Jeep presenteert de Commander
(24-3-2005)
Op de autotentoonstelling van New York, die van 25 maart tot en met 3
april plaats vindt, presenteert Jeep de Commander, een full-size Jeep
met plaats voor zeven. De Commander in alle opzichten de ultieme Jeep:
hij is veelzijdig, biedt zowel off-road als op asfalt indrukwekkende
prestaties en hij beschikt over een stoer en onverzettelijk uiterlijk.
De Commander wordt in het Jeep-gamma boven de Grand Cherokee
gepositioneerd. Zijn uiterlijk is typisch Jeep. Hoewel het ontwerp
modern en strak is, zijn er ook kenmerken van Jeep-modellen van
vroeger in te herkennen. In de ontwerpfase hebben de designers zich
onder meer laten inspireren door de Willys Station Wagons (1946-1962)
de Wagoneer (1963-1991) en de Cherokee (1984-2001).
Het compromisloze en daardoor modeongevoelige en tijdloze uiterlijk
van de Commander zegt alles over zijn karakter: hij is stoer,
onverzettelijk en klaar voor zelfs het ruigste avontuur.
Stadionopstelling
De Commander heeft hetzelfde platform als de Grand Cherokee. Beide
modellen hebben een wielbasis van 2,78 meter. De Commander is in
totaal ruim vijf centimeter langer dan de Grand Cherokee en hij
beschikt als eerste Jeep in de geschiedenis over drie zitrijen,
waardoor hij plaats biedt aan in totaal zeven inzittenden. Elke zitrij
is ten opzichte van de rij ervoor iets verhoogd geplaatst. Deze
âstadionopstellingâ zorgt voor een optimaal uitzicht voor alle
passagiers. De twee achterste zitrijen zijn eenvoudig neer te klappen.
Na het neerklappen blijft een volledig vlakke laadvloer achter.
Functionaliteit, luxe en het feest der herkenning
In het interieur smelten functionaliteit en luxe samen op een manier
zoals dat alleen bij Jeep kan. Het passagierscompartiment is modern en
praktisch, maar ook hier zijn invloeden van vroeger terug te vinden.
Iedereen zal zich onmiddellijk thuis voelen in dit interieur, maar
voor degenen die ooit eerder in een Jeep hebben gereden, zal instappen
in de Commander ook een feest der herkenning zijn.
Krachtig in elke situatie
Voor de Jeep Commander zijn twee benzinemotoren en een diesel
beschikbaar. Om te beginnen is er een4.7V8met175kW
(235 pk) en de topmotorisering is de 5,7-liter HEMI V8 met
cilinderuitschakeling 246 kW (330 pk). Daarnaast wordt de Commander
leverbaar met de moderne en krachtige 3.0 CRD dieselkrachtbron. Deze
motor levert een topvermogen van 160 kW (218 pk). De verschillende
uitvoeringen zijn voorzien van het geavanceerde Quadra-Drive II of
Quadra-Trac vierwielaandrijvingsysteem. Daarmee komt de Commander
zowel off-road als op asfalt optimaal tot zijn recht. En omdat de
Commander dezelfde wielbasis heeft als de Grand Cherokee, is hij net
zo wendbaar als dit model. Om het uiterste uit de
(terrein)mogelijkheden van de Commander te halen, zijn een Brake
Traction Control System (BTCS) of een Electronic Limited Slip
Differentials (ELSD) beschikbaar.
De Jeep Commander wordt medio 2006 in Nederland verwacht.
AutoRai