Gemeente Eemsmond
Eemsmond onderzoekt tevredenheid inwoners over dienstverlening
donderdag 24 maart 2005
De komende maanden voert de gemeente Eemsmond een
klanttevredenheidsonderzoek uit. Het onderzoek is gericht op de
contacten van de inwoners met de gemeentelijke organisatie. Het doel
is inzicht te krijgen in de meningen en wensen van de inwoners en waar
nodig de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren.
Begin april ontvangen meer dan 900 huishoudens een schriftelijke
enquête.
Het klanttevredenheidsonderzoek komt voort uit de ambitie om te komen
tot een meer open en klantgerichte dienstverlening aan de burger en
een grotere betrokkenheid van de burger bij het lokaal bestuur.
Kwaliteit van de contacten
In het klanttevredenheidsonderzoek staan de contacten die inwoners met
de gemeente hebben centraal. Dit kan zijn via de telefoon, de
publieksbalie, correspondentie, e-mail of via een persoonlijk
(face-to-face) contact.
Er wordt gevraagd naar de tevredenheid over onder meer de telefonische
bereikbaarheid en de deskundigheid en vriendelijkheid van de
medewerkers. Ook de begrijpelijkheid van het antwoord op gestelde
vragen, de afhandelingstermijn, de wachttijden, wachtruimte en
openingstijden van de publieksbalie en de privacy komen aan de orde.
Onderzoeksmethode
Het onderzoek vindt plaats door middel van een schriftelijke enquête.
Om een representatief beeld te krijgen, worden er enquêtes verstuurd
naar 920 huishoudens. De adressen zijn verdeeld over alle dorpen in de
gemeente. De adressen zijn verder willekeurig uit de gemeentelijke
basisadministratie geselecteerd.
Planning
De enquêtes vallen in de eerste of tweede week van april op de mat. In
de maand mei vindt analyse en interpretatie van de resultaten plaats.
In juni verschijnt er een onderzoeksrapport met de resultaten en
aanbevelingen voor verdere verbetering van de gemeentelijke
dienstverlening.