, hetgeen in een traditionele sedan onmogelijk is.
Afmetingen: tot wel 990 millimeter tussen de zitrijen
De ruimte en het comfort zijn van eersteklas niveau. Neem bijvoorbeeld
de zitplaatsafstand: tussen de eerste en tweede zitrij is deze 920
millimeter en tussen de tweede en derde zitrij 840 millimeter. De
stoelen op de tweede zitrij zijn in lengte verstelbaar, waardoor de
zitplaatsafstand kan toenemen tot 990 millimeter. Tussen de tweede en
derde zitrij kan maximaal 920 millimeter zitruimte worden gecreëerd.
Ook met de hoofdruimte (achter tot 1.027 millimeter) en de
schouderruimte (voor 1.530 millimeter, achter maximaal 1.514
millimeter) overtreft de Mercedes-Benz R-Klasse andere auto's.
De zes inzittenden zitten op individuele stoelen, de stoelen op de
tweede zitrij zijn voorzien van armleuningen. Een tegen meerprijs
leverbare middenconsole tussen de stoelen achterin is voorzien van
extra opbergvakken en grote beker- en flessenhouders. Dankzij de
separate dvd-/cd-speler (optie) kunnen de achterinzittenden hun eigen
`in-car' entertainment regelen. De kleurenschermen en
koptelefoonaansluitingen zijn geïntegreerd in de hoofdsteunen. Ook de
krachtige airconditioning draagt bij aan het hoge lange
afstandscomfort in de nieuwe R-Klasse. THERMATIC airco met twee zones
en bediening achterin is standaard. Tegen meerprijs is ook de nieuw
ontwikkelde multi-zone THERMOTRONIC leverbaar. Meer dan een dozijn
sensoren en een booster-aanjager houden de door de bestuurder,
voorpassagier en achterinzittenden ingestelde temperaturen constant.
Naar wens is de nieuwe R-Klasse ook te voorzien van een aparte
airconditioning voor de derde zitrij.
De glaspanelen van het speciaal ontwikkelde panoramische dak (optie)
beslaan vrijwel de gehele daklengte. Het open dak zorgt voor frisse
lucht en een prettige hoeveelheid extra licht.
Actieve, sportieve families die een veelzijdige auto zoeken die
gemakkelijk aan alle vervoerswensen is aan te passen, worden met de
nieuwe R-Klasse op hun wenken bediend. De vier stoelen achterin zijn
separaat neerklapbaar, waardoor de bagageruimte maximaal 2.057 liter
(VDA) groot is. Dat is beduidend meer dan in een stationwagen. De
vlakke en meer dan 2,2 meter lange laadvloer plus de grote EASY-PACK
achterklep (naar wens elektrisch bedienbaar) vergemakkelijken het in-
en uitladen van bagage.
Design: zelfverzekerde uitstraling
Het design weerspiegelt het zelfverzekerde en dynamische karakter van
de nieuwe R-Klasse. De voorzijde wordt gedomineerd door een markante
grille, waarvan de horizontale lamellen kracht en prestaties
symboliseren - details die voor een groot deel het karakter van de
Grand Sports Tourer bepalen. Net zo expressief zijn de koplampen: ver
naar buiten geplaatst benadrukken deze de krachtige
carrosserie-uitstraling.
De boogvormige daklijn is een ander kenmerkend stijlelement van de
nieuwe R-Klasse. Op vloeiende wijze verbindt deze de A- en D-stijlen
met elkaar en zorgt zo voor een coupéachtig en gestrekt silhouet. De
duidelijke wigvorm en de krachtige schouderlijn voegen nog meer
dynamiek toe aan de Grand Sports Tourer.
Dynamiek: V6- en V8-motoren met een koppel van maximaal 510 Nm
De motorvermogens variëren van 165 kW/224 pk tot 225 kW/306 pk.
Daarmee is direct duidelijk welke belofte de nieuwe R-Klasse inhoudt
op het gebied van rijdynamiek en rijplezier. Met de krachtige V8
accelereert de R 500 in 6,9 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt deze
een topsnelheid van 240 km/u (voorlopige cijfers).
Tot het motorenaanbod behoort ook de nieuw ontwikkelde zescilinder
dieselmotor met common-railinspuiting van de derde generatie. Deze
zorgt voor een lager verbruik, geringere uitstoot en een verfijnder
karakter. Met deze V6-motor is reeds vanaf 1.600 t/min het maximum
koppel van 510 Nm beschikbaar, een topwaarde in deze klasse. Net zo
voorbeeldig is het brandstofverbruik van de R 320 CDI: 8,9 liter per
100 km (gemiddeld). Met de nieuwe V6 benzinemotor (200 kW/272 pk)
accelereert de R 350 in 8,3 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt deze
een topsnelheid van 230 km/u.
Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan de zeventraps 7G-TRONIC
automaat. Deze is voorzien van DIRECT SELECT. Dankzij deze
elektronische transmissiebediening kon de transmissiehendel op de
middenconsole weggelaten worden. In plaats daarvan is een hendel aan
de stuurkolom geplaatst. Met extra toetsen op het stuur zijn de zeven
versnellingen handmatig te bedienen, net zoals in een Formule 1-auto.
Zo kan de bestuurder het vermogen van de zes- of achtcilinder in elke
situatie optimaal benutten.
Permanente vierwielaandrijving, de elektronisch geregelde
tractiecontrole 4ETS en ESP dragen bij aan de rijveiligheid en houden
de nieuwe R-Klasse ook onder moeilijkere omstandigheden op koers. Deze
systemen zijn net zo goed standaard als de luchtgeveerde achteras.
AIRMATIC luchtvering rondom is naar wens leverbaar. Deze is gekoppeld
aan het Adaptieve Dempings Systeem ADS en biedt op slechtere wegen de
mogelijkheid om de carrosserie met 50 millimeter omhoog te brengen.
Bij snelheden boven de 120 km/u legt AIRMATIC de carrosserie
automatisch 20 millimeter lager, om de luchtweerstand te verminderen.
De nieuwste Mercedes-Benz innovaties maken het reizen aan boord van de
Grand Sports Tourer niet alleen comfortabel, maar ook veilig.
PRE-SAFE, het veelgelauwerde preventieve beschermingssysteem (optie)
herkent kritieke rijsituaties en komt meteen in actie om de
inzittenden op een mogelijke botsing voor te bereiden. Zo worden
alvast de gordels van bestuurder en voorpassagier gespannen, de
passagiersstoel voorin in een veilige positie gezet en het schuifdak
gesloten. Dankzij deze preventieve maatregelen is de zitpositie van de
inzittenden beter, waardoor veiligheidsgordels en airbags beter hun
werk kunnen doen.
De nieuwe R-Klasse is standaard uitgerust met adaptieve airbags
voorin, zijairbags voorin en windowbags. Alle zitplaatsen zijn
voorzien van gordelspanners en spankrachtbegrenzers. Als optie is een
nieuwe Mercedes-innovatie op het gebied van inzittendenbescherming
leverbaar: crashactieve NECK-PRO hoofdsteunen. Bij een aanrijding van
achteren schuiven de hoofdsteunen voorin bliksemsnel 44 millimeter
naar voren en 30 millimeter naar boven. Hierdoor is er minder risico
op een whiplash.
Mercedes-Benz biedt voor de nieuwe R-Klasse een aantal aantrekkelijke
uitrustingspakketten aan. Zo kunnen klanten hun Grand Sports Tourer
volgens eigen smaak aankleden. Behalve het AIRMATIC-pakket is er een
chroompakket voor het exterieur, een sportpakket met speciaal
instrumentenpaneel, sportpedalen, 19-inch sportvelgen en elektrisch
verstelbare sportstoelen met alcantara/ARTICO lederen bekleding en een
interieurpakket met lederen bekleding, elektrisch verstelbare
voorstoelen en houten sierlijsten.
© 1998-2005 DaimlerChrysler. All rights reserved.
DaimlerChrysler Nederland