Gemeente Eemsmond


Eemsmond onderzoekt tevredenheid inwoners over dienstverlening donderdag 24 maart 2005

De komende maanden voert de gemeente Eemsmond een klanttevredenheidsonderzoek uit. Het onderzoek is gericht op de contacten van de inwoners met de gemeentelijke organisatie. Het doel is inzicht te krijgen in de meningen en wensen van de inwoners en waar nodig de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Begin april ontvangen meer dan 900 huishoudens een schriftelijke enquête.

Het klanttevredenheidsonderzoek komt voort uit de ambitie om te komen tot een meer open en klantgerichte dienstverlening aan de burger en een grotere betrokkenheid van de burger bij het lokaal bestuur.

Kwaliteit van de contacten
In het klanttevredenheidsonderzoek staan de contacten die inwoners met de gemeente hebben centraal. Dit kan zijn via de telefoon, de publieksbalie, correspondentie, e-mail of via een persoonlijk (face-to-face) contact.
Er wordt gevraagd naar de tevredenheid over onder meer de telefonische bereikbaarheid en de deskundigheid en vriendelijkheid van de medewerkers. Ook de begrijpelijkheid van het antwoord op gestelde vragen, de afhandelingstermijn, de wachttijden, wachtruimte en openingstijden van de publieksbalie en de privacy komen aan de orde.

Onderzoeksmethode
Het onderzoek vindt plaats door middel van een schriftelijke enquête. Om een representatief beeld te krijgen, worden er enquêtes verstuurd naar 920 huishoudens. De adressen zijn verdeeld over alle dorpen in de gemeente. De adressen zijn verder willekeurig uit de gemeentelijke basisadministratie geselecteerd.

Planning
De enquêtes vallen in de eerste of tweede week van april op de mat. In de maand mei vindt analyse en interpretatie van de resultaten plaats. In juni verschijnt er een onderzoeksrapport met de resultaten en aanbevelingen voor verdere verbetering van de gemeentelijke dienstverlening.