FORD NEDERLAND BV
Proefproject Ford vermindert watergebruik
PROEFPROJECT FORD VERMINDERT WATERGEBRUIK DOOR MIDDEL VAN INNOVEREND
FILTERINGSPROCES
Hightech waterzuivering bant afval uit auto-industrie
Amsterdam, 24 maart 2005- Op 22 maart, de dag dat de Verenigde Naties
wereldwaterdag vierde, zijn de ingenieurs van Ford Motor Company
begonnen met een proefproject dat als doel heeft het uitbannen van
industrieel afvalwater. Met behulp van geavanceerde, innoverende
processen, zijn experts van de Ford-fabriek in Saarlouis (Duitsland)
begonnen met een één jaar durende test die zou kunnen leiden tot
nieuwe waterbesparingstechnieken bij alle Ford-vestigingen.
'Ford legt zich toe op het verminderen van de gevolgen die auto.s
gedurende hun levenscyclus hebben op het milieu. Dit betekent niet
alleen de ontwikkeling van milieuvriendelijke auto.s, maar ook een
milieuvriendelijk productieproces,' aldus Hugo Clysters, hoofd van het
Ford European Environmental Quality Office, dat bij Ford Europa
verantwoordelijk is voor de milieu-aspecten in relatie tot de
autoproductie.
'De innoverende combinatie van diverse geavanceerde
waterzuiveringstechnologieën, maakt dat het project in Saarlouis zo
uniek is,. zegt Clysters. .Door middel van deze proefopstelling,
trachten we de overdracht te analyseren van in het laboratorium
ontwikkelde processen naar een grootschalige industriële toepassing.
Wij hebben goede hoop dat we met het nieuwe verwerkingsproces de
invloed van de auto-industrie op het milieu aanzienlijk kunnen
verminderen.
Het proces voorziet in een effectievere zuivering van afvalwater dat
afkomstig is van de lakspuiterij. Een van de belangrijkste fases in
het lakspuiten van metalen auto-onderdelen is de fosfaatbehandeling.
Een fosfaatcoating beschermt de auto namelijk tegen roest.
Tegelijkertijd vergroot de coating het metaaloppervlak waardoor de
lagen die later in het lakproces worden aangebracht, beter hechten.
Afvalproducten van deze eerste fase zijn afvaldeeltjes, vet en zouten
die zijn opgelost in het afvalwater. Vervolgens wordt het water, samen
met afvalwater uit andere afdelingen, verwerkt in de
zuiveringsinstallatie van de fabriek.
Wat het project in Saarlouis zo ambitieus maakt, is het innoverende,
driefasige proces dat daaraan is verbonden en het uiteindelijke doel
om afvalwaterproductie door de lakspuiterij volledig uit te bannen. Na
de standaardzuivering, passeert het afvalwater een zogenaamde
.vastbedreactor. waar het in drie stappen verder wordt gezuiverd.
Eerst worden in een .biologische fase. biologisch afbreekbare
substanties door speciale bacteriën ontbonden.
Vervolgens passeert het water een proces van .nanofiltering.. Dit
houdt in dat het water een ultradun membraan, ook wel biomembraan
genoemd, passeert dat alleen minuscule deeltjes doorlaat. (Een
nanometer is éénmiljardste meter. Ter vergelijking: de diameter van
een menselijke haar is ongeveer 200.000 nanometer). Ten slotte vindt
er een omkeerosmose plaats. Deze zorgt er, in combinatie met de
nanofiltering, voor dat afvaldeeltjes uit de afvalwaterstroom worden
verwijderd.
Door het gezuiverde water weer terug te leiden naar het
productieproces, wordt het ultieme doel bereikt, namelijk de volledig
eliminatie van afvalwater uit de lakspuiterij waardoor de
waterbehoefte van de fabriek drastisch zal afnemen.
De ontwikkeling en implementatie van dit project, toont aan dat Ford
zich blijft inzetten voor waterbeheer. In juni 2000 kondigde Bill
Ford, voorzitter en CEO van de Ford Motor Company, het Global Water
Management Initiative aan. Door middel van dit initiatief zet Ford
zich in voor beheer, hergebruik en kwaliteit van het water. In het
kader hiervan, heeft de Ford Motor Company een aantal proefprojecten
opgezet bij verschillende fabrieken overal ter wereld. De bedoeling is
het precies in kaart brengen van alle processen waar water aan te pas
komt, zodat er kan worden gezocht naar mogelijkheden om watergebruik
en afvalproductie terug te dringen.
In de fabriek in Saarlouis produceert Ford de nieuwe Focus en de Focus
C-MAX.
. . .
Duurzame ontwikkeling is een van de belangrijkste vraagstukken
waarvoor de industrie zich in de 21e eeuw gesteld ziet.
Ford Motor Company is overtuigd van het belang van sociaal en
milieuvriendelijk gedrag en heeft in de auto-industrie het voortouw
genomen bij het ontwikkelen van relevant beleid.
Milieu-aspecten op het gebied van productie, zoals waterbeheer en
verwerking van afvalwater, zijn het onderwerp van de internationale
ISO 14001-standaard voor milieuvriendelijk beheer. De processen en
systemen worden doorlopend door onafhankelijke auditors geëvalueerd
en, waar nodig, verder verbeterd. In 1998 werd Ford de eerste
autofabrikant waarvan wereldwijd alle fabrieken voldoen aan de eisen
van ISO 14001.
. . .