Gemeente Alkmaar


Schelphoek krijgt historisch verantwoorde gracht

Alkmaar, 24 maart 2005

De Schelphoek, het plangebied waarvan sinds kort vaststaat dat een gracht hier een centrale plek zal krijgen, krijgt een gracht met een asymmetrische vorm. Dit betekent dat aan de noordzijde van de gracht gebouwen komen die in het water staan, en aan de zuidkant een straat wordt aangelegd. Het college en de projectontwikkelaars menen dat dit historisch verantwoord is en vele voordelen oplevert.

In januari 2005 stelde de gemeenteraad het gewijzigde masterplan Schelphoek vast, waarin een gracht een plek had gekregen. De gracht zat eerder niet in de plannen en zou een extra investering van EUR 5,2 miljoen betekenen. Deze extra kosten moeten, in elk geval deels, gecompenseerd worden. Dit kan met bezuinigingen en door hier en daar meer en hoger te bouwen. Op de bouwblokken bij de passantenhaven, aan het einde van de Schelphoek, langs de Vondelstraat en langs de zuidzijde van de nieuwe gracht is (gedeeltelijk) een extra etage gekomen. Ook blijkt het breder maken van het blok langs de Baansingel niet ten koste te gaan van de kwaliteit van het havenkwartier. Daardoor zijn de meerkosten voor de gemeente en van de twee andere ontwikkelaars (BAM Vastgoed en de Eendragt) beperkt tot circa EUR 425.000,-- per partner. De gemeentelijke bijdrage is daarmee 275.000 euro lager dan waarmee de gemeenteraad in januari 2005 al akkoord was gegaan.

Asymmetrische gracht
Projectwethouder Victor Kloos is enthousiast over de invulling van het plan met de gracht: "Het bleek zeer moeilijk om de bouwdoelstellingen te halen met een normale gracht. Ik was dan ook blij verrast toen bleek dat een asymmetrische gracht op deze plek vanuit historisch perspectief eigenlijk meer op zijn plaats zou zijn, want zo kun je ook meer bouwen. De 19e eeuwse gracht in de Schelphoek had namelijk aan een zijde overtuinen en de oevers waren niet overal openbaar." Kloos vervolgt: "En een asymmetrische gracht zag je niet alleen in de Schelphoek, maar is ook nu nog echt Alkmaars. Elders in de stad zie je ze nog steeds bij de Kaarsenmakersgracht en de Zijdam. Ook past het binnen de optiek dat de Oudegracht via de gracht in de Schelphoek wordt doorgetrokken. Het laatste deel van de Oudegracht (ter hoogte van de Keetgracht) is ook asymmetrisch en daarop sluit de gracht in de Schelphoek prima aan."
Het heeft bovendien voordelen voor het verkeer. Zo kan aan de zuidkant van de gracht de rijstrook 5 meter breed worden, wat nog beter is voor de verkeersveiligheid van met name fietsers. Er zijn ook parkeervoordelen. Er kan op deze manier ruimte ontstaan voor bomen en een parkeerstrook, zodat bezoekers aan de bedrijfjes langs de Schelphoek er korte tijd kunnen parkeren.
Een extra voordeel is ten slotte dat hierdoor meer ruimte ontstaat voor ondergrondse leidingen voor een duurzaam warmte- en koudenet, waardoor gebouwen kunnen worden verwarmd met aardwarmte. De kans dat dit systeem in Schelphoek haalbaar blijkt, wordt groter waardoor de aanpassing in het plan mogelijk ook extra voordelen op het gebied van milieu en duurzaamheid oplevert. Of dit er werkelijk kan komen, moet later duidelijk worden.

Het plan is uitgewerkt in het voorontwerp-bestemmingsplan. Bovendien zijn welstandscriteria opgesteld voor het nieuwe havenkwartier Schelphoek. Beide documenten zijn een rechtstreekse vertaling van het aangepaste Masterplan. De Commissie Stedelijke Ontwikkeling en Beheer wordt gevraagd het voorontwerp-bestemmingsplan en de welstandscriteria nu vrij te geven voor de inspraak.

Welstandscriteria
Met de welstandscriteria voor de bouwwerken in de Schelphoek is aansluiting gezocht bij de binnenstad, waaronder het Beeldkwaliteitsplan. Daarmee volgen de drie ontwikkelaars de opvattingen van de begeleidingsgroep Schelphoek, die in september 2003 zijn advies uitbracht. Hoewel het plan nadien veelvuldig is aangepast, is de invloed van het advies nog steeds duidelijk merkbaar in het uiteindelijke plan.

Met het zetten van deze stap is de Schelphoek als levendig, waterrijk havenkwartier een stap dichterbij gekomen. Hier komen voornamelijk woningen, aangevuld met kleinschalige bedrijfjes. Bij de Turfmarkt wordt een passantenhaven aangelegd, en de ontwikkelaars willen onder een deel van het plan een grote ondergrondse parkeergarage voor bewoners en bezoekers van de binnenstad en Schelphoek.

29 maart 2005