FORD NEDERLAND BV

Proefproject Ford vermindert watergebruik

PROEFPROJECT FORD VERMINDERT WATERGEBRUIK DOOR MIDDEL VAN INNOVEREND

FILTERINGSPROCES

Hightech waterzuivering bant afval uit auto-industrie

Amsterdam, 24 maart 2005- Op 22 maart, de dag dat de Verenigde Naties wereldwaterdag vierde, zijn de ingenieurs van Ford Motor Company begonnen met een proefproject dat als doel heeft het uitbannen van industrieel afvalwater. Met behulp van geavanceerde, innoverende processen, zijn experts van de Ford-fabriek in Saarlouis (Duitsland) begonnen met een één jaar durende test die zou kunnen leiden tot nieuwe waterbesparingstechnieken bij alle Ford-vestigingen.

'Ford legt zich toe op het verminderen van de gevolgen die auto.s gedurende hun levenscyclus hebben op het milieu. Dit betekent niet alleen de ontwikkeling van milieuvriendelijke auto.s, maar ook een milieuvriendelijk productieproces,' aldus Hugo Clysters, hoofd van het Ford European Environmental Quality Office, dat bij Ford Europa verantwoordelijk is voor de milieu-aspecten in relatie tot de autoproductie.

'De innoverende combinatie van diverse geavanceerde waterzuiveringstechnologieën, maakt dat het project in Saarlouis zo uniek is,. zegt Clysters. .Door middel van deze proefopstelling, trachten we de overdracht te analyseren van in het laboratorium ontwikkelde processen naar een grootschalige industriële toepassing. Wij hebben goede hoop dat we met het nieuwe verwerkingsproces de invloed van de auto-industrie op het milieu aanzienlijk kunnen verminderen.

Het proces voorziet in een effectievere zuivering van afvalwater dat afkomstig is van de lakspuiterij. Een van de belangrijkste fases in het lakspuiten van metalen auto-onderdelen is de fosfaatbehandeling. Een fosfaatcoating beschermt de auto namelijk tegen roest. Tegelijkertijd vergroot de coating het metaaloppervlak waardoor de lagen die later in het lakproces worden aangebracht, beter hechten. Afvalproducten van deze eerste fase zijn afvaldeeltjes, vet en zouten die zijn opgelost in het afvalwater. Vervolgens wordt het water, samen met afvalwater uit andere afdelingen, verwerkt in de zuiveringsinstallatie van de fabriek.

Wat het project in Saarlouis zo ambitieus maakt, is het innoverende, driefasige proces dat daaraan is verbonden en het uiteindelijke doel om afvalwaterproductie door de lakspuiterij volledig uit te bannen. Na de standaardzuivering, passeert het afvalwater een zogenaamde .vastbedreactor. waar het in drie stappen verder wordt gezuiverd. Eerst worden in een .biologische fase. biologisch afbreekbare substanties door speciale bacteriën ontbonden.

Vervolgens passeert het water een proces van .nanofiltering.. Dit houdt in dat het water een ultradun membraan, ook wel biomembraan genoemd, passeert dat alleen minuscule deeltjes doorlaat. (Een nanometer is éénmiljardste meter. Ter vergelijking: de diameter van een menselijke haar is ongeveer 200.000 nanometer). Ten slotte vindt er een omkeerosmose plaats. Deze zorgt er, in combinatie met de nanofiltering, voor dat afvaldeeltjes uit de afvalwaterstroom worden verwijderd.

Door het gezuiverde water weer terug te leiden naar het productieproces, wordt het ultieme doel bereikt, namelijk de volledig eliminatie van afvalwater uit de lakspuiterij waardoor de waterbehoefte van de fabriek drastisch zal afnemen.

De ontwikkeling en implementatie van dit project, toont aan dat Ford zich blijft inzetten voor waterbeheer. In juni 2000 kondigde Bill Ford, voorzitter en CEO van de Ford Motor Company, het Global Water Management Initiative aan. Door middel van dit initiatief zet Ford zich in voor beheer, hergebruik en kwaliteit van het water. In het kader hiervan, heeft de Ford Motor Company een aantal proefprojecten opgezet bij verschillende fabrieken overal ter wereld. De bedoeling is het precies in kaart brengen van alle processen waar water aan te pas komt, zodat er kan worden gezocht naar mogelijkheden om watergebruik en afvalproductie terug te dringen.

In de fabriek in Saarlouis produceert Ford de nieuwe Focus en de Focus C-MAX.

. . .

Duurzame ontwikkeling is een van de belangrijkste vraagstukken waarvoor de industrie zich in de 21e eeuw gesteld ziet. Ford Motor Company is overtuigd van het belang van sociaal en milieuvriendelijk gedrag en heeft in de auto-industrie het voortouw genomen bij het ontwikkelen van relevant beleid.

Milieu-aspecten op het gebied van productie, zoals waterbeheer en verwerking van afvalwater, zijn het onderwerp van de internationale ISO 14001-standaard voor milieuvriendelijk beheer. De processen en systemen worden doorlopend door onafhankelijke auditors geëvalueerd en, waar nodig, verder verbeterd. In 1998 werd Ford de eerste autofabrikant waarvan wereldwijd alle fabrieken voldoen aan de eisen van ISO 14001.

. . .