Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Persbericht ministerraad
24 maart 2005
KABINET BESLUIT OVER AANBESTEDING OPENBAAR VERVOER GROTE STEDEN
De vier grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht) moeten
vanaf 1 januari 2009 het busvervoer en per 1 januari 2017 het railvervoer
in hun stad hebben aanbesteed. Gemeenten die op korte termijn, vóór 1
januari 2007, hun gemeentelijk vervoerbedrijf hebben verkocht, krijgen drie
jaar extra de tijd voor het aanbesteden van het busvervoer, dus tot
1 januari 2012. De ministerraad heeft daar op voorstel van minister Peijs
van Verkeer en Waterstaat mee ingestemd.
Het kabinet kiest voor een gelijke behandeling van alle grote steden en is
van mening dat er nu onomkeerbare stappen gezet moeten worden in een
zakelijke aansturing van het openbaar vervoer (OV). De bedrijven moeten
zich losmaken van de gemeenten en zich als zelfstandige speler op de markt
presenteren. Uit de ervaringen in het streekvervoer blijkt dat aanbesteding
leidt tot 20 procent 'meer waar voor het geld'. Ook de kwaliteit verbetert
door moderner materieel dat beter toegankelijk is.
Omdat de relaties tussen gemeente en tram- of metrobedrijf ingewikkeld
zijn, is een langere voorbereiding op de aanbesteding hiervan wenselijk.
Het kabinet heeft daarom besloten om de verplichting tot aanbesteding van
het railvervoer later te laten ingaan. Voor het uitstel tot 2017 geldt wel
dat de gemeentelijke vervoerbedrijven moeten aantonen dat zij afdoende
stappen zetten om zakelijker, klantgerichter en marktconform te gaan
werken. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat zal daarom samen met de
betrokken regionale overheden verder werken aan de ontwikkeling van een
instrument waarmee de vier gemeentelijke vervoerbedrijven vergeleken kunnen
worden op geboden kwaliteit van het OV en op doelmatige besteding van
overheidsmiddelen. In 2009 vindt een evaluatie plaats. Als blijkt dat de
bedrijven onvoldoende bereikt hebben op deze punten, wil het kabinet de
datum voor de aanbestedingsverplichting railvervoer vervroegen naar 1
januari 2012.
Het kabinet geeft met dit beleidsstandpunt voor aanbesteding van het OV
uitgevoerd door gemeentelijke vervoerbedrijven duidelijkheid aan de
betrokken overheden en bedrijven. Het besluit wordt omgezet in een
aanpassing op de Wet Personenvervoer 2000 en onderliggende regels, die
Ministerie van Algemene Zaken