Het spreidingseffect. Verklaringen in termen van studiefaseherinnering,
contextuele variatie en preactivatie
Op donderdag 24 maart 2005 verdedigt Peter Verkoeijen aan de Erasmus
Universiteit Rotterdam zijn proefschrift Het spreidingseffect.
Verklaringen in termen van studiefaseherinnering, contextuele variatie
en preactivatie.
Informatie die wordt herhaald, onthoudt men beter dan informatie die
slechts een keer wordt aangeboden. Zo blijven herhaalde woorden beter
hangen naarmate de afstand tussen de eerste en de tweede aanbieding,
uitgedrukt in tijd en/of in tussenliggende woorden, groter wordt. Dit
zogenaamde spreidingseffect (spacing effect in het Engels) komt aan
het licht in uiteenlopende geheugentests. De verklaring voor dit
fenomeen geeft ons een beter inzicht in de werking van het menselijk
geheugen.
Verkoeijen heeft het spreidingseffect onderzocht aan de hand van een
experimenteel psychologische onderzoeksmethode. Deelnemers aan de
verschillende onderzoeken kregen de opdracht een lijst te bestuderen
bestaande uit woorden die eenmaal gepresenteerd werden, woorden die
direct na elkaar herhaald werden (gegroepeerde herhaling) en woorden
die na een aantal tussenliggende woorden herhaald werden (gespreide
herhalingen). De woorden in de lijst werden een voor een gedurende een
bepaalde tijd automatisch aangeboden op een computerscherm. Na afloop
werd het geheugen van de deelnemers voor de bestudeerde woorden
getest.
De belangrijkste conclusie is volgens de promovendus dat het
spreidingseffect in free recall geheugentests niet, zoals werd
aangenomen in de literatuur, aan een enkel theoretisch mechanisme
toegeschreven kan worden, maar dat waarschijnlijk meerdere mechanismen
een rol spelen.
Promotor: prof.dr. H.G. Schmidt, Psychologie
Erasmus Universiteit Rotterdam