MediaPlaza
DIT SEMINAR
Introductie
Nima PE: Zoekmachine marketing Introductie
Nima PE: Zoekmachine-marketing
Workshop in het Nima Permanente Educatie-curriculum ICT&Marketing
Introductie
Donderdag 24 maart 2005
16.00 - 19.00 uur
Media Plaza, Utrecht
Wat?
Het thema van dit curriculum is 'geen groei zonder innovatie, geen
innovatie zonder ICT'. Groeistrategiƫn zijn het kennis-en werkdomein
van de marketingmanager. Duidelijk is dat niet iedere marketingmanager
zich bewust is van de impact van ICT op haar of zijn werkdomein.
Waarom?
Zoekmachine-marketing heeft het laatste jaar een prominente plek
verworven in de marketingmix. De populariteit van dit marketingmiddel
zal de komende jaren nog verder toenemen als we kijken naar de
gebruikscijfers van zoekmachines door consumenten en bedrijfsleven.
Het is daarom van groot belang om zoveel mogelijk bezoekers naar een
website te trekken om producten en diensten hierbij onder de aandacht
te brengen.
Verdieping
Goede vindbaarheid bij zoekmachines draagt concreet bij aan de omzet
van een bedrijf. Daarom is het van belang goed vindbaar te zijn bij de
diverse zoekmachines. Om de vindbaarheid te optimaliseren bestaan er
verschillende manieren.
o Zoekmachine-optimalisatie: het geven van de juiste trefwoorden aan
een webpagina, om hoog te scoren in de vindresultaten.
o Adverteren: het kopen van trefwoorden waarop gebruikers zoeken. Als
gebruikers zoeken op het gekochte trefwoord verschijnt een kleine,
tekstuele advertentie in beeld.
Op deze avond van het Education Permanente-curriculum wordt ook
antwoord gegeven op vragen als:
o Hoe kan een marketeer zoekmachine-optimalisatie toepassen?
o Hoe kan een marketeer adverteren in zoekmachines?
Verbreding
De marketeer moet zich tevens afvragen hoe zoekmachines het beste
kunnen worden ingezet. Welke trefwoorden mag je wel en niet kopen? Hoe
meet je de resultaten van een campagne? De gevaren die kleven aan het
inzetten van zoekmachine is dat het aantal partijen dat adverteert via
zoekmachines sterk groeit, zodat de onafhankelijkheid van het medium
ten onder dreigt te gaan. Het belang van een heldere strategische
inzet is daarom enorm groot. Op 24 maart aanstaande wordt dan ook
uitgelegd hoe op lange termijn maximaal effect wordt bereikt bij de
inzet van zoekmachine-marketing.
Informatie en inschrijven
Klik hier voor meer informatie over het PE-curriculum of mail Karin
Heppener van Nima
Deze sessie is onderdeel van Marketingplaza.nu. Dit kennisplatform is
een initiatief van Media Plaza te Utrecht. Doel is om tezamen met de
(internationaal gelieerde) branche- en vakorganisaties - NIMA, DDMA,
VEA E-com, Pragma, MEC, CCMA, IAB, IPAN, SpinAwards, Cascadis, EMMA,
SMA, BVA en ANMA - het innovatieve en interactieve karakter binnen het
marketing-, communicatie- en salesvakgebied te bevorderen. Daarnaast
wordt het initiatief ondersteund door diverse kennispartners.