MediaPlaza


DIT SEMINAR
Introductie
Nima PE: Zoekmachine marketing Introductie

Nima PE: Zoekmachine-marketing

Workshop in het Nima Permanente Educatie-curriculum ICT&Marketing

Introductie

Donderdag 24 maart 2005
16.00 - 19.00 uur
Media Plaza, Utrecht

Wat?
Het thema van dit curriculum is 'geen groei zonder innovatie, geen innovatie zonder ICT'. Groeistrategiƫn zijn het kennis-en werkdomein van de marketingmanager. Duidelijk is dat niet iedere marketingmanager zich bewust is van de impact van ICT op haar of zijn werkdomein.

Waarom?
Zoekmachine-marketing heeft het laatste jaar een prominente plek verworven in de marketingmix. De populariteit van dit marketingmiddel zal de komende jaren nog verder toenemen als we kijken naar de gebruikscijfers van zoekmachines door consumenten en bedrijfsleven. Het is daarom van groot belang om zoveel mogelijk bezoekers naar een website te trekken om producten en diensten hierbij onder de aandacht te brengen.

Verdieping
Goede vindbaarheid bij zoekmachines draagt concreet bij aan de omzet van een bedrijf. Daarom is het van belang goed vindbaar te zijn bij de diverse zoekmachines. Om de vindbaarheid te optimaliseren bestaan er verschillende manieren.
o Zoekmachine-optimalisatie: het geven van de juiste trefwoorden aan een webpagina, om hoog te scoren in de vindresultaten. o Adverteren: het kopen van trefwoorden waarop gebruikers zoeken. Als gebruikers zoeken op het gekochte trefwoord verschijnt een kleine, tekstuele advertentie in beeld.

Op deze avond van het Education Permanente-curriculum wordt ook antwoord gegeven op vragen als:
o Hoe kan een marketeer zoekmachine-optimalisatie toepassen? o Hoe kan een marketeer adverteren in zoekmachines?

Verbreding
De marketeer moet zich tevens afvragen hoe zoekmachines het beste kunnen worden ingezet. Welke trefwoorden mag je wel en niet kopen? Hoe meet je de resultaten van een campagne? De gevaren die kleven aan het inzetten van zoekmachine is dat het aantal partijen dat adverteert via zoekmachines sterk groeit, zodat de onafhankelijkheid van het medium ten onder dreigt te gaan. Het belang van een heldere strategische inzet is daarom enorm groot. Op 24 maart aanstaande wordt dan ook uitgelegd hoe op lange termijn maximaal effect wordt bereikt bij de inzet van zoekmachine-marketing.

Informatie en inschrijven
Klik hier voor meer informatie over het PE-curriculum of mail Karin Heppener van Nima
Deze sessie is onderdeel van Marketingplaza.nu. Dit kennisplatform is een initiatief van Media Plaza te Utrecht. Doel is om tezamen met de (internationaal gelieerde) branche- en vakorganisaties - NIMA, DDMA, VEA E-com, Pragma, MEC, CCMA, IAB, IPAN, SpinAwards, Cascadis, EMMA, SMA, BVA en ANMA - het innovatieve en interactieve karakter binnen het marketing-, communicatie- en salesvakgebied te bevorderen. Daarnaast wordt het initiatief ondersteund door diverse kennispartners.