NIMA

NIMA heeft 25e lid Top Marketing Club

Met de komst van Grolsch heeft het NIMA vandaag het 25e lid van de Top Marketing Club (TMC) mogen verwelkomen. Daarmee kan het initiatief om een groot aantal marketinggedreven en geïnteresseerde bedrijven onder de NIMA-vlag bij elkaar te brengen, 15 maanden na oprichting, een groot succes worden genoemd. NIMA Voorzitter Alfred Levi zegt niet alleen trots te zijn op dit mooie resultaat, maar zegt nog veel potentieel te zien voor verdere groei. Er is volgens hem grote behoefte binnen het actieve bedrijfsleven aan initiatieven die de kracht en relevantie van marketing binnen de bedrijven versterken. 'De TMC van het NIMA voldoet kennelijk precies aan die behoefte' aldus Levi.

De TMC is een relatief unieke groep binnen het NIMA. De meeste activiteiten en organisatievormen zijn gericht op de individuele marketeers, maar met de TMC is daar voor het eerst een uitzondering mee gemaakt. En met goede reden. Alfred Levi: 'Marketing leer je niet uit boeken, marketing wordt niet gemaakt op universiteiten of scholen, marketing ontstaat bij bedrijven en organisaties die daar zelf dagelijks mee bezig zijn. Als het NIMA claimt in het hart van de marketing te opereren, dan zal ze dat ook echt moeten doen. Het vak ontwikkelt snel. Blijven steken bij wat we een paar jaar geleden deden is simpelweg niet goed genoeg'.

De TMC bestaat momenteel uit de volgende bedrijven: Heineken, Holland Casino, Campina, Neckermann, Danone, Rabobank, Robeco, Xerox, Schouten & Nelissen, Sara Lee/DE, IBM, Philips, Interpolis, Research International, Batenborch, Connexxion, Nederlands Bureau voor Toerisme & Recreatie, OgilvyOne Worldwide, Novagraaf, Lever Fabergé, Nationale-Nederlanden, TNS NIPO, Endemol, Huis Ter Duin en Grolsch. Bedrijven die Marketing met een grote M schrijven en het vak zien als een kerncompetentie van hun onderneming. Voor hen en het NIMA is het van groot belang dat de hedendaagse ervaringen en innovaties zowel horizontaal (tussen ondernemingen) als verticaal (binnen de eigen onderneming) worden gedeeld. 'De TMC voorziet daarmee in een echte behoefte en het snelle succes is daarmee verklaard', aldus Petra Claessen, Directeur van het NIMA.

De ambities van het NIMA stoppen niet bij het 25e TMC-lid. Aangemoedigd door dit succes zijn de bakens alweer verzet op weg naar de volgende 25 leden. Claessen: 'Als goede marketeers kunnen en willen we niet stoppen bij een eerste succes. We zijn geen bedrijf dat winst maximaliseert, maar een club liefhebbers van het vak, die graag ziet dat zoveel mogelijk bedrijven marketing tot hun kerncompetentie van hun onderneming maken. Alleen al om die reden kunnen we bij 25 leden niet achterover zitten en tevreden terugkijken'.

Amstelveen, 24 maart 2005

---