AutoRai

Jeep presenteert de Commander

(24-3-2005)
Op de autotentoonstelling van New York, die van 25 maart tot en met 3 april plaats vindt, presenteert Jeep de Commander, een full-size Jeep met plaats voor zeven. De Commander in alle opzichten de ultieme Jeep: hij is veelzijdig, biedt zowel off-road als op asfalt indrukwekkende prestaties en hij beschikt over een stoer en onverzettelijk uiterlijk. De Commander wordt in het Jeep-gamma boven de Grand Cherokee gepositioneerd. Zijn uiterlijk is typisch Jeep. Hoewel het ontwerp modern en strak is, zijn er ook kenmerken van Jeep-modellen van vroeger in te herkennen. In de ontwerpfase hebben de designers zich onder meer laten inspireren door de Willys Station Wagons (1946-1962) de Wagoneer (1963-1991) en de Cherokee (1984-2001).

Het compromisloze en daardoor modeongevoelige en tijdloze uiterlijk van de Commander zegt alles over zijn karakter: hij is stoer, onverzettelijk en klaar voor zelfs het ruigste avontuur.

Stadionopstelling
De Commander heeft hetzelfde platform als de Grand Cherokee. Beide modellen hebben een wielbasis van 2,78 meter. De Commander is in totaal ruim vijf centimeter langer dan de Grand Cherokee en hij beschikt als eerste Jeep in de geschiedenis over drie zitrijen, waardoor hij plaats biedt aan in totaal zeven inzittenden. Elke zitrij is ten opzichte van de rij ervoor iets verhoogd geplaatst. Deze âstadionopstellingâ zorgt voor een optimaal uitzicht voor alle passagiers. De twee achterste zitrijen zijn eenvoudig neer te klappen. Na het neerklappen blijft een volledig vlakke laadvloer achter.

Functionaliteit, luxe en het feest der herkenning In het interieur smelten functionaliteit en luxe samen op een manier zoals dat alleen bij Jeep kan. Het passagierscompartiment is modern en praktisch, maar ook hier zijn invloeden van vroeger terug te vinden. Iedereen zal zich onmiddellijk thuis voelen in dit interieur, maar voor degenen die ooit eerder in een Jeep hebben gereden, zal instappen in de Commander ook een feest der herkenning zijn.

Krachtig in elke situatie
Voor de Jeep Commander zijn twee benzinemotoren en een diesel beschikbaar. Om te beginnen is er een4.7V8met175kW (235 pk) en de topmotorisering is de 5,7-liter HEMI V8 met cilinderuitschakeling 246 kW (330 pk). Daarnaast wordt de Commander leverbaar met de moderne en krachtige 3.0 CRD dieselkrachtbron. Deze motor levert een topvermogen van 160 kW (218 pk). De verschillende uitvoeringen zijn voorzien van het geavanceerde Quadra-Drive II of Quadra-Trac vierwielaandrijvingsysteem. Daarmee komt de Commander zowel off-road als op asfalt optimaal tot zijn recht. En omdat de Commander dezelfde wielbasis heeft als de Grand Cherokee, is hij net zo wendbaar als dit model. Om het uiterste uit de (terrein)mogelijkheden van de Commander te halen, zijn een Brake Traction Control System (BTCS) of een Electronic Limited Slip Differentials (ELSD) beschikbaar.

De Jeep Commander wordt medio 2006 in Nederland verwacht.