24-3-2005
Onderwerp
Prijsvraag voor betere verkeersafwikkeling Ring Alkmaar
L. Zwart
GEZAMENLIJK PERSBERICHT VAN PROVINCIE NOORD-HOLLAND, RIJKSWATERSTAAT
EN GEMEENTE ALKMAAR
De provincie Noord-Holland gaat het verkeer op de Ring Alkmaar vlotter
afwikkelen. Vanaf eind maart 2006 gebeurt dit vanuit de
verkeerscentrale. De verkeersdrukte bepaalt dan of het verkeer op de
Ring groene golven krijgt of dat het verkeer gedoseerd tot de Ring
wordt toegelaten. Het verkeer op de Ring krijgt hierbij voorrang. Het
systeem om dit technisch te regelen is complex. De provincie heeft
daarom een Europese prijsvraag uitgeschreven en wil zo bedrijven
prikkelen om met innovatieve ideeën te komen. Een dergelijke vorm van
aanbesteding van infrastructuur, namelijk door middel van een
prijsvraag, is nieuw voor de provincie.
De Ring Alkmaar is een belangrijke schakel in het wegennet van de
provincie Noord-Holland. Dagelijks rijden op de Ring Alkmaar ruim
100.000 voertuigen. Naar verwachting neemt de verkeersdruk verder toe.
Files zijn aan de orde van de dag. Gelukkig komen er oplossingen. De
provincie Noord-Holland is bezig het oostelijk deel van de Ring
Alkmaar (N242) ingrijpend te reconstrueren. Dat duurt tot eind 2007.
Daarnaast zijn de gezamenlijke wegbeheerders van de Ring Alkmaar de
provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat en de gemeente Alkmaar een
samenwerkingsverband aangegaan om de regio Alkmaar bereikbaar te
houden. Daarvoor zijn afspraken gemaakt. Een van de afspraken is dat
het verkeer op de Ring Alkmaar prioriteit heeft bij de
verkeersafwikkeling. Onder de noemer van Dynamisch Verkeersmanagement
(DVM) willen de wegbeheerders samen de capaciteit van het bestaande
wegennet beter benutten. Dat gebeurt door vijf maatregelen uit te
voeren:
· Dynamische Route-Informatie Panelen boven de weg (DRIP's)
· Elektronische parkeerverwijzing, dynamische Parkeer Route
Informatie Systeem (PRIS)
· Invoeren van Incidentmanagement om de weg na een ongeval zo
snel mogelijk vrij te maken, zodat files worden beperkt
· Gericht gebruik van verkeersregelinstallaties (VRI's) om het
verkeer beter te regelen en te doseren
· Minder brugopeningen in de spits. Afgestemde doorvaart voor
schepen door alle bruggen van Alkmaar (Blauwe Golf)
Drie maatregelen zijn inmiddels uitgevoerd: DRIP's, PRIS en
brugopeningen. Incidentmanagement is voorbereid; de uitvoering moet
nog plaatsvinden. De aansturing van de 16 onderling verbonden
verkeerslichten op de Ring Alkmaar is de vijfde maatregel.
Afhankelijk van de verkeersdrukte gaan de verkeerslichten het verkeer
faciliteren (groene golven) of reguleren (doseren). De actuele
verkeersdrukte bepaalt welke van de regelprogrammas er in de
verkeerscentrale draait.
Tot 27 mei kunnen bedrijven ideeën voor de prijsvraag indienen. Een
paar weken later maakt de jury bekend welke vier ideeën mogen worden
uitgewerkt. Op 23 september is de winnaar bekend. Die krijgt
vervolgens de opdracht het project uit te voeren. Op 31 maart 2006
moet de opdracht zijn uitgevoerd.
Provincie Noord-Holland